Outside eller Utemagasinet?

Man kan välja söka precis vad man vill - foton på ett visst berg eller tips om en viss genväg i fjällen, tester av just den jackan etc..

...men det tråkiga med nätet är att man ofta måste veta vad man letar efter.
På utsidan får man detaljsvar på allt man vill veta om friluftsliv i sverige och en hel del utomlands. Däremot är det svårt att hitta svar på den viktigaste frågan av alla: Vart ska jag åka härnäst?
Där är en inspirerande artikel så mycket mer värd än ett forum. För säga vad man vill om papperstidningarna, men när det gäller *artiklar* slår dom utsidan med hästlängder.
 
personporträtt och många tidningar...

Jag prenumerarar på båda... tycker att dom kompletterar varandra bra.

Utemaggan är ganska förutsägbar och lite träig... lite mer om vandring och lite lugnare, (äldre?)men ok. Deras tester är kul att läsa.

Outside känns efter att dom sansade sin layout lite, som den vinnande av de två... som redan nämnts så har den mer träning på schemat, och det passar mig. LIte mer äventyr och intervjuer.

Thomas

En sak som jag tycker utmärker Outside är deras personporträtt/långintervjuer där en person kan få flera sidor intervju/reportage. Jag gillar att läsa om friluftsprofilerna (minns med glädje everest-temanumret) men roas lite mindre av sportprofilerna (och läser inte heller lika mcyket av tränigstipsen i outside.
Men jag prenumererar på båda och tänker fortsätta så. Läser även flera andra friluftrelaterade tidningar som paddling, åka skidor, brant, vertikal, bergsport, dyk, i alla väder, turist samt glid (när den utkommer).

Tror nog att det finns en "svensk bergstidning" för mycket (för att de ska få ekonomi på det) just nu men vi får väl se vilka som fortlever.

/Patrik, gillar tidningar och webforum
 
Andra alternativ att variera med + ett gnäll

Nu var ju inte detta grundfrågan, men dessa 2 kan också vara sköna att variera sig med! Om det inte är bara är svenska/nordiska resmål man vill läsa om i första hand, såklart. Reportage och prylspaningar är välgjorda.

Backpacker Magazine:
http://www.backpacker.com/
samt Adventure Travel (från National Geographics):
http://adventure.nationalgeographic.com/

Förresten!
Ingen mer än jag som blev förbannad när man köpte svenska Outside nr 7 2008 och den är så dåligt korrekturläst att hela sista sidan i reportaget "Tre sidor av Himalaya" har blivit en annons?
Hela artikeln kan isåfall läsas på http://www.outsideonline.se/blog/?page_id=893
Snabbt svar angående detta från redaktionen, poäng på det dock!
 
Ungefär lika kassa. Bläddrar igenom dem på några minuter. Mycket reklam och lite innehåll.
Kanske jag inte skulle vilja uttrycka mig riktigt så drastiskt men det ligger något i det. Hobbytidningar av alla sorter görs egentligen inte för läsarna utan för annonsörerna. De är avancerade reklambroschyrer med visst redaktionellt innehåll. Jag tror det är därför som de ibland känns ointressanta och oengagerande. Vissa föreningstidskrifter kan ibland vara bättre men tyvärr finns tendensen att också de blir mer annonsstyrda. Men vi läsare är lättlurade och fastnar för bra rubriker och bilder. Det som är riktigt irriterande är när man hittar "aktuella" artiklar i någon tidning som varit publicerade hos konkurrenten något år innan. Ibland undrar jag hur många bra artiklar som aldrig publiceras eftersom de inte passar in i annonskonceptet och hur många dåliga beställningsartiklar eller hyllskräp som bereds plats.
 
Ibland är det bästa att söka sig utomlands, Norska Friluftsliv är den bästa och mest intressanta tidningen jag läst med vettiga tester. Hur man kan hårdtesta 10 regnställ förstår jag inte, Friluftsliv testar få produkter men de skriver hur många dygn de har använts och ofta är det flera månader och det är då förslitningsskadorna kommer fram. Sen så tidningen fylld med intressant och lärorika artiklar. Sen så har Norrmännen så mycket skönare inställning till friluftsliv, här finns inga Weekend warriors utan folk som gilalr att va på tur =)

Hemsidan är inte så dålig den heller http://www.friluftsliv.no/
 
Ibland är det bästa att söka sig utomlands, Norska Friluftsliv är den bästa och mest intressanta tidningen jag läst med vettiga tester. Hur man kan hårdtesta 10 regnställ förstår jag inte, Friluftsliv testar få produkter men de skriver hur många dygn de har använts och ofta är det flera månader och det är då förslitningsskadorna kommer fram. Sen så tidningen fylld med intressant och lärorika artiklar. Sen så har Norrmännen så mycket skönare inställning till friluftsliv, här finns inga Weekend warriors utan folk som gilalr att va på tur =)

Hemsidan är inte så dålig den heller http://www.friluftsliv.no/

Tack för tipset nu är man också prenumerant :)
 
Är det någon mer än jag som har blivit snuvad på pengar av utemagasinet?

På vildmarksmässan 09 i Älvsjö hade dom ett lite trevligt erbjudande där man fick fyra nummer och ett par hikingstrumpor för en 150 spänn eller så. Ett nummer var allt jag såg och det var det jag fick i handen på mässan.

Jag har mailat dom och dom vet inget om någonting när man frågar vad som hänt.
 
Biblioteken

brukar hålla båda. MGN är att båda är för mycket reklam för att hålla.
Nätet, bla här har mer konkret information.
Prenumererade länge på Ute men tröttnade, Turist och SFKs kommer i lådan.
 
Jag har prenumererat på den amerikanska varianten av Outside under de sista 10 åren och kan ibland tycka att många av artiklarna och reportagen är lite väl amerikanska för att passa mig som svensk.

Dock skall tilläggas att deras skribenter håller en genomgående hög klass och har för mig att Jon Krakauer (Tunn Luft) började sin författarbana i Outside.

Outside ligger annars väldigt långt fram i utveckling vad gäller prylar, miljö, nya aktuella ämnen, intressanta böcker m.m.
 
Någon av dessa, eller kanske till och med båda tidnigar kan jag tänka mig att ni kanske läser. Vad tycker ni om dom?
Jag är lite kluven, har prenumerat på Utemagasinet men är mer och mer sugen på Outside.
Vad säger ni?

/Rasmus

Har precis börjat prenumerera på utemagasinet. Men faktum är att jag tycker STFs tidining 'turisten' är bättre...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.