Vilken blomma?

Okej, det är varken ett bär eller svamp, men här finns ju inget växtforum så jag slänger ändå in frågan här.
Såg denna vackra blomma idag, men har inte en susning om vad det är för något. Någon som vet?
Hittades i en fuktig vägren nån mil utanför Umeå.
 

Bilagor

  • blomma1.jpg
    blomma1.jpg
    174.3 KB · Visningar: 1,191
  • blomma2.jpg
    blomma2.jpg
    139.7 KB · Visningar: 1,305
Svärdslilja

Om jag inte missminner mig så är det svärdsliljor. Får för mig att den är vanlig i gamla trädgårdar. Ni får gärna rätta mig om jag har fel.

/elof
 
Strandiris verkar vara en bra gissning. En förvildad art alltså, kunde nästan misstänka det, den såg lite för exotisk och iögonfallande ut för den västerbottniska floran.
 
En sökning där gav inget.
Sen törs jag inte lägga in den heller eftersom jag inte kan blommor. Dessutom vet jag inte om det är så värst intressant med förvildade trädgårdsblommor där...?

Jodå, men tyvärr är väl inte den gamla versionen av artportalen så användarvänlig. När det gäller växter så måste man t ex ändra tidsperiod och ta med ca 10 år!
 
Jodå, men tyvärr är väl inte den gamla versionen av artportalen så användarvänlig. När det gäller växter så måste man t ex ändra tidsperiod och ta med ca 10 år!
Jo, jag använder mig mycket av Artportalen, när det gäller fåglar då. I området det gäller finns just inga rapporter alls och gällande Iris-växter är fyndantalet knapert, bara några Svärdsliljor, även om man räknar in hela Västerbotten sen "urminnes" tider.
 

Liknande trådar