Nygrens Led

Hej


Jag behöver kort och koncist en beskrivning av Nygrens Led under vintertur (Feb. Månad). Frågorna står som sådana:

- Hur ser sista biten ut vad gäller säkerheten? Krävs snöankare som komplement till inknytning till sällskap?

- Har ni upplevt mycket hängdrivor runt nordtoppen?

Tack för att ni tog er tid och kastade ett getöga på detta.

Skriv gärna om era egna erfarenheter vad gäller vinter eller till och med sommarturer om det är relevant till leden ifråga.

MvH

Robert H.
 
Nu var det ett tag sen jag gjorde Nygrens men som jag minns det så kan det behövas snöankare på flera ställen på leden. Det är förstås individuellt vilken säkerhetsnivå man kräver men jag hade inte kännt mig bekväm utan.
Att bara var ihopknutna utan åtminstone löpande mellansäkringar tycker jag är rätt meningslöst.

Toppdrivan varierar år från år men sist jag var där var vi tvungna att gräva rätt mycket för att komma igenom och då hade jag inte velat vara osäkrad.

/Thomas J
 
Kallt!

Hej,

det kan vara riktigt kallt och det är korta dagar. Just nu är det -20 i solen kring lunch, mycket kallare på morgonen och kvällen. Så vitt jag vet är det ingen som varit på Nygrens än i år.

Snön är inte så trevligt att klättra i just nu, men rolig att åka skidor på. Hängdrivan brukar bli riktigt fet, det kan ta nån timme att gräva sig igenom.

Vad och hur du säkrar beror ju mycket på replagets nivå, men till stora delar kan man kortrepa turen (om man är duktig på kortrep, annars låter man ju bli) eller gå löpande med mellansäkringar, det är dock lurigt att säkra i snön. Några snowsticks, pitonger och kilar och några isskruvar kan kännas rimligt.

Bra att tänka på är att det är en lång väg ner igen (i mörker), och Östra Leden är inte preparerad än. Vajern är rätt djupt begravd under is och snö på de ställen där den ligger kvar över vintern. Vi kommer att rigga vinterrännorna under början mars, när temperaturen tillåter.

//Johan
Sportchef STF Kebnekaise
 
Nygrens

Finns ju min beskrivning här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=64281

Men när vi gick den grävde vi kanske en timma vid toppttdrivan (slutet av feb, först upp de året)
Då kändes den stabil, men hade rasat några dagar efter och dragit med sig ganska mycket snö på triangen på vänstra sidan av ryggen som leder upp till toppen.

Jag skulle rekomendera snöankare vi gick löpande med två eller kanske var det tre snöankare, samt några kilar samt två isskruvar. Vi hittade en säkring (en bult på hela leden).
 
Lite mer bilder

Fick ett PM om mer bilder ang Nygrens led så jag lägger upp några till här!
 

Bilagor

  • Nygrens 1.jpg
    Nygrens 1.jpg
    50.9 KB · Visningar: 1,439
  • Nygrens 2.jpg
    Nygrens 2.jpg
    106.8 KB · Visningar: 1,945
  • Nygrens 3.jpg
    Nygrens 3.jpg
    33.9 KB · Visningar: 1,498
  • Nygrens 4.jpg
    Nygrens 4.jpg
    53 KB · Visningar: 1,315
  • Nygrens 5.jpg
    Nygrens 5.jpg
    100.5 KB · Visningar: 1,646
  • Nygrens 6.jpg
    Nygrens 6.jpg
    30.6 KB · Visningar: 1,331
Fantasiskt!

Vilken väg tog ni ner? Östra på skidor? Pallins korridor? Halspasset?


Förslag till TS
En annan väldigt fin tur upp på Nordtoppen är Ostkammen. Fin klippa, brantare, lite mindre snöpulsning.
 
bilder på drivan

ingen som har nå bilder på hur drivan såg ut när ni var där.... kanske en skön liten skottningsbild =)

PS: kanske inte är jättedumt att ta med sig en snösåg =)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.