Kockkniv max 500 kr?

Damastkniven har kärna av VG10 och kostar 500 pix de andra slitbarknivarna har snäppet över diskbänksstål av nåt slag.
 
ikeas svar

Hej Tor



Tack för ditt mail.



En av knivarna i Slitbar är gjord i så kallad damaskusteknik där kärnan är av VG-10 stål.

Den kniven är märkt VG-10 på bladet.

Övriga knivar i Slitbar är producerade i ett martensitisk 13% kromstål legerat med molybden och vanadium.



Ha en bra dag!
 
Ursäkta en amatör...

...men hur kan en kniv vara tillverkad med damask-teknik och samtidigt ha en kärna?
Om en kniv har en kärna så tolkar jag det som att det är ett laminerat blad, dvs en sorts stål på sidorna (som regel mjukare för seghetens skull) och med en annan, hårdare, sort däremellan för att kunna få en hållbar, vass egg. Typ klassisk Morakniv.
Damask däremot, är i min bok två eller flera sorters stål som glödgas, hamras ihop, viks ihop och sedan hamras igen. Om och om igen...
Att då tala om en "kärna" verkar mysko.
Kan någon mera initierad person sprida ljus i mitt mörker?


/O.
 
Damascus är egentligen en felaktig term, men den används här och av de flesta andra knivtillverkare oxå. Egentligen borde det heta "sandwich" eller "ink pattern" - jag minns inte riktigt.

Denna konstruktion är en ren utseendegrej som i princip alla "damascus"-knivar har; kärnan i ett bra eggstål och sidorna av en kaka av olika stålsorter för att det skall se snyggt ut. Konstruktionen ger ingen fördel gentemot ett vanligt laminerat blad. Så laminated de-lux är vad det är frågan om.

Men wow, vilket pris! skall titta på en direkt då jag är på Ikea nästa gång!

/Lars (som gillar damascus för utseendet)

... vi får väl se om Paul säger nåt ...
 
Hej Tor



Tack för ditt mail.



En av knivarna i Slitbar är gjord i så kallad damaskusteknik där kärnan är av VG-10 stål.

Den kniven är märkt VG-10 på bladet.

Övriga knivar i Slitbar är producerade i ett martensitisk 13% kromstål legerat med molybden och vanadium.



Ha en bra dag!
Jag är mycket tveksam till IKEA-s uppgifter. Jag har varit i kontakt med Slitbars skapare (Mårten Cyrén) och han hade egentligen inte en aning om att kniven tillverkades i detta stål. Han säger helt enkelt att han litar på att IKEA talar sanning.

Vid sidan om denna diskussion så har jag tidigare varit i kontakt med en icke angiven källa som påstår att knivarna är tillverkade i en kinesisk motsvarighet till VG-10 i Kina. Vad jag vet så släpper japanerna aldrig tillverkningen av äkta VG-10 utanför sina gränser. Av denna anledning har t ex Fällkniven AB varit tvungna att tillverka sina blad i Japan.

I ett annat forum har en kille beklagat sig över oförmågan hos den här kniven att hålla skärpa. Utan att han visste något i ämnet så gissade han på en hårdhet av ca 54 HRC.

Personligen är jag helt övertygad om att det inte handlar om ett Takefu-stål, utan om en cocktail med äkta VG-10 som förebild men tillverkad i Kina.

De andra knivarna i serien är tillverkade i ett vanligt CrMoVa stål, liknande Globals Cromova 18. Frågan är vilket stål som egentligen är det bästa ;).

~Paul~
 
Damascus är egentligen en felaktig term, men den används här och av de flesta andra knivtillverkare oxå. Egentligen borde det heta "sandwich" eller "ink pattern" - jag minns inte riktigt.

Denna konstruktion är en ren utseendegrej som i princip alla "damascus"-knivar har; kärnan i ett bra eggstål och sidorna av en kaka av olika stålsorter för att det skall se snyggt ut. Konstruktionen ger ingen fördel gentemot ett vanligt laminerat blad. Så laminated de-lux är vad det är frågan om.

Men wow, vilket pris! skall titta på en direkt då jag är på Ikea nästa gång!

/Lars (som gillar damascus för utseendet)

... vi får väl se om Paul säger nåt ...
Det är korrekt, det handlar inte om äkta damask, utan om en elektrosvetsad variant, varvid man tillverkar kappan separat i minst två olika stålsorter och därefter infogar kärnan. Det är helt enkelt ett laminat det handlar om.

~Paul~
 
På bilden i den här länken står det dessutom "VG10" och inte "VG-10" http://jasoncwallace.com/cms/reviews/productreviews/57-damascusikea

nej det blir moran.
Frost har många fina modeller i Sandvik 12C27. Detta stål är inte "långt efter" äkta VG-10. Faktum är att jag på senare tid föredrar Sandvikstålet. Det är avsevärt billigare och i stort sett lika slitstarkt som VG-10. Resten (rosttröghet och slagseghet) är ungefär samma för båda stålen.

Jag har en Frosts modell 4261 och är mycket nöjd med den. Men den som jag använder allra mest på sistone är MoS 4171P som har i stort sett ersatt alla mina mindre knivar, Itou Santoku inberäknad. Man har antagligen prickat in värmebehandlingen extra väl eftersom den håller skärpa avsevärt längre än andra 12C27 modeller som jag har.

~Paul~
 
Man får skilja på äpplen och päron.
Damaskus och damaskerat är två helt olika saker!

Damaskerat stål är helt enkelt två eller flera stål som är ihopvällda för att skapa både önskade egenskaper för det färdiga objektet samt ofta också önskat mönster som etsas fram senare.

Stål från Damaskus är egentligen något annat. Blandningen av mjukt järn och hårt stål berodde där inte på smide utan på råmaterialet wootz ( http://en.wikipedia.org/wiki/Wootz_steel ). Damaskusstål skaffade sig genom århundraden sådant rykte om kvalitet och egenskaper att de skickligaste smedernas hemlighetsfulla teknik blev föremål för enklare efterapning.

Om jag fattat fel lär De Paul säkert lägga det till rätta!

Jag har fått en föreläsning i detta av en lärare på MDH som jag jobbade med tidigare och han höll på och forskade i detta område och som dessutom har med hjälp av en smed tagit fram knivblad i Damaskusstål dvs Wootz... Jag gillar lärare som gjuter rostfritt med hjälp av termit på skolgårdar, det rockar fett!!!
 
Man får skilja på äpplen och päron.
Damaskus och damaskerat är två helt olika saker!

Damaskerat stål är helt enkelt två eller flera stål som är ihopvällda för att skapa både önskade egenskaper för det färdiga objektet samt ofta också önskat mönster som etsas fram senare.

Stål från Damaskus är egentligen något annat. Blandningen av mjukt järn och hårt stål berodde där inte på smide utan på råmaterialet wootz ( http://en.wikipedia.org/wiki/Wootz_steel ). Damaskusstål skaffade sig genom århundraden sådant rykte om kvalitet och egenskaper att de skickligaste smedernas hemlighetsfulla teknik blev föremål för enklare efterapning.

Om jag fattat fel lär De Paul säkert lägga det till rätta!

Jag har fått en föreläsning i detta av en lärare på MDH som jag jobbade med tidigare och han höll på och forskade i detta område och som dessutom har med hjälp av en smed tagit fram knivblad i Damaskusstål dvs Wootz... Jag gillar lärare som gjuter rostfritt med hjälp av termit på skolgårdar, det rockar fett!!!
Nejdå, jag har inget att anmärka eller tillägga . Ämnet är dock ganska komplicerat och man skulle lätt kunna fylla ett stort antal A4 sidor i försök att förklara detsamma.

~Paul~
 
Hej, behöver köpa en kökskniv och undrar ni har några tips. Jag har inte råd att lägga mer än femhundra kronor.
Kandidat nr ett just nu är en 21cm kockkniv från Mora. http://www.moraofsweden.se/index.php?id=308 kostar runt 300 kr. Jag är inte jättetänd på de där gula skaften, trä skulle va finare, men de verkar ju prisvärda med sitt 12c27.

Om jag får lov att rekommendera något helt annorlunda har jag haft mycket goda erfarenheter av keramiska kockknivar. Kyocera är kanske störst men det finns många alternativ.

Jag har ett Kyocera-set (Kockkniv 14 cm + Skalkniv 7,5 cm) men det finns billigare att få tag på via Ebay eller importörer.

picture20090513150827_520x530q80.jpg


Det kan vara kul att prova en lite billigare från ex Deal Extreme. Här är en 6" som jag personligen har använt och tyckte var mycket bra för priset, ca 120 riksdaler med frakt.

sku_28960_1.jpg


http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.28960
 
Har en fällkniv i detta material och en kortare (ca 90mm) fastbladare för köket och har ägt en "reklamkniv" i detta material i forntiden, den var från en tillverkare som gjorde blad och turbiner till jet-motorer. De två förstnämnda funkar kanon, den sista tappade jag ute i busken och den kysste en sten och bladet gick rakt av!

Några jag känner som båda fyller i sommar kommer att få två keramknivar i födelsedagspressent, med tanke på att de normalt avrättar en stålkniv på ett år ska det bli kul och se hur länge de här överlever...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.