Tips och trix vid saft- och syltning

Tänker att detta kan bli en tråd med tips och trix som man kan använda när man syltar och saftar alla våra underbara bär och frukter.

Något som jag använder är tex en äggskärare för att skiva jordgubbarna, som just nu håller på att koka ihop till vinterns pannkaks och våffelsylt.

Använder också en tång som såldes för att kärna ur oliver till att kärna ur biggaråer och körsbär när de ska bli sylt.

Fyll gärna på med Dina tips, recept mm!
 
Snåla inte på

socker och natriumbensoat, trist om jobbet drabbas av mögel. Klassiska vår kokbok är din vän under saft sylt och moskvällar.

Thure
 
Tänk att den här tråden startades ungefär samtidigt som min sambo (lite överraskande) sa "vi skulle väl kunna göra jordgubbsmarmelad?" Helt fantastiskt!

Tack för tipset om äggskivaren - då kan lillgrabben få sköta den delen - de ska ju ändå gå sönder....

Vad tror ni om det här receptet: http://www.alltommat.se/recept/Jordgubbsmarmelad-med--lime-och-vanilj-17924

Kan tillägga att jag aldrig har kokat vare sig sylt, marmelad eller saft. Haft en granne som år efter år kommit över med burkar och flaskor. Hon har fått kantareller av mig (som jag faktiskt inte tycker så mycket om men som jag ändå snubblar över jämt) så vi har räknat det som win-win...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
helenabrogren Lingonställe vid Stockholm? Bär och svamp 0

Liknande trådar