Kedjor

Efter helgens tur på 30 mil med packning, på grusvägar i regn och sol omvartannat, behöver kedjan en ordentlig genomgång.

På MTB har jag alltid använt olika teflonbaserade smörjmedel (vanlig rostlösare med teflon från macken funkar kanon), vilket ger en torr och ren kedja, men kräver smörjning ofta.

Funderar på vad jag skall använda på min touringhoj nu eftersom jag vill ha en något mer beständig smörjning för längre turer. Kedjan var välsmord vid leverans, med alldeles för "kladdig" så det fastnade en massa skit både på kedjan och i plaströren den går igenom (har en liggcykel).

Några förslag? Vad kör ni med?

En kompis tipsade om Krytech från Finish line (http://www.finishlineusa.com/lubricants.htm#KryTech) som han tycker är en bra avvägning mellan hållbarhet/kladdighet. När man kollar på länken ovan finns det en produkt som heter Cross Country™ “Wet” Lube som verkar intressant.

Även tips på bra rengörings/avfettningsmedel att tvätta kedjan med. Funkar sådana där kedjetvättar som säljs för ett par hundralappar? Verkar skönt att slippa ta av kedjan vid rengöring..


När vi ändå är inne på ämnet kedjor, hur långs skall den vara? Så den räcker mellan de två största klingorna + ett par länkar har jag hört, men blir det inte väldigt tight för den bakre växelföraren då?
 
Jag kör med olja från Krytech och tycker den är ok! Det enda andra som jag provat är deras kedje-vax som ger en helt torr kedja som håller sig fantastiskt ren, den håller däremot inte speciellt länge. Dom har även rengöring/avfettningsmedel som är bra. Blanda en liten skvätt med vatten och kör i en kedjetvätt som jag tycker är kanon. Byt rengöring tills den inte blir smutsigt längre.
 
Tvätt

abielk; sa:
Funkar sådana där kedjetvättar som säljs för ett par hundralappar? Verkar skönt att slippa ta av kedjan vid rengöring.

Jag tycker att kedjetvättar är dåliga. Kedjan blir inte speciellt ren, och det rinner ut svart äckligt lösningsmedel på golvet (eller marken) och på cykeln när man vever runt kedjan. Jag kör med PC-kedjor som är lätta att ta loss, och tvättar dem i en Bigpack-låda. Jag har tidigare efterlyst en riktig kedjetvättmaskin, där man matar in kedjan. Tvätt, torkning och smörjning, och så kommer kedjan ut som ny i andra änden. Bara att lägga på och köra. Vem konstruerar en sådan?

När vi ändå är inne på ämnet kedjor, hur långs skall den vara? Så den räcker mellan de två största klingorna + ett par länkar har jag hört, men blir det inte väldigt tight för den bakre växelföraren då?

Jag trodde också att det skulle bli för tight, men det fungerar faktiskt bra. Jag gjorde precis så vid mitt senaste kedjebyte, och upptäckte att det blev precis samma antal länkar som på den gamla kedjan. Man kör ju aldrig(?) på största-största, och även om man gör det så är de två extra länkarna nog med marginal. Bakväxelföraren klarar att ligga nästan vågrätt.

Peter
 
Kedjesmörja

Cross Country™ “Wet” Lube ger bra långtidseffekt IMHO och fungerar bra vid t ex arbetspendling i ruskväder. Finns att köpa på hyfsat många cykelbutiker.

Jag tycker att kedjetvätt med citrusavfettning fungerar sådär. Man behöver naturligtvis eftertorka med trasa och då tycker jag att det är godtagbart rent.

Det borde gå bra att använda många sorters avfettning. Citrusbaserat lär vara miljövänligt.

Thure
 
Har kanske fel avfettning men ja tycker det funkar dåligt på kedjor. Följde istället nåns råd med lacknafta i kedjetvätt och sedan blåsa rent och torrt med tryckluft, de verkar funka bra.
 
kedjetvätt

Förutsatt du kan hålla reda på det så är disel på pumpen suveränt som fettborttagare, tvätta i ett par bad, gärna på en vikt bit trådnät så att skiten kan ramla ner.
Gör som motorcyklisterna, koka in fettet i kedjan i en burk på köket, ute.
Sätt inte eld på fettet och häll inte ut diseln i naturen.

Go cykeltur

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-06-27 kl 15:22]
 
Re: kedjetvätt

johankse; sa:
Gör som motorcyklisterna, koka in fettet i kedjan i en burk på köket, ute.

Ja är det en "vanlig" kedja så ska ju oljan in mellan "rören" och "stiften" som sitter mellan länkarna. Utanpå kedjan behöver det ju inte alls vara nån större mängd olja.

Att värma oljan så den tränger in och sen torka bort det som ligger utanpå torde vara det vettigaste, om den behöver koka vet jag inte (värmer man FÖR mycket kan ju oljans egenskaper förändras). Jag är lite tveksam till teflonbaserade smörmedel för jag undrar om teflonet verkligen tränger in i länkarna som det ska. Jag har alltid upplevt teflonspray som "ytsmörjande".

(Det ALLRA bästa (ur smörjsynpunkt) är antagligen att bryta isär varenda länk och smörja med nåt bra fett, men det lär ju försämra hållbarheten (för att inte tala om vilken tid det lär ta.....)).
 
Re: Re: kedjetvätt

(Det ALLRA bästa (ur smörjsynpunkt) är antagligen att bryta isär varenda länk och smörja med nåt bra fett, men det lär ju försämra hållbarheten (för att inte tala om vilken tid det lär ta.....)).
[/QUOTE]

Nä men det måste vara det allra sämsta sättet om det försämrar hållbarheten hos kedjan. Jag får en känsla av det här med smörjningen har övergått från praktisk erfarenhet till rena spekulationer och teorier. Om kedjan är tyst när man smort den borde det väl vara ett tecken på att det fungerar. Skillnaden mellan att spreja på klisterolja med kedjan på cykeln och ta av den och koka den i olja måste väl ändå vara marginell.
 
Förstår inte att ni är så negativa till kedjetvättar. Jag tycker det funkar utmärkt. Kanske beror det på att jag gör rent min kedja innan den har grott igen alldeles. Och det beror förmodligen på att kedjetvätten är så enkel och snabb. Vad gäller olja så brukar jag dränka in kedjan rätt ordentligt för att sedan torka av överflödet så utsidan blir torr. Sprej tror jag inte på eftersom den bara lägger sig utvändigt och definitivt inte på klistersprej som mest samlar smutts
 
Re: Re: Re: kedjetvätt

mördarsnigel; sa:
Skillnaden mellan att spreja på klisterolja med kedjan på cykeln och ta av den och koka den i olja måste väl ändå vara marginell.

Hur tränger klisteroljan in i länkarna? Det är ju bara att fundera över hur kedjan ser ut så inser man var den behöver smörjas.

De "inre" länkarna betår av två 8-formade plåtar med "rör" mellan. De "yttre" länkarna består av två 8-formade plåtar med "stift" mellan. Kedjan är uppbyggd genom att "stiften" går genom "rören". Det som behöver smörjas är alltså inuti dessa "rör". Det fungerar ju som ett gångjärn.

Det handlar ju om att kedjan skall gå lätt att böja, annars förlorar man en massa friktionsvärme och det finns risk för att den klättrar på dreven (om den inte böjs lätt).
 
Håller med nermander oljan ska vara inne i kedjan. Utvändigt så ska kedjan vara torr för att inte samla på sig en massa smutts som förkortar livslängden och försämrar funktionen
 
Cross Country-oljan fungerar utmärkt. Sommaren -98 var bedrövligt regnig, i alla fall i Uppsala. Jag hade ca 5 km till jobbet och cyklade givetvis. Tidigare hade jag alltid smort kedjan med 5-56. En gång per år brukade räcka. Men denna sommar var ovanligt blöt och en del av vägen till jobbet gick på grusväg. Så jag fick spraya 5-56 på kedja en gång per vecka. Gick till en cykelhandlare och frågade om det fanns något bättre än 5-56 till kedjan och blev rekomenderad ovanstående olja. La på lite på varje länk, utan att rengöra kedjan. Körde sedan i tre år utan gnissel. Hade jag gjort rent kedja och drev och torkat bort överflödig olja från utsidan på kedjan, hade det nog inte blivit så geggigt. Fast på den hojen spelade det inger roll. Cross Country-oljan är för övrigt bra att smörja olika typer av finmekanik med, passar på de flesta ställen där symaskinsolja rekomenderas.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.