Kockkniv max 500 kr?

Hej, behöver köpa en kökskniv och undrar ni har några tips. Jag har inte råd att lägga mer än femhundra kronor.
Kandidat nr ett just nu är en 21cm kockkniv från Mora. http://www.moraofsweden.se/index.php?id=308 kostar runt 300 kr. Jag är inte jättetänd på de där gula skaften, trä skulle va finare, men de verkar ju prisvärda med sitt 12c27.
 

Bilagor

  • Kockkniv Mora® Lime 17 cm.jpeg
    Kockkniv Mora® Lime 17 cm.jpeg
    12.8 KB · Visningar: 2,231
jag skickade precis iväg ett epost till ikeas kundservice för att få klarhet. men vilken deal om det är sant?! vg-10 för tvåhundra spänn!
fällkniven am cry.
 
mora knivarna verkar bättre och bättre ju mer jag kollar runt. jag kan nog komma runt färgen. det är ändå ganska tilldragande med funkisdesign också.
 
efter lite googlande kan det konstateras att det inte är äkta vg-10 i SLITBAR knivarna. Frågan är om den för 229 spänn ändå är bättre än Morakniven?

https://www.flashback.org/t402637p438

Först: Jag läste inte hela tråden på 11230 inlägg!

Men kan det verkligen vara "konstaterat" efter att ett inlägg (vad jag kunde se) på en tråd i ett forum som flashback.org talar för motsatsen av vad ovanstående tråds länk talar för?

Vad säger IKEA?
 
Förlåt, jag trodde jag länkade till en specifik sida. Det var iallafall dePaul som tog reda på att det inte rör sig om äkta VG-10. De skriver till Ikea och designern i den tråden. dePaul har cred så det finns ingen anledning att tro något annat.
 
Förlåt, jag trodde jag länkade till en specifik sida. Det var iallafall dePaul som tog reda på att det inte rör sig om äkta VG-10. De skriver till Ikea och designern i den tråden. dePaul har cred så det finns ingen anledning att tro något annat.

Cred? Du menar trovärdighet?
 
Kanske inte helt opartisk...

Men, jag måste säga att jag gillar Lime-knivarna från Mora skarpt. Det är handtaget som jag gillar bäst, det riktigt suger fast i handen och de är väldigt sköna att arbeta med.

Självklart finns det många bra knivmärken på marknaden, men ska jag slå ett slag för prisvärdhet så får det bli för Mora of Sweden :).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.