Lagkrav på kopplad hund?

Så här års diskuteras det ibland huruvida det är lag på att hundar ska hållas kopplade. Vet någon vad lagen egentligen säger? Jag har hört något i stil med att det är koppeltvång under viss tid ("sommar"), men jag är inte alls säker.

Att en och annan arg pudel springer i vägen när jag är ute och joggar är väl mest irriterande, men en glad okopplad labrador som skrämmer upp småvilt medan den bakfulla ägaren lufsar ett terrängavsnitt bakom med en fimp i mungipan är ingen trevlig företeelse. Därav min undran: finns det några laga krav att dänga i huvudet på syndarna?
 
bigfoot; sa:
Så här års diskuteras det ibland huruvida det är lag på att hundar ska hållas kopplade. Vet någon vad lagen egentligen säger? Jag har hört något i stil med att det är koppeltvång under viss tid ("sommar"), men jag är inte alls säker.

Att en och annan arg pudel springer i vägen när jag är ute och joggar är väl mest irriterande, men en glad okopplad labrador som skrämmer upp småvilt medan den bakfulla ägaren lufsar ett terrängavsnitt bakom med en fimp i mungipan är ingen trevlig företeelse. Därav min undran: finns det några laga krav att dänga i huvudet på syndarna?

Finns olika lagar kring det. Lagen om tillsyn om hund och katt säger att du alltid skall hunden under sådan uppsikt att den inte ofredar vilt eller stör andra människor eller tamdjur. Det står inget om att "sådan uppsikt" betyder koppel, men om man inte har koppel ska man ha bra lydnad. Den här lagen kan kommunerna skärpa i sina lokala ordningsstadgar, där det kan fastslås att hundar skall hållas kopplat på t ex offentliga platser, inte få medtas på badplatser, kyrkogårdar mm. Det här hanteras olika mellan kommuner. Sen finns det en förordning i jaktlagen där det står att hundar under en viss tid - jag tror 30 april till 15 augusti (inte helt säkert) ska hållas under sådan uppsikt att den inte ofredar vilt. samma där, det är inte tal om koppel, men när det gäller vilt är tolkningen att detta betyder i princip koppel, eftersom det finns få hundar som kan låta bli att dra efter vilt när det poppar upp framför näsan. Kollar gärna lagtexterna själv, du hittar länkar på jordbruksverket http://www.sjv.se och säkert hos jägarförbundet.

Om själva lagtexten är tillräckligt att få halvfulla hundägare att ta ansvar för sina hundar vågar jag dock betvivla...polisen har inte de resurserna heller om inte det händer något. det som dock brukar ta skruv är att jakträttsinnehavaren har rätt att skjuta hunden om han ser den förfölja vlit. I lagtexten står att jaktägaren ska ta åtgärder för att fånga in hunden, så skjuta är en sista utväg..men det finns de som skjuter först....bevisläget är synnerligen osäker när det väl ha hänt. Hur ska du försöka fånga in en hund som jagar och som tydligen inte lyder?

Lycka till.
chris
 
Tranan; sa:
I lagtexten står att jaktägaren ska ta åtgärder för att fånga in hunden, så skjuta är en sista utväg..men det finns de som skjuter först....bevisläget är synnerligen osäker när det väl ha hänt. Hur ska du försöka fånga in en hund som jagar och som tydligen inte lyder?

Jag känner nog att jag inte är benägen att hålla med dig på den punkten, innehavaren av jakträtten har inte vad jag vet tillåtelse att döda en hund som jagar vilt.

"4 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är känd, skall i stället polismyndigheten i orten underrättas.
Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten låta döda hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt. Lag (1987:260)."

Däremot en hund som biter hemdjur eller människor får avlivas om jag inte missminner mig.

/Jesper
 
Koppel

Du hittar oftast de lokala reglerna på länsstyrelsens eller kommunen hemsida.
Är själv hundägare så jag är väldigt noga med att kolla upp vad som gäller. Dels för att inte "trampa någon på tårna" när jag är ute och dels för att man som hundägar har strikt ansvar för sin hunds gärningar.

Såg att du var från stockholm län. Gjorde en snabbsök och hittade regler för exempelvis hundkoppling i skärgården. http://www.ab.lst.se/upload/dokument/publikationer/F/01FS_1990/90_0010.pdf

Vad gäller naturresarvaten/nationalparkerna så har de oftas speciella regler. För naturresarvat/nationalparker i stockholmslän så sök efter föreskrifterna på länsstyrelsens hemsida. Söker man på exemplevis tyresta nationalpark står det "Enligt naturvårdsverkets författningssamling (SNFS 1993:4)....Inom nationalparken är det förbjudet att...­ medföra hund som inte är kopplad." M.a.o. där spelar det ingen roll vad det är för månad. Hunden skall lik väl vara kopplad.

Du hittar även bra information på stockhlms stads hemsida. Men glöm då inte att dessa regler kan skilja sig från kommun till kommun i stockholms län.

http://www.miljo.stockholm.se/husdjur/hundisthlm.asp
samt
http://www.miljo.stockholm.se/husdjur/hundlagar.asp
Där går det att läsa " § 20 - Hund skall hållas kopplad på offentlig plats med undantag av de områden där kommunen anordnat hundrastplatser".


Hoppas att informationen hjälp dig.

Förresten länsstyrelsen i stockholms hemsida http://www.ab.lst.se

/Nicke
 
hundar är ju inte enda problemet..

Finns en tråd i ett annat forum som avhandlar detta med lösspringande husdjur http://www.birddog.nu/forum/forum683/texter.shtml . Hundar kan vara till besvär genom att dom kan störa vilt eller skrämma människor ute i terrängen. De flesta hundägare har väl ändå rätt så god kontroll över sina djur vill jag påstå. Lösspringande katter skulle jag säga är ett större problem ur vilthänseende. Tycker det är märkligt att ingen ger sig på kattägarna som låter sina "husdjur" dra runt vind för våg utan någon som helst kontroll.
 
under uppsikt som om den vore kopplad!

1/5 - 21/8 skall hunden vara kopplad. Med kopplad menas att den skall stå under sådan uppsikt att det kan räknas som kopplad... så har man en lydig hund akn den får vara lös i vissa fall. står nog i jakttabellen tom...? från jägareförbundet annars sjv.se el djurskyddsmyndigheten

Men försök inte inbilla mig att den hund som jagar får mm är under uppsikt... Läs ovanstående vad jag som djurägare får göra. Man får försvara sina djur mot hund mm men inte rovdjur... :) Lidandet räknas ej. §28 jaktförordningen
 
Tranan; sa:
Lagen om tillsyn om hund och katt säger att du alltid skall hunden under sådan uppsikt att den inte ofredar vilt eller stör andra människor eller tamdjur.

Vilket i praktiken innebär koppel, vad jag har läst. Det är ju enda sättet att ha total kontroll över vad hunden hittar på.
 
Re: hundar är ju inte enda problemet..

umevargen; sa:
Lösspringande katter skulle jag säga är ett större problem ur vilthänseende. Tycker det är märkligt att ingen ger sig på kattägarna som låter sina "husdjur" dra runt vind för våg utan någon som helst kontroll.

Jag tror att anledningen till att katter får springa lösa men inte hundar beror på vad djuren jagar. Hundar jagar större djur som ofta har kommersiellt värde, medan katterna jagar mindre djur. På landet är det många som har katt för att dom ska jaga, dvs för att bli av med möss.

Visst händer det att katter tar fåglar, men fåglarna är svåra att fånga. Om mössen behövde skyddas kanske katterna skulle ha koppel.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: hundar är ju inte enda problemet..

Vandrare; sa:
Visst händer det att katter tar fåglar, men fåglarna är svåra att fånga. Om mössen behövde skyddas kanske katterna skulle ha koppel.

Är ingen älskare av katter men i min nya familj har jag fått fyra bonuskatter och jag kan lova att katter tar mer fåglar, möss, råttor, harungar, ekorrar än man kan tro.

I SNITT ligger det 3-4 smådjur per vecka på golvet inne i köket, badrummet eller tvättstugan. Och det är den mängd smådjur man ser som katterna inte till fullo har hunnit äta upp. Och det är fler fåglar än råttor/möss. Jag bor i ett villakvarter som visserligen ligger nära skogen men ändå är det anmärkningsvärt hur bra jägare katterna är.

Och svaret är ja - de får mat hemma *L*.
 
Och kattägarna försvarar sig med att det är kattens naturliga drift. De springer runt kissar och bajsar lite överrallt, jagar fåglar och som sägs kaninungar.

Men det är ju bara rätt så ... tills en dag då grannens katt hamnade i munnen på våra hundar. Och se då blev det ett j...a liv, hundägarens ansvar etc.

Tomten är inhägnad med 180 cm högt stängsel. Katterna kan komma in men det är inte säkert att de kommer ut.

Ja hundar ska hållas kopplade på platser där det finns andra människor och där det kan störa djurliv. Det är inte alla som gillar nafsande eller lekande hundar när de joggar cyklar men det blir lättare om förståelse och respekt finns på bägge sidorna.
[Ändrat av MW 2005-06-02 kl 16:17]
 
MW; sa:
Ja hundar ska hållas kopplade på platser där det finns andra människor och där det kann störa djurliv. Det är inte alla som gillar nafsande eller lekande hundar när de joggar cyklar men det blir lättare om förståelse och respekt finns på bägge sidorna.

detta har sagt tidigare.. hundrädda skall aldrig behöva visa förståelse för lösa hundar, enkelt.. för en hundrädd är en lös hund som en alkis med en magnum 45 för oss andra, man skall inte utsätta dom för lösa hundar. som hundägare skall man så fort man ser andra människor eller djur ta till sin hund och tydligt visa att man antingen kopplar den eller håller den i halsbandet.. det handlar inte om hänsyn från båda sidorna, det är bara hundägaren som skall visa hänsyn!

Har själv 3 hundar som ALLTID kopplas när det kommer människor/djur, dom vet inte hur bra lydnad jag har på mina djur..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
Davva2 Vilket fjäll har minst risk att stöta på renar Hundsport 27
fuchs Bilder på våra hundar på tur Hundsport 10
Trudiluttan Drar på sniskan! Hundsport 7
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
pomperipossa hundras...håller på att fundera mig halvt galen Hundsport 38
oskar_lindhe Beagle på fjället! Hundsport 7
snowdog Färskfoder på tur? Bra, lätt, smidig kylväska? Hundsport 2
ramsis_iv Hundkläder på vintern? Hundsport 5
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
MalamuteFrida Välkommen på övernattningstur i Seglora! Hundsport 0
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
ollebus Nybörjare på fjällvandring Hundsport 21
Ainon Få upp hunden till norrbottensfjällen, ok på bussen? Hundsport 14
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
pertoyra Storlek på nomesele Hundsport 6
Lisa Friberg Husky på foder? Hundsport 4
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
snuttanli Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid Hundsport 11
flindra Bra forum på nätet? Hundsport 4
MatteZ Tips på sele och pulka. Hundsport 5
northdog Efterfrågan på Siberian Husky? Hundsport 0
jon090 skillnad på olika draghundar? Hundsport 27
xbelle Tips på Klövjeväska Hundsport 8
LisaJ På tur med bästisen Hundsport 18
anneli n Tips på dragsele/pulka? Hundsport 14
Tumbleweed Elhalsband på polishundar Hundsport 23
dennis_h Hund på hög höjd Hundsport 4
Hund i tält på vårvintern Hundsport 17
Tips på hundfoder önskas Hundsport 34
Nettan A Hund på tåget Hundsport 13
CanMan Hunden på vandring. Hundsport 6
A-mar hund på keb? Hundsport 6
Avslutat1001 "Gammaldags" modell på klövjeväska Hundsport 5
pluh Med på fjällturen Hundsport 13
Nettan A Problem med hund på bussen Hundsport 3
skräckhäst Råd och tips inför vandring med hund på fjället??? Hundsport 7
Edge Hundspann på Svalbard Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.