Trattisar igen

Gott om trattisar igen o jag kan inte sluta plocka. Har sett att trattisar som står tätt ihop kan ha något vitt på ovansidan.
Är detta någon mögelsvam eller är det sporer?

Vi torkar våra trattisar några enstaka blir svarta o våta, ruttnar tänker jag. Andra blir ulliga mögel tänker jag Tänker vi lika?
 
Om det är ljusa märken som ibland ser ut att ha radiella mönster så är det sporer från svampar som har legat ovanpå dem.

Dela svamparna i mindre bitar och sprid ut dem ordentligt. Jag har aldrig fått mögliga eller ruttna trattkantareller när jag torkat dem.
 
Hur torkar du trattisarna? Har inte heller råkat ut för mögel eller liknande.
Själv börjar jag med ett lager med tidningar jag sprider ut, ovan på det hushållspapper. Sedan sprider jag ut svampen så glest så att en svamp knappt når en annan. Vänder sedan svampen en gång per dag och den är knastertorr på runt en vecka.

En jag känner har byggt ett torktorn med lådor som har gles tygväv i botten och staplar lådorna på varandra underst har han en sockel där en kupevärmare till en bil blåser in varm luft, han torkar trattisarna på runt en dag...
 
Läste

på hbl.fi ett diskussioninlägg att trattkantrellerna ökat mycket i Finland och att det beror på försurning.

Nån som har förklaring på att det är så mycket trattisar i år?

Thure
 
Men är det verkligen mera trattkantareller i år? Vi har haft 3 mycket bra svampår i rad, och det fanns väldigt mycket trattkantareller också förra året.

Trattkantarellen omnämns knappast alls i äldre litteratur, och man tror bla därför att den ökat de senaste 40 åren, men det är i så fall en mycket långsam trend.
 
Var mest nyfiken på det vita på hattarna, ser mest ut som tunnmålat med vattenfärg. Det finns inget mönster.

Torkar bara på tidningar, jo jag vet att jag är lite slarvig med att sprida i ETT lager. Vänder gör jag aldrig, det är sånna volyme,r i mina ögon, att det blir ett Sisyfos arbete.

Ang mängden i skogen så hette det förra året att det hade varit varm o blött. I år har det varit kallt o blött. Att trattisar inte nämnts i äldre litteratur kan bero på att svamp inte har betraktats som mat. Bondesamhället insåg väl aldrig att svamp kunde säljas till borgerskapet för dyra penningar.
 
Man brukar se att det vita inte täcker hela hatten utan kanten är rund, eftersom det kommer från sporerna från svampen ovanför.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
daniel81 trattisar sena i år? Bär och svamp 7
Niklasx Trattisar med brun fot Bär och svamp 10
Lotta_Salle Förvaring av trattisar Bär och svamp 18
plaskdaja Bärfråga igen Bär och svamp 8

Liknande trådar