Vattensäck

Jag har tidigare använt 2 liters PET-flaskor för att packa vatten på mina turer. Nu kommer jag att ha behov att lasta större mängder vatten på cykeln (20 - 30 liter) vissa sträckor, och då funkar det inte med en massa flaskor.

Lösningen verkar vara någon typ av vattensäck, men det är svårt att hitta någon som verkar bra svindyr. Har kollat runt på friluftsbutikerna i STH, och den enda som verkar någelunda vettig är Ortleib.

(http://planetoutdoors.altrec.com/shop/detail/2461/ORT)

Någon som har erfarenheter av ovanstående säck, eller andra tips på vattentransport?
 
Jag har en 4 liters i min ryggsäck och en bekannt har en och ibland två tioliters i sin kajak. De fungerar finfint och är mycket lätta och hållbara. Rekommenderas.

Go tur

Johan K
 
Mina erfarenheter...

Hej Andreas!
Du skriver inte vart du skall cykla men du skall nog fundera igenom dina planer att transportera så mycket vatten. 1 liter väger närmare 1 kilo och tex Tubus bakpakethållare klarar inte mer än ca 40kg/fram 15kg. Dessutom finns det inte så värst mycket plats kvar när man packat allt annat som man skall ha med. Prova även innan du far om och hur din cykel klarar av att hantera all den vikten.
Ett bra vattenfilter som du själv filtrerar vattnet med och vattenrenings medel typ Xinix Aquacare är nog en bättre lösning. Använde ibland själv dessa under min Asien tur.

Kopplade ett MSR MiniWorks filter till en 4 liters Ortlieb vattensäck(Filtret passar både Ortliebs och Camelbacks gängor) och några minuter senare hade jag godast tänkbara vatten, då det kombinerade kol/keramikfiltret även tar bort dålig smak från tex jod mm. Räddade mig några gånger då vägen ibland bara försvann(tänker ta ett snack med LonelyPlanet om deras böcker och kartor…!). Kommer att kompletera med en till påse till inför min nästa tur.

Tittade inför min resa även på MSR:s vatten säckar som finns i två serier. Den ena är av dem är i ett mer slitstarkt och tyngre material än Ortlieb vilket kan vara bra men båda betingar ett högre pris och de valdes därför bort. Tyckte även att hällpipen på MSR säckarna ser ut att kunna öppna sig om någonting kommer åt den vikbara pipen. Ortlieb har en skruv öppning med ett reglerbart flöde.

En 4 liters säck är lättare att packa ner och man riskerar inte att förlora lika mycket av den värdefulla drycken vid lekage, som när man använder en tio liters säck.

På cykeln hade jag tre flaskhållare. En för 75 cl cykelflaska i aluminium, som ej ger eller tar smak, och som var den enda jag drack ur. De andra två hållarna var av den typ som klarar 1,5 liters pet flaskor, som jag ej drack ur. Fick även plats med 2 liters flaskor även om det till slut nötte ner plasten när man tar ut och sätter i dem.
Kommer att byta ut dessa mot tre stycken 1 liters Sigg, alt. 1,25 liters Optimus, aluminium flaskor med extra sugpip och Sigg flaskhållare(http://www.globetrotter.de/de/htm_shop/rubrik_start.php3).

Kompleterade ibland med återvinningsbara 1 liters engångsflaskor med vatten som köptes till lågt pris ut med vägarna för att spara på filtret. Trots att det ofta var över 45 grader så hade jag svårt att pilla i mig mer än 12 liter. Corax lär ha konsumerat över 22 liter som mest. Men han skall ju alltid va värst..:)!
http://www3.utsidan.se/corax/

En billig och njutbar lösning:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=656

Så här löste ett hollänskt par sitt vatten problem i Australien(klicka på 2:an):
http://www.xs4all.nl/~pvroekel/bikes.htm

Ha det så bra!
Peter
 
Sahara

Anledningen till de stora mängderna är att jag funderar på en solotur i Afrika nästa år. Då finns behovet att ha så mycket vatten med sig på vissa sträckor.

Naturligtvis behöver man inte de mängderna hela tiden, därför vill man ha en vattensäck som inte tar upp så mycket plats när den inte används. Flaskor tar ju upp lika mycket (nästan iaf) plats oavsett om de används eller inte.

Vikten är nog inga problem, på cykeln jag planerar att använda (en recumbent) kan jag packa minst 55 kg enbart på pakethållaren.

Sen finns ju alltid möjligheten att använda en BOB trailer.
 
Verkar tungt

abielk; sa:
Vikten är nog inga problem, på cykeln jag planerar att använda (en recumbent) kan jag packa minst 55 kg enbart på pakethållaren.
trailer.

Hej Andreas.

Läste Mikael Strandbergs bok om hans cykling från Nordkap till Sydkap för ett tag sedan. Han hade det riktigt jävligt att knuffa sin som vanligt oerhört tungt lastade cykel genom lös sand i 50 graders hetta. Att knuffa en ännu mer packad recumbent med en trailer påkopplad låter snäppet värre.
Det blir ju lite av en ond spiral: ju mer vatten, ju långsammare går det, ju längre tid tar det mellan vattenhålen och ju mer vatten behöver du. Vet inte hur det är med vatten i Sahara men jag kan gissa att man blir beroende av hjälpsamma bilister och dyligt.

Angående Ortliebs vattensäck tycker jag att det är lite pilligt att skruva upp locken, speciellt med lite småfrusna fingrar (knappast nåt problem i Sahara)Fraktas lättast helt fylda. Hade min halvfull liggande på pakethållaren och då har dom en tendens att "rinna" ner i hjulet.

Lycka till

...Johan...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.