Jag tycker aldrig det är hundens fel!

jepp!

Eftersom du inte behöver koppel. Jag behöver inte heller koppel till vår hund, det räcker med det mentala kopplet.. Men nog f*n så tar jag med kopplet för säkerhets skull, man vet aldrig. Hundar är trots allt fortfarande djur..
 
100% är mycket men...

Vissa lydnadsbitar är ju bra långt från 100%, men inkallningen och stoppkommandot är nära nära nog 100%. Det ska mycket mer än en annan hund eller en människa för att inkallningen inte ska funka. Han kommer ju alltid, men ibland blir det nåt dubbelkommando, och ingångarna är väl inte alltid så att man skulle få 10/10 i betyg på tävling...

Den retning som är på jakten när fågeln flyger upp framför näsan på hunden är ju bra mycket större än när man möter en människa på promenaden... och då måste ju lydnaden sitta, så varför inte i vardagen...
 
Jag vet inte om du bor i tätbefolkat område eller om det är mer glesbyggd. Var jag bor så behöver man oftast inte använda koppel när man är ute med i hunden i skogen, speciellt så här dags på året. Jag brukar nästan alltid hålla mig till i skogen och stigarna där. Det folk som man stöter på i skogen är oftast sådant folk som tycker om skog och djur så det brukar inte bli några problem med hunden. Dock när jag går runt i byn så måste jag säga att jag nästan alltid har hunden i koppel. Det är mest av säkerhetsskäl då det finns mycket barn som man möter på. Det är lite tryggare att ha koppel då.
 
Om jag går på stan skulle det inte falla mig in att ha hunden okopplad, även om det säkert skulle gå bra... det är mycket som kan hända... plus att det är en självklar hänsyn till hundrädda och andra att jag demonstrerar att jag har kontroll på hunden.

Men när jag är ute i skogen är hunden nästan alltid lös. Koppelrastning vid skador o annat. Sen är det ju vissa tider på året när hundar inte får springa lösa i skogen...

Som exempel på att hundar går att ha lösa på de mest skiftande platser och situationer: Vi (brukshundklubben) har inomhusträningar i ridhuset under vintern. Då kan det vara mellan 10 och 50 hundar därinne samtidigt, varav många tränar lydnadsmoment som kräver att hunden är lös. Inkallning, framåtsändande, apportering, platsliggande etc etc... det händer väldigt sällan att någon hund drar ett race, men det bygger ju på att man ser till att ha koll på sin hund innan man börjar släppa den där inne.
 
riesen

jag är barn född med riesen i granngården och de hundarna var mycket skarp, de åligger dig som djurägare att alltid ha koll på din hund, RIESEN VAKTAR,
De måste du upplysa närboende om samt se till att skydda din hund mot vads om kan utlösa vaktningen.ex barns ret lek vid bilar ring klocka, han ska få ge skall men sen ska det va tyst, vatten funkar bäst eller spray av någon form, Det funkar inte att banka en en stor hund för det trissar bara. klara regler.
och hårt hållen(STRÄNG) Riesen är fina djur men mig veterligt väger de ca 50kg hundkraft och det biter hårt när de an faller, Hero högg sönder en kvinna som kom gående genom skogen och korsade tomten en mörk kväll. Men fick genom sitt skällande tränas sig skarp.
 
Loco

Jag låter min hund oftast gå okopplad, men jag låter alltid Loco bära med sig sitt koppel ifall jag behöver koppla han. För hur bra koll man än har så kan hunden få för sig något när man minst anar det (han gillar andra hundar och alla hundar gillar inte han) och då är det bra att på ett snabbt sätt kunna koppla den. För det är mitt ansvar gentemot både Loco och andra att han är under sådan uppsikt/kontroll som om han vore kopplad tycker jag.

Micke & Loco
 
Ilsken hund?

visst folk platser är folk platser, men jag anser att vi alla ryms, Jag tror nog inte att du skulle lämna din 2 åriga dotter hemma bara för att hon inte kunde gå "fot" brevid vagnen och låta bli att skrika sparka för atthon vill ha glass ex ett uppväxande släkte behöver träning i olika miljöer för att utvecklas till trevliga individer, därmed inte sagt de får slå i kull folk, bita,mmÄven om de nu är främst hundar vi snackar om. Jag har själv botat en tjej på 4 år som var panisk rädd för hundar, hon slog in nagla´rna i sin mor 1 dagen, gråtande. efter 14 dagars kontakt med mina 4 stora korthårsvorsthrar gick hon o bekymmrat om kring bland dem.och kunde även kommendera dem att gå o lägga sig.Ingen vinner hnågot på att vara fientligt inställd
till någon annan på vår planet.
 
Re: Ilsken hund?

evjo74; sa:
visst folk platser är folk platser, men jag anser att vi alla ryms, Jag tror nog inte att du skulle lämna din 2 åriga dotter hemma bara för att hon inte kunde gå "fot" brevid vagnen och låta bli att skrika sparka för atthon vill ha glass ex ett uppväxande släkte behöver träning i olika miljöer för att utvecklas till trevliga individer, därmed inte sagt de får slå i kull folk, bita,mmÄven om de nu är främst hundar vi snackar om.
______________________________________________________
Jag hoppas inte att du jämför ett 2årigt flickebarn med en 65kg Rottweiler.. Även om dom mentalt är ungeför lika utvecklade så känns jämförelsen ganska korkad..
______________________________________________________

Jag har själv botat en tjej på 4 år som var panisk rädd för hundar, hon slog in nagla´rna i sin mor 1 dagen, gråtande. efter 14 dagars kontakt med mina 4 stora korthårsvorsthrar gick hon o bekymmrat om kring bland dem.och kunde även kommendera dem att gå o lägga sig.Ingen vinner hnågot på att vara fientligt inställd
till någon annan på vår planet.
______________________________________________________
Det e klart att man inte skall vara fientlig.. Tyvärr så tror många hundägare att problemet är inte deras utan de som e hundrädda... Ska det vara så jäkla svårt att koppla sin hund när det finns annt folk omkring, vad e det som e så jävla svårt med att koppla sin hund, snälla förklara för mig som inte förstår..
 
Vad har du för raser? Hur anser du att man ska träna inkallning med sin hund för att få den till absolut lydnad?

mvh Per som har två huskies
 
??

Luffarn; sa:
Vad har du för raser? Hur anser du att man ska träna inkallning med sin hund för att få den till absolut lydnad?

mvh Per som har två huskies

Jag vet inte vem du frågar men så här har jag tränat inkallning med min hund Loco som är en Aus. Kelpie och på inget vis kan jämföras med en huskie.

Jag har redan från valpstadiet skapat en god kontakt med min hund, han har lärt sig att hos mig finns tryggheten, lekarna och ibland till och med godis :)

För att lära upp Loco att nära husse är det alltid bäst att vara. Så fort Loco stack iväg lite för långt i från mig och inte var uppmärksam på vart jag var så gömde jag mig för honom. Direkt han upptäckte att husse är borta, så blev han ängslig och börja söka efter mig, när han hittade mig så var han så glad och självklart belönade jag han med godis eller lek.

Man ska se till att hunden inte alltid hittar husse, för annars kan hunden bli lite för självsäker för då spelar det ingen roll om jag sticker för jag hittar alltid husse igen kan hunden tänka.

Efter ett tag så har man en hund som alltid håller koll på vart husse är för man vill ju inte bli lämnad ensam när man är en lite valp.

Jag gömmer mig fortfarande ibland på promenaderna även om Loco är 15 månader nu. För all träning blir bättre av ständig repetition.

Sen en annan sak som har fungerat bra det är att belöna spontankontakt som hunden gör. Tex. när du är ute och gå med din hund, när hunden tittar upp på dig belöna den med både rösten och gärna med lite godis i mellan åt.

Det viktigaste är att hunden känner att hos Husse eller matte finns tryggheten och att nära husse är det alltid bäst att vara.

Ett tips är att läsa boken kontaktkontraktet av Eva Bodfälth där hittar du allt om hur du får en hund att vara följsam och alltid komma på inkallning.

Micke & Loco


[Ändrat av MikeMike 2003-01-29 kl 17:31]
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.