US Assault Pack

Massor med fickor och blixtlås, alltså massor av inläckande vatten.
Vad är det för tyg? Tål det svensk skog på hösten?
Och för att glädja UL-gänget, vad väger den?

Jag skulle tro, utan att veta säkert (som Puh skulle sagt) att du hittar bättre grejer på Stadium för ditt tänkta bruk.
 
Massor med fickor och blixtlås, alltså massor av inläckande vatten.
Vad är det för tyg? Tål det svensk skog på hösten?
Och för att glädja UL-gänget, vad väger den?

Jag skulle tro, utan att veta säkert (som Puh skulle sagt) att du hittar bättre grejer på Stadium för ditt tänkta bruk.

Tyget är väl nån sorts poleyester blandning vad jag förstår...
Vikten är inte av så stor vikt, :), eftersom det är en mindre ryggsäck, funderar på 30 liters versionen.

Var otydlig i första inlägget, kommer nog inte använda den till jakt desto mer, utan mer som en dagstur säck typ.. Läste på nåt annat forum att de ska vara stryktåliga då de ingår i jänkarnas standard utrustning inom militären.
 
Alla militära förband har stor variation på sin utrustning.
Oftast har de så kallade specialförbanden rätt bra utrustning, inte sällan levererad av samma företag som säljer friluftssaker.
Ofta köper personalen själv viss utrustning, inte utan goda skäl.
Men den stora mängden soldater får ut utrustning som möter en min-specifikation och levereras av lägsta anbudsgivaren.
I minimikraven ingår oftast att en korkad redneck ska kunna hantera den utan att den går sönder, det ger sällan bästa design, men tålig.
Så bara för att det står US-Army på sakerna är dom inte bra, men dom kan vara det.
 
För det priset skulle inte jag köpa den om jag skall använda den mycket.
Nu kan dessa ändå vara prisvärda för sällananvändare.

Mitt topplock i ryggsäcken går att veckla ut och få en sådan här taktisk ryggsäck på 35L med en central rampinne.

Skall du köpa en sån så kolla på märkesgrejer - dom är rätt scyssta så med massa fästpunkter och så.
Desutom går det att sätta på en massa olika fickor.
 
En klok regel är KISS, det gäller nästan allt.
En ryggsäck, behöver vara en säck med remmar för ryggbärande. Tål den svenskt normalväder dvs regn och rusk är det bra. Blixtlås är en inbjudan till problem vare sig det är sand eller is.
För dagstur för en till några brukar 25-40l räcka. YMMV
go tur
 
Att köpa en US Assault pack är inte att rekommendera. Mycket dålig kvalité (har provat) Satsa på lite bättre kvalité som kommer att vara dig trogen i många år. Jag själv haft en TASMANIAN TIGER Trooper Light Pack 35 som jag älskade, dock försvann den under en övning med FM.

http://www.terrang.se/ProductInfo?i...itemgroup=RYGG/VÄSK&itemcategory=&program=TAS

Ah tackar. Äntligen någon som faktiskt provat en :)

Konstigt att de får hyfsade recensioner i övriga länder..
Nåja, har börjat snegla på en Berghaus Centurio (såg att den nämndes i en annan ryggsäckstråd) och då kan jag använda mina fickor från Vulcan:en till den med!

Gillar Berghaus för deras kvalité och kundservice.
 
MMPS vs PLCE

Beroende på när din Vulcan är tillverkad så är det inte säkert att sidfickorna passar till Centurion. På Vulcan som passar med PLCE dras dragkedjorna nerifrån och upp, på MMPS dras dragkedjorna uppifrån och ner. Det är samma dragkedjor men sidfickorna hamnar upp och ner om det är fel.
 
Beroende på när din Vulcan är tillverkad så är det inte säkert att sidfickorna passar till Centurion. På Vulcan som passar med PLCE dras dragkedjorna nerifrån och upp, på MMPS dras dragkedjorna uppifrån och ner. Det är samma dragkedjor men sidfickorna hamnar upp och ner om det är fel.

Min Vulcan är bara nåt år gammal så den är med stor säkerhet MMPS.
Men tackför tipset!
 

Cannonball

Gäst
Ah tackar. Äntligen någon som faktiskt provat en :)

Konstigt att de får hyfsade recensioner i övriga länder..
Nåja, har börjat snegla på en Berghaus Centurio (såg att den nämndes i en annan ryggsäckstråd) och då kan jag använda mina fickor från Vulcan:en till den med!

Gillar Berghaus för deras kvalité och kundservice.

Jag har en centurio 30 som jag är helnöjd med.
Fickorna från min vulcan passar också.
Den rekommenderas starkt.

Sent from my LT25i using Tapatalk
 
Min yngre kamrat köpte en US Assault pack i Affe, alla andra hade, den är tung och efter två turer därute är den slut.

Jag har en enkel 30 l klättesäck, den har fått nöthål här och där som lagats, axelremmarna har bytts men den är lätt, enkel och kommer att hänga med ett tag till efter +40 års go tjänst.
En dagsturssäck skall vara lätt, enkel och stark.
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.