Vem sätter ut slagfällor i naturen ?

Vad är värre egentligen... Sätta ut en slagfälla i naturen eller sprida rasistiska flygblad på skolor?
sätta ut en slagfälla i skogen eller klappa ned en äldre dam för att sno hennes handväska?

Nu är detta ju utsidan.se så vilket av fallen vi oftast debatterar ger sig ju ganska naturligt. Om vi bara ska skriva om det som är värst blir det så få debatter (och vem vill hålla på att debattera fotbollen inom AIK hela tiden:cool:)
 
Nu är detta ju utsidan.se så vilket av fallen vi oftast debatterar ger sig ju ganska naturligt. Om vi bara ska skriva om det som är värst blir det så få debatter (och vem vill hålla på att debattera fotbollen inom AIK hela tiden:cool:)


Helt rätt noterat Christian men ibland tycker jag det blir lite perspektivlöst i debatten, även om detta inte genomsyrar inläggen om slagfällan.

roland
 
Jag har sommartid, två gånger, mött utländska fjällvandrare som haft vapen med sig för att skjuta varg eller annat vilt (rovdjur) de önskade träffa på. Båda gångerna var det personer från Belgien. Båda gångerna hade de isärtagbara salongsgevär – och båda gångerna ställde de frågor om ”var vargarna fanns någonstans”…

En tredje person (som jobbade för en svensk icke okänd tursitförening) hade en grovkalibrig Colt med sig på sina fjällvandringar (korta sådana) ”bra grytpistol” var hans kommentar…

Jag tror att det är mycket lätt att göra mentala rövkopplingar när det gäller jakt och frågor om jakt, allt från knäppa belgare, människor som sätter ut fällor för att misskreditera Samerna – till att Samer tjuvjagar - eller vill försvara sina renar. Allt detta förekommer + mycket mer.

Att fördomsfullt peka ut någon är fel. Någon har satt ut en fälla. Vem denna någon är vet vi ingenting om. Vi kan tycka vad vi vill – men vi bör undvika att misskreditera någon, vaken enskilda personer - eller en folkgrupp.

Thomas
 
När det gäller järv och lo så finns det nog inte någon "ohyggligt tät rovdjursstam" någonstans i Sverige!

Ok, kanske en överdrift. Men jag är tämligen säker(ingen statistik) på att detta område är bland de mest tätbebodda områdena som finns i Sverige, när det gäller vilda bestånd av lo och järv. Så det beror ju alltid på vad man jämnför med.
 
Jag har sommartid, två gånger, mött utländska fjällvandrare som haft vapen med sig för att skjuta varg eller annat vilt (rovdjur) de önskade träffa på. Båda gångerna var det personer från Belgien. Båda gångerna hade de isärtagbara salongsgevär – och båda gångerna ställde de frågor om ”var vargarna fanns någonstans”…

En tredje person (som jobbade för en svensk icke okänd tursitförening) hade en grovkalibrig Colt med sig på sina fjällvandringar (korta sådana) ”bra grytpistol” var hans kommentar…

Thomas

jag är i alla fall mer rädd för IDIOTER med vapen än rovdjur..
 
Jag har sommartid, två gånger, mött utländska fjällvandrare som haft vapen med sig för att skjuta varg eller annat vilt (rovdjur) de önskade träffa på. Båda gångerna var det personer från Belgien. Båda gångerna hade de isärtagbara salongsgevär – och båda gångerna ställde de frågor om ”var vargarna fanns någonstans”…

En tredje person (som jobbade för en svensk icke okänd tursitförening) hade en grovkalibrig Colt med sig på sina fjällvandringar (korta sådana) ”bra grytpistol” var hans kommentar…

Jag tror att det är mycket lätt att göra mentala rövkopplingar när det gäller jakt och frågor om jakt, allt från knäppa belgare, människor som sätter ut fällor för att misskreditera Samerna – till att Samer tjuvjagar - eller vill försvara sina renar. Allt detta förekommer + mycket mer.

Att fördomsfullt peka ut någon är fel. Någon har satt ut en fälla. Vem denna någon är vet vi ingenting om. Vi kan tycka vad vi vill – men vi bör undvika att misskreditera någon, vaken enskilda personer - eller en folkgrupp.

Thomas
Mja, det är ibland svårt med fördomsfrihet när det i princip inte finns någon annan rimlig anledning till en rovdjursfälla just där just då. Att gå med vapen kan vilken fåne som helst klara av (vilket skulle bevisas), men att köra ut en fälla kräver planering och inte minst en skoter. Och ett intresse.

De där vapenförsedda farbröderna du träffat i fjällen bevisar väl kanske att rovdjursstammen inte är så tät ändå...

Och att sådant diskuteras på utsidan.se är väl helt naturligt (haha, vilken ordvits), vore konstigare om vi diskuterade väskryckare i Tensta. Om de inte använder GPS. Det var som när USA börjat kriga mot terrorismen och man var tvungen att dra en lång harang om att "Ja, givetvis är det fel att krascha flygplan in i civila hus, men..." innan man angrep USAs krigföring, för att inte kallas kollaboratör.
 
Dårar med vapen är alltid farliga, var de än är.
Jag ville bara belysa att verkligheten faktiskt är mera underbar är dikten.

Hur många poliser har blivit fällda för tjuvjakt?

Thomas
 
Vad är värre egentligen... Sätta ut en slagfälla i naturen eller sprida rasistiska flygblad på skolor?
sätta ut en slagfälla i skogen eller klappa ned en äldre dam för att sno hennes handväska?

Att sprida flygblad på skolor är vanligtvis inget brott med undantag för fall som kanske bryter mot den tämligen absurda lagen om hets mot folkgrupp. Det är alltså mycket värre att sätta ut olagliga fällor i naturen än att distribuera papperslappar som ger uttryck för vissa uppfattningar och åsikter. Att klappa ner en äldre dam är naturligtvis ett grövre och värre brott än att sätta ut en fälla.
 
Utan saklig grund (till och med utan motivation) anklagas en folkgrupp inte bara för brottet utan också för flera egenskaper.

En del av Utsidans medlemmar sitter runt om i Sverige och uttalar sig fördomsfullt och fördommande om förhållanden de uppenbarligen inte alls känner till. Den enda som verkar tänka lite längre än till sin egen nästipp och därmed ha lite insikt är den som skrev "Jag tror att det är mycket lätt att göra mentala rövkopplingar när det gäller jakt och frågor om jakt, (...) Allt detta förekommer + mycket mer.
Att fördomsfullt peka ut någon är fel. Någon har satt ut en fälla. Vem denna någon är vet vi ingenting om. Vi kan tycka vad vi vill – men vi bör undvika att misskreditera någon, vaken enskilda personer - eller en folkgrupp."

Så menar jag.
 
Utan saklig grund (till och med utan motivation) anklagas en folkgrupp inte bara för brottet utan också för flera egenskaper.

En del av Utsidans medlemmar sitter runt om i Sverige och uttalar sig fördomsfullt och fördommande om förhållanden de uppenbarligen inte alls känner till. Den enda som verkar tänka lite längre än till sin egen nästipp och därmed ha lite insikt är den som skrev "Jag tror att det är mycket lätt att göra mentala rövkopplingar när det gäller jakt och frågor om jakt, (...) Allt detta förekommer + mycket mer.
Att fördomsfullt peka ut någon är fel. Någon har satt ut en fälla. Vem denna någon är vet vi ingenting om. Vi kan tycka vad vi vill – men vi bör undvika att misskreditera någon, vaken enskilda personer - eller en folkgrupp."

Så menar jag.


För de flesta handlar det nog mest om sannolikhet. Kan det vara spanska turister som varit i farten? Ja det kan det, men sannolikheten är minimal...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Mitt i naturen (Apelgren i sitt esse) Vilda djur 2
Vildmarksguiden Prata om att vara nära naturen! Vilda djur 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.