Neurokirurger kräver hjälmlag för alla.

Karlholm; sa:
Att skapa ytterligare en lag som de flesta skiter i ökar bara på misstron mot lagar och de som skall försöka se till att lagarna efterföljs.
Men. Det finns en uppsjö med lagar som inte efterföljs redan idag, och som har något av ett löjets skimmer. Gör dem till dina väderkvarnar istället för lagar som räddar liv. Ett förslag till den första väderkvarnen: lagen om tider den Svenska Flaggan får vara hissad. Efter kl 21:00 är det lag på att den ska vara halad.

Argumentet att folk skulle tappa tron på lagar om en hjälmlag införs tycker jag känns lite blek med tanke på lagar som flaggtidslagen.

/Staffan
 
Min åsikt är just den att det är INFÖRANDET av nya lagar som kan skapa en lagtrötthet eller vad man skall kalla det.

Gamla lagar som instiftades på 1800-talet eller så upprör ingen. De flesta känner inte ens till dem.

Missförstå mig rätt. Jag tycker inte tanken om en lag om cykelhjälmar i sig vore helt oklok. Men om man kan förmoda att mer än 90% struntar i en ny lag då förefaller det för mig effektivare att lägga kraft på att informera.

Fotnot: Siffran 90% får jag från tidigare tips om att hjälmbärandet skulle öka med 3-4% och att 50% idag använder hjälm.
 
Jag tycker faktiskt inte att det låter särskilt lockande med en lagstiftning i frågan. Jag använder hjälm endast när jag är ute och motioncyklar exempelvis med MTB på en landsväg och jag vet att det finns många bilar och inga klara cykelvägar.

Jag använder däremot ALDRIG hjälm i vanliga fall. När jag cyklar till jobbet, gymmet, affären eller vad det nu är. Jag tycker inte att det behövs då vi har bra cykelvägar där jag bor och du är praktiskt taget aldrig i kontakt med den övriga trafiken.

Nej, satsa på information och bättre cykelvägar! Jag tror att vi löser mer på så sätt än om vi bara slänger in ännu en ny lag.

/
 
Bra exempel:

A.S.; sa:
Jag tycker faktiskt inte att det låter särskilt lockande med en lagstiftning i frågan. Jag använder hjälm endast när jag är ute och motioncyklar exempelvis med MTB på en landsväg och jag vet att det finns många bilar och inga klara cykelvägar.

Jag använder däremot ALDRIG hjälm i vanliga fall. När jag cyklar till jobbet, gymmet, affären eller vad det nu är. Jag tycker inte att det behövs då vi har bra cykelvägar där jag bor och du är praktiskt taget aldrig i kontakt med den övriga trafiken. /

Det är väl just för att se till att du har hjälmen på jämt som det behövs en lag. Även om du inte har kontakt med övriga trafiken kanske ditt huvud kan få kontakt med moder jord om du har otur! Och då är det jag som via skatten får betala din rehabilitering, om du inte dör med en gång förstås.
 
Stadan; sa:
Men. Det finns en uppsjö med lagar som inte efterföljs redan idag, och som har något av ett löjets skimmer. Gör dem till dina väderkvarnar istället för lagar som räddar liv. Ett förslag till den första väderkvarnen: lagen om tider den Svenska Flaggan får vara hissad. Efter kl 21:00 är det lag på att den ska vara halad.
Fel! Det finns ingen sådan lag. Det är dock en vanlig missuppfattning att en sådan lag existerar.
Kom med något bättre exempel på en "löjlig lag" som faktiskt existerar!
 
Karlholm; sa:
Missförstå mig rätt. Jag tycker inte tanken om en lag om cykelhjälmar i sig vore helt oklok. Men om man kan förmoda att mer än 90% struntar i en ny lag då förefaller det för mig effektivare att lägga kraft på att informera.
Om framtiden tvista de lärde. Men med tanke på att 90% av alla mopedister (enl. VTI) trycker på sig en stor, ful och otymplig hjälm så borde det rimligen vara fler än 53% som skulle följa en hjälmlag.
 
haskell; sa:
Stadan; sa:
Men. Det finns en uppsjö med lagar som inte efterföljs redan idag, och som har något av ett löjets skimmer. Gör dem till dina väderkvarnar istället för lagar som räddar liv. Ett förslag till den första väderkvarnen: lagen om tider den Svenska Flaggan får vara hissad. Efter kl 21:00 är det lag på att den ska vara halad.
Fel! Det finns ingen sådan lag. Det är dock en vanlig missuppfattning att en sådan lag existerar.
Kom med något bättre exempel på en "löjlig lag" som faktiskt existerar!

Varför inte ta den gamla klassikern:

Byggningabalk 12 kap Huru svin må i ollonskog släppas

*s* kanske borde skrivas om till "Huru MTB cyklister må i ollonskog släppa sig ... "
 
"Från Nya Zeeland finns denna(artikel) där fann man en reduktion av allvarliga hjärnskador med 19% av hjälmlagen (alla åldersgrupper):"

&&
"Frågan är vad som händer ifall lagen går i kraft?
Minskar cyklingen?"
---

Låter inte orimligt med tanke på att man knappt ser nyazeeländarna cykla..:) Tror de hellre kör bil, kanske är de lata?
 
Hjälm på

Jag tycker att det är självklart med hjälm, så viktigt att det inte finns utrymme för någon djupare fundering från min sida.
Visst är det trist att ha lagar för allt men kanske kan man ta bort några andra fåninga lagar och införa en sådan här lag som faktiskt är vettig hur man än vänder och vrider på det.

Säg böter på 800 i stan utan hjälm och 300 utanför tätort...
Om jag ramlar vill jag inte att min son ska få en rullstolsbunden far bara för att frisyren / "friheten" var så viktig, dessutom för man sitta och vara sur på sig själv att man köpte en massa skit men inte en relativt billig hjälm osv
 
Sedan 4-5 år använder jag hjälm, i princip alltid.

Tänkte hoppa över hjälmen, det var ju bara en kort tur bort till affären på cykelväg/gångbana.

som tur var tog jag hjälmen för på hemvägen hände det. bakom buskarna i den svaga nerförsbacken hade man ställt ut en betonggris mitt på cykelbanan för att hindra biltrafik. Den blev ett effektivt hinder även för mig.
Tvärstopp, både cykel och cyklist voltade snyggt över hindret
Rakt ner i asfalten med huvudet före, ett dyk som hade fått ulrika knape att bli grön av avund

fast asfalt är hårdare än vatten

Det satt folk på en uteplats som förtvivlade kom springande och skrek, hur gick det / ring ambulansen.

Men jag var uppe på benen innan de kom fram, inte en skråma vare sig på kropp eller cykel, bara fästet till väskan på styret lätt stukat.

Utan hjälm, kunde gått hur som helst?
 
Déjà vu

Känner jag inte igen den här debatten från en liknande tråd? Misstänker att denna tråd snart kommer att mynna ut i termer som samhällskostnader, flytvästtvång, psykisk ångest och cirkelresonemang.
Förresten, det är väl ingen som hindrar folk från att bära cykelhjälm även utan en lag? Skillnaden är väl att hjälmivrarna försöker övertyga hjälmskeptikerna genom lagstiftning...
 
Re: Déjà vu

IslandTraveller; sa:
Känner jag inte igen den här debatten från en liknande tråd? Misstänker att denna tråd snart kommer att mynna ut i termer som samhällskostnader, flytvästtvång, psykisk ångest och cirkelresonemang.
Förresten, det är väl ingen som hindrar folk från att bära cykelhjälm även utan en lag? Skillnaden är väl att hjälmivrarna försöker övertyga hjälmskeptikerna genom lagstiftning...

Tja, samhällskostnaderna har ju varit uppe redan. Mina två argument är:

1. Det verkar _otroligt_ dumt att riskera den katastrof som kan inträffa (vare sig man vill eller inte och oberoende av hur duktig man är - folk kan ju köra på en med bil).

2. Samhällskostnaderna.

Man kan ju fråga sig om man har rätt att - på eget bevåg - sätta andra i den situation som det kan innebära att sköta om en hjärnskadad människa?

Vad är problemet med att ha hjälm egentligen?

Ha det bra!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.