Snart dags igen ...

Vad?

Man förstår att Håkan gärna vill vara med i SSSK, men under andra premisser. Jag tror att det Håkan efterfrågar, mycket väl motsvaras av de Stockholms-baserade friluftsfrämjandets avdelningar som har en mycket tydlig skridskoprofil - varför inte åka med dem? Vad jag förstår, så är friluftsfrämjandets verksamheter i Stockholms-området mycket seriös, där man fasar in nya åkare och medlemmar på ett mera "öppet" sätt. Föreligger här någon dold snobbism att åka just med SSSK?

För övrigt måste alla föreningar och sammanslutningar hålla sig med regler och stadgar, det är ju DET som utmärker en strukturerad verksamhet. Att bevekelsegrunderna för ett regelverk inte sammanfaller med allas uppfattning, brukar också känneteckna en strukturerad verksamhet.
 
Brune; sa:
Hur mycket tid tror ni har Thure Björck har att svara på frågor ?.

I den förening där jag är medlem har styrelsemedlemmar, ledare och övriga funktionärer fullt upp med att förbereda den kommande säsongen.

Per Brune i Västerås
Hej Per,

Eftersom detta är "min" tråd så önskar jag att du lägger denna typ av kommentarer i en egen tråd i stället.
Om Thure inte anser sig ha tid att debattera dessa frågor så klarar han säkert själv av att framföra det.

Mvh Håkan Borg
 
Re: Vad?

lowe; sa:
Jag tror att det Håkan efterfrågar, mycket väl motsvaras av de Stockholms-baserade friluftsfrämjandets avdelningar som har en mycket tydlig skridskoprofil - varför inte åka med dem?

Hej Jan,

jag är medlem i GLSK, eftersom jag via dem fick tillgång till isläget tidigare innan SSSK fick för sig att deras välkomstrutiner inte dög för att upprätthålla ett samarbete. Åker jag skridsko så åker jag med mina personliga vänner här i stan.

Denna diskussion förs enbart på ett principiellt plan för min del.

Mvh Håkan Borg
 
Vad!

Då förstår jag mycket bättre på vilket grunder dina argument utgår ifrån (och jag kan delvis förstå din "principiella" poäng), men jag är ändå litet förvånad över, att inte övriga skridskoverksamheters israpportering i Sthlm`s-området inte är tillräckliga... Men, en principfråga är ju en principfråga.
 
Re: Vad!

lowe; sa:
ändå litet förvånad över, att inte övriga skridskoverksamheters israpportering i Sthlm`s-området inte är tillräckliga

Hej Jan,

låt mig säga så här - om man nu skall ta en utvikning från ämnet: Det finns flera orsaker till mitt engagemang egentligen. Bara en sån sak som att de av mina vänner som är med i SSSK är livrädda att sprida isinformationen, precis som man blir åtalad om man gör det. Skivbolagens jakt på de som laddar ner musik på nätet verkar vara en mild västanfläkt jämfört med den skräck som SSSK lyckats inpränta i sina medlemmar. Men som sagt, det är nog svårt att härleda detta "intresse" till någon enskild orsak om du söker en sådan. För övrigt så har ju egentligen inte mina "motiv" med själva sakfrågorna att göra, eller hur?

Mvh Håkan B
 
Skrdskonätet

Isinformationen delas mellan klubbarna genom skridskonätet. (till viss del i alla falll..)
http://www.skridsko.net/

Jag kan i alla fall ta del av all isinfo för klubbarna som ingår från min ingång genom Vänerskridsko.


Medlelmmar i skridskonätet:
Stockholms Skridskoseglarklubb, SSSK
Linköpings Långfärdsskridskoklubb, LLK
Föreningen Långfärdsskridsko i Västerås, LiV
Östhammars skrinnare, ÖS
Skånes Isseglarklubb, SIK
Göteborgs Långfärdsskridskoklubb, GLSK
Vänerskridsko, VSK
Långfärdsskridsko Falun/Borlänge, LSF/B
Danderyds Långfärdsskrinnare, DLS
Långfärdsskridsko Mora
Finlands Långfärdsskrinnare, FLS
Bråvallaskrinnarna, BSK
Storsjöns Långfärdsskridskoklubb, SLSK
Långfärdsskridsko Gävle, FF/G
LångfärdsSkrinnarna i Sydöst, LSS
FF Stockholmsdistrikt, FF-Sthlm
Långfärdsskridsko Sundsvall, FFSv
Friluftsfrämjandet Nyköping, FFN
Eskilstuna Långfärdsskridskoåkare
 
hakan_l_borg; sa:
... för den årliga frågan om man skall förnedra sig att köpa biljett till SSSK. Det blir nog inte av i år igen. Men man undrar varför de inte kan ta in fler medlemmar än de gör? 600 biljetter är i och för sig mycket, men tydligen inte tillräckligt. ..... Varför inte sätta begränsningen till att det krävs ett certifikat för att vara med på klubbens turer? Så kan ju de som endast vill ha isinformation slippa det momentet? För inte är det väl nån som inbillar sig att man blir en säker åkare på en teorikväll och att åka i en orm på Norrviken? På ett sätt så kan man ju påstå att SSSK är lite bedrägliga då de hävdar att dessa två aktiviteter öppnar dörren till svaga vårisar och turer ut till ytterskärgården?

Men, Thure B, vi känner ju varandra nästan numera. Och jag har ju hört att om man blir rekommenderad av en parti ..förlåt jag menar klubbfunktionär, så slipper man alla inträdesprocedurer. Kan inte du skriva ett rekommendationsbrev för mig, så även jag kan få åka skridskor i vinter?

Mvh Håkan B

Håkan,
För att gå tillbaka till ursprungsfrågan - vari ligger förnedringen? Och varför vill du att SSSK ska ta in mer än 600 medlemmar i vinter? Och att Thure skall rekommendera in dig?
 
Jodå!

Hej igen Håkan! Jodå, jag förstår din principiella ståndpunkt. Och Jodå!, jag tror att föreligger motiv för att driva sakfrågor. Men det är en utvikning som jag gärna dröjer med.
 
Re: Re: Skrdskonätet

hakan_l_borg; sa:
ajn; sa:
Isinformationen delas mellan klubbarna genom skridskonätet.

På grund av att GLSK inte har en obligatorisk välkomstritual så kan inte de se SSSKs material i alla fall.

Mvh Håkan B

GLSKs israpportörer har, som ALLA israpportörer i hela landet, tillgång till Skridskonätets information. De är fria att sprida den informationen på eget ansvar inom sin organisation.

Ulf
 
Re: Drunkningsstatistik!

Hej Håkan.

De flesta som drunknar/dör av nedkylning som långfärdsskridskoåkare är ensamma vid plurrningen. De lyssnar därmed inte till det viktigaste säkerhetsrådet. Varför skulle man anta att de skulle rätta sig efter upplysningar från ett officiellt eller icke officiellt isläge?

Om en klubb rapporterar isen som bärig betyder det att man kunde åka skridskor där senast någon rapporterade in uppgifter från den isen men det betyder också att det går att plurra och att en ensamåkare mycket väl kan bli kvar i sin vak.

Många sjöar lägger sig i flera olika skeden. Mälaren har minst 5 olika läggningsskeden och runt Strängnäs så är det minst 4 olika. På Magelungen finns 2 distinkta läggningsskeden. Sådana uppgifter om läggningsskeden finns beskrivna i böcker som finns i bokhandeln, de finns normalt ej med i klubbarnas islägen men kan nås via länkar.

Jag kollade i SSSKs databas och det var magert med information om de aktuella tillfällena men här nedan finns vad jag hittade.


hakan_l_borg; sa:
Datum År Månad Län Typ Ålder Åld.kat Kön

2000-01-03 2000 1 D Skridsko 73 60 - Man
Ensam man ute på skridskotur på Mälaren vid Strängnäs

Inga uppgifter om Strängnäsisar i SSSKs isnytt dagen innan men det kan ha varit tunt under nysnölager enligt uppgifter från angränsande delar av Mälaren (som lägger sig något senare än fjärdarna vid Strängnäs).

2000-12-25 2000 12 AB Skridsko 70 60 - Man
Ensam man ute på tur på Magelungen

I SSSKs isnytt juldagens kväll sades "Magelungens nordvästra vik bärig". På julafton fanns inget isnytt. Dagen innan var det inte bärigt på Magelungen.

Om man hela tiden följer alla tillgängliga israpporter samt väderutvecklingen så får man en känsla för vad som är på gång och för vilka isar som är lite extra osäkra.

Den kunskapen och dynamiken tror jag det är helt omöjligt att förmedla till allmänheten.

Så jag menar att exemplen ovan snarast talar för SSSKs uppfattning om hur man bör handskas med isuppgifter respektive isutbildning.

Jag tror att uppgifterna i SSSKs islägen om de varit allmänt tillgängliga kvällarna innan olyckorna, skulle kunna ha lockat ut ytterligare personer som plurrat de aktuella dagarna.

Thure
 
petmeu; sa:
Håkan,
För att gå tillbaka till ursprungsfrågan - vari ligger förnedringen? Och varför vill du att SSSK ska ta in mer än 600 medlemmar i vinter? Och att Thure skall rekommendera in dig?

Hej Peter,

bra fråga, tack för att du ställde den.
-- Säkerhetsmässigt så visar det sig att isinformationen inte orsakar några problem. Enda hållbara anledningen till att inte offentliggöra den är att den kräver finansiering, en princip som jag och de flesta med mig tycker är helt rimlig.
-- Medlemstillväxten i SSSK är endast ett problem om man väljer att göra den till det, för mig förefaller det som att SSSKs styrelse väljer att se problem istället för att se lösningar.
--Att Thure skulle rekommendera mig finner jag föga troligt (troligare är att jag är uppsatt på SSSKs svartalista), så det var mest avsett som en liten gliring till honom ;)

PS vill gärna lägga till detta: För mig är det ganska kontroversiellt att mötas av den typ av "medlemsvärvningsrutiner" som SSSK har. Som jag nämnt ovan så har jag aldrig stött på detta i någon annan förening jag varit med i. Det står till och med på SSSKs medlemsvärvningssida att klubben inte ens tar emot vissa kategorier medelmmar, dvs nybörjare. Själv är jag uppfostrad i gammal hederlig idrottsföreningsanda, där till exempel Riksidrottsförbundets standardstadgar uttryckligen förbjuder föreningar att hindra personer att bli medlemmar, enda undantaget är om det kan antas att en person kan tänkas motarbeta föreningens syften. DS

[Ändrat av hakan_l_borg 2004-11-13 kl 23:57]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.