Valår i år!

Cyklisterna ökar i STockholm

Enligt DN:s artikel http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=572412&previousRenderType=1 så ökar antalet cyklande i Stockholm fortfarande.

Kan ni tänka er någon motortrafikled där det passerar mer än 20000 fordon per dygn som innehåller flera korsningar i samma plan, en 90-graders kurva, är mindre än två meter bred på sitt smalaste ställe och saknar i princip skyltning. Ja så ser det ut vid slussen som passeras av 23.000 cyklister per dygn. Ofattbart.

Jag måste erkänna att jag har tyckt att Stockholm ändå har varit helt OK att cykla i men när man ser siffrorna på hur många som cykelpendlar så är det bara att konstatera att satsningar på fler och bättre cykelbanor är kraftigt eftersatta.
 

avslutad210712

Gäst
Re: miljöpartiet och trafikpolitiken / glesbygd

perosen; sa:
Att centralisera skolor låter sen inte särskilt grönt, och leder som du säger till mer skjutsande. Har du frågat dem varför de gör det?

Handlar såklart om den ekonomiska verkligheten som alla lever i med tex vikande elevunderlag. De som bodde i byarna ville att kommunledningen skulle ta ett nytt grepp på det här med att skjutsa barn IN till centrum och istället skjutsa barn UT från centrum till byarna så att byarna får större möjlighet att överleva. Självklart hade inte det lett till mindre åkande utan till mer för som miljöpartisten som var ansvarig sa "det går inte för det är längre från centrum ut till byarna än det är från byarna till centrum" *keeeeeeeeeee*. Samtidigt med debatten om byaskolornas fortlevnad pågick en debatt om man kunde lägga ner en skola i centrum och det var omöjligt enligt föräldrarna eftersom då skulle eleverna få nästan 2 km till skolan varje dag och det var sååååååå trafikfarligt med tanke på den tunga trafiken i Kalix. För de som inte vet det är själva Kalix rena byahålen som knappast lider av tung trafik vare sig viktmässigt eller antalsmässigt. Däremot märker jag efter att ha bott i Luleå i nästan 15 år att folk i Kalix har betydligt lättare att sätta sig i bilen istället för att gå eller ta cykeln. Kanske för att föräldrarna redan när barnen börjar fylla moped (dvs i 12 års åldern) köper dem en moped för att riktigt cementera ett beroende av motorfordon.

Fortfarande hackar jag inte på miljöpartiet som jag nog ser som det enda alternativet om man vill se en långsiktig satsning mot ett miljövänligare (miljövänligt lär nog aldrig ett modernt samhälle bli) samhälle.
 
Re: Cyklisterna ökar i STockholm

mille; sa:
Jag måste erkänna att jag har tyckt att Stockholm ändå har varit helt OK att cykla i men när man ser siffrorna på hur många som cykelpendlar så är det bara att konstatera att satsningar på fler och bättre cykelbanor är kraftigt eftersatta.

Jasså. Cyklister verkar ju ha så svårt att använda de cykelbanor och cykelvägar som finns. De gillar ju hellre att kryssa fram mellan både bilar och gångtrafikanter.

Innan cyklisterna lärt sig vanligt trafikvett så verkar det bättre att satsa pengarna på en bra trafikövervakning.
 
Re: Re: Cyklisterna ökar i STockholm

Almgren; sa:
Innan cyklisterna lärt sig vanligt trafikvett så verkar det bättre att satsa pengarna på en bra trafikövervakning.

Visst kan det behövas mer övervakning, men om cykelbanorna görs säkrare, snabbare och mer framkomliga kommer fler cyklister att välja dem automatiskt. Ta Valhallavägen som exempel. Det finns cykelbana hela vägen, ändå kryllar det av cyklister både på trottoarerna och bland bilarna.
Det finns flera skäl till det:
* Cykelbananan går till stor del bland svängande bussar och backande/parkerande bilar.
* Cykelbanan är till stor del grusväg och en liten bit är närmast lera.
* Man får vänta länge på grönt ljus när man kommer på en sidogata och ska över till cykelbanan som går i mitten av vägen.
* Det är en kombinerad gång- och cykelbana med gott om fotgängare på.
* Cykelbanor som kommer bland annat från Lidingövägen och Storängsringen leds in på trottoarerna, och det är ganska frestande att fortsätta på trottoaren när cykelbanan plötsligt ska korsa körbanan.

Jag har inga färdiga lösningar, men visst finns det saker som behöver förbättras. (Själv använder jag faktiskt alltid cykelbanan.)
 

avslutad210712

Gäst
perosen; sa:
Just nu får man göra ordentliga skatteavdrag för dyra bilresor till jobbet.

Får man verkligen det. Enligt vad jag har för mig måste man för det första göra en tidsvinst på 2 eller 2,5 timme per dag alternativt använda bilen i jobbet så mycket att det berättigar till att man tar bilen varje dag. Sedan är avdraget 17 eller 18 kronor per mil om jag minns rätt och det man får tillbaka är motsvarande sin marginalskattesats vilket inte ens räcker till drivmedlet så någon affär av att åka till jobbet är det knappast. Förutom då de som fuskar och delar resan på fyra eller fem men alla drar av för varsin bil.

Och fortfarande är det ointressant att säga att folk som har nära till jobbet inte skall få dra av för bilresor. Måste väl ändå vara möjligheten att ta sig till och från jobbet som är det avgörande. Eller menar man på fullaste allvar att man skall cykla 1,5 mil mitt i vintern bara för att man har nära. Har själv cyklat 1,5 mil enkel väg på ett tidgare jobb förutom mitt i vintern (då jag åkte buss inte bil) och jag tror inte att det är realistiskt att tro att alla skulle klara av det (anser mig nog lite mer vältränad än medelsvsnsson men jag kanske har fel). Speciellt inte eftersom vissa "cykelvägar" genom skogen inte plogas på vintern och då är man tvingad ut och tampas med bilar, bussar och lastbilar. Ett annat problem i norrbotten är att man sätter upp allt fler mitträcken på vägarna utan att bygga cykelvägar vid sidan om och personligen skulle jag aldrig ge mig ut på en sån väg med cykel.

Och visst fins det säkert andra forum där man kan diskutera politik istället för på utsidan men miljöpolitik som det här i slutänden handlar om anser jag hör mer än väl hemma på utsidan. Att diskutera på andra ställen känns också lite meningslöst eftersom de allra flesta politiker tillhör kategorin "jag hör vad du säger" vilken egentligen borde kallas "men tar inte till mig ett enda ord".
 
Re: Re: Cyklisterna ökar i STockholm

Almgren; sa:
mille; sa:
Jag måste erkänna att jag har tyckt att Stockholm ändå har varit helt OK att cykla i men när man ser siffrorna på hur många som cykelpendlar så är det bara att konstatera att satsningar på fler och bättre cykelbanor är kraftigt eftersatta.

Jasså. Cyklister verkar ju ha så svårt att använda de cykelbanor och cykelvägar som finns. De gillar ju hellre att kryssa fram mellan både bilar och gångtrafikanter.

Innan cyklisterna lärt sig vanligt trafikvett så verkar det bättre att satsa pengarna på en bra trafikövervakning.

Jag kan erkänna att jag tillhör de cyklister som tar för sig, och det kommer jag att fortsätta med tills man lägger ner skäliga resurser på vettiga fungerande cyklevägar, alternativet vore ett mindre miljövänligt färdsätt, och gynnar inte tredje person.

Jag har iallfall tagit kontakt med diverse valstugor och ifrågasatt dagens infrastruktur och där (givetvis, de viste inte att jag redan röstat) fått medhåll. Om de som har makten håller med om att det är ett problem så får de räkna med att det uppstår problem tills de löst det.

Mikael
 
avslutad210712; sa:
Och fortfarande är det ointressant att säga att folk som har nära till jobbet inte skall få dra av för bilresor. Måste väl ändå vara möjligheten att ta sig till och från jobbet som är det avgörande. Eller menar man på fullaste allvar att man skall cykla 1,5 mil mitt i vintern bara för att man har nära.

Tanken är att så många som möjligt ska cykla, sen är det givetvis av egen fri vilja som man gör det.

Sen kan man ju ifrågasätta alla avdrag, eftersom att ingen är tvingad att bo eller arbeta på en viss plats.

Mikael
 
Re: Re: Cyklisterna ökar i STockholm

Almgren; sa:
Jasså. Cyklister verkar ju ha så svårt att använda de cykelbanor och cykelvägar som finns. De gillar ju hellre att kryssa fram mellan både bilar och gångtrafikanter.

Innan cyklisterna lärt sig vanligt trafikvett så verkar det bättre att satsa pengarna på en bra trafikövervakning.

Det är klart att cyklisterna måste kryssa fram bland bilar och gångtrafikanter eftersom de förstnämnda älskar att stanna på cykelbanorna för i och urlastning och de sistnämnda ofta har mycket svårt att skilja på gångbanor och cykelbanor. Beteendet att vara på fel plats är knappast begränsat till cyklister.

Problemet med att cyklister hellre kör på gatan än på nyanlagda cykelbanor beror ju helt enkelt på att det oftast går dubbelt så fort att ta sig fram där. Anledningarna är flera: man får mycket gynnsammare grönsignaler vid trafikljusen, man slipper barnvagnar i bredd, inga parkerade bilar mm. Kort sagt så respekteras helt enkelt framkomligheten på bilvägar mycket bättre än på cykelvägar. Både av andra trafikanter och av trafikplanerare.

(Om den här tråden fortfarande är i liv framåt vintern så ska jag skriva ett långt inlägg om snöröjning och cykelbanor...)

/Pär
 
Re: Re: Re: Cyklisterna ökar i STockholm

Almgren; sa:
Innan cyklisterna lärt sig vanligt trafikvett så verkar det bättre att satsa pengarna på en bra trafikövervakning.

Intressant ståndpunkt. Ska jag tolka det som att du är emot utbyggnad av vägnätet tills dess bilisterna lärt sig hålla fartgränserna bättre?

paerl; sa:
Problemet med att cyklister hellre kör på gatan än på nyanlagda cykelbanor beror ju helt enkelt på att det oftast går dubbelt så fort att ta sig fram där. Anledningarna är flera: man får mycket gynnsammare grönsignaler vid trafikljusen, man slipper barnvagnar i bredd, inga parkerade bilar mm. Kort sagt så respekteras helt enkelt framkomligheten på bilvägar mycket bättre än på cykelvägar. Både av andra trafikanter och av trafikplanerare.
/Pär

Jag håller med om att det oftast går fortare för en vältränad cyklist att cykla på gator än på cykelvägar som inte är tydligt avskilda från trafik och gångtrafikanter. Samtidigt är jag inte helt säker på att principen om 'fri fart' på cykelvägar är helt rätt. Som de flesta cykelvägar är planerade idag så saknas det en tydlig markering mellan cykelvägen och gångtrafikanter (ja, annat än ett vitt streck i marken då). Cyklister cyklar oftast så fort man kan vilket är ett fullständigt oacceptabelt beteende i övriga trafiken. Tar du en cykelväg i Stockholms innerstad idag så kommer du att se cyklister som håller allt från 10 km/h till de som susar förbi i 50 knyck. Det ger en väldigt obehaglig trafik både för cyklister och för andra trafikanter, det hade varit bättre om man begränsat hastigheten till max 25 km/h.

Jag tror att för att cyklister ska få ökad respekt bland andra trafikanter så måste man lägga ner det rätt egoistiska synsättet att man cyklar där det går snabbast. Så gör inga andra trafikanter regelmässigt och så kan inte cyklister göra heller.
 
Re: Re: Re: Re: Cyklisterna ökar i STockholm

mille; sa:
Jag tror att för att cyklister ska få ökad respekt bland andra trafikanter så måste man lägga ner det rätt egoistiska synsättet att man cyklar där det går snabbast. Så gör inga andra trafikanter regelmässigt och så kan inte cyklister göra heller.

Det kommer snart någon och hävdar att bilisterna visst gör så:)

Men du har en poäng. Och det är lite det jag är ute efter också. När man kör bil och det finns en massa cyklister så är det ofta man undrar vad de tänker på. En del cyklister (alldeles för många) har inga spärrar utan kryssar fram mellan bilar när det passar dem, och mellan pensionärer med rullator om det är snabbare. Grönt eller rött ljus är inte ens intressant att studera, för de gäller alla andra.

Sen undrar man ju om de när de sen blir påkörda för att de kryssat irrationellt en gång för mycket blir lyckligare av att bilisten gjort fel som kört på dem. Bilisten fick en repa på bilen, cyklisten ett liv i rullstol, men den hade ju rätt. Eller?
 
Re: Re: Re: Re: Cyklisterna ökar i STockholm

mille; sa:
Jag håller med om att det oftast går fortare för en vältränad cyklist att cykla på gator än på cykelvägar som inte är tydligt avskilda från trafik och gångtrafikanter. Samtidigt är jag inte helt säker på att principen om 'fri fart' på cykelvägar är helt rätt. Som de flesta cykelvägar är planerade idag så saknas det en tydlig markering mellan cykelvägen och gångtrafikanter (ja, annat än ett vitt streck i marken då). Cyklister cyklar oftast så fort man kan vilket är ett fullständigt oacceptabelt beteende i övriga trafiken. Tar du en cykelväg i Stockholms innerstad idag så kommer du att se cyklister som håller allt från 10 km/h till de som susar förbi i 50 knyck. Det ger en väldigt obehaglig trafik både för cyklister och för andra trafikanter, det hade varit bättre om man begränsat hastigheten till max 25 km/h.

Jag håller med dig i det mesta här. Vad jag inte förstår är dock varför det verkar vara så omöjligt att bygga cykelbanor som faktiskt tål farter på 20-25km/h (som är en ganska normal fart bland oss som jobbpendlar på cykel) när man bygger nytt. Varför håller man fortfarande på och blandar gående och cyklister på genomfartsvägar med tusentals trafikanter per dygn och varför ska man som cyklist hela tiden kastas in och ut ur biltrafiken vilket ställer till problem både för bilar och cyklar. Framförallt skulle jag vilja se åtminstone ett minimum av konsekvens i utformandet av korsningar så att man vet både hur man själv förväntas bete sig och hur andra trafikanter kommer att bete sig. Vad gäller hastighetsbegränsning så förespråkar jag starkt 30km/h för all fordonstrafik i stadsmiljö där alla trafikantslag samsas i samma plan. Det kan jag leva med även som cyklist.

Almgren; sa:
mille; sa:
Jag tror att för att cyklister ska få ökad respekt bland andra trafikanter så måste man lägga ner det rätt egoistiska synsättet att man cyklar där det går snabbast. Så gör inga andra trafikanter regelmässigt och så kan inte cyklister göra heller.

Det kommer snart någon och hävdar att bilisterna visst gör så:)
Så gör bilisterna visst :) (kunde inte låta bli)

/Pär
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.