Investera i en dykutrustning...

Jag lider svåra kval...

Jag är så sugen på att köpa mig en dykutrustning, så att jag kan komma ut och dyka. Jag har inte gott om pengar men har just nu 25000:- som jag kan använda eller spara. Har hittat en utrustning som jag kan få för 19600 techväst "deluxe" med dator osv och en beggad torris för 3000 som sitter perfekt. Jag är kräsen vad gäller valet av utrustning, och kommer att ångra mig om utrustningen inte är det jag vill ha.

Har många av er köpt dyr utrustning för att sedan använda den ett par gånger, låta den ligga ett par år för att sedan sälja den och loosa pengar?

Talk to me Goose...

/Samuel
 

Guest

Gäst
Tyvärr

Jag har gjort det, precis som 3 av mina vänner. Om du inte har gott om pengar, rekommenderar jag att du reser till trevliga dykmål med dina 25000. Välj själv vad du anser vara personlig utrustning, tex mask, snorkel, regulator eller dator. Hyr resten på plats. Om du ändrar dig senare och vill skaffa komplett utrustning, så har du ju inte kastat bort några pengar. Min personliga åsikt i alla fall.
/Mattias (som har komplett utrustning som aldrig används)
 
Du måste ha ett verkligt intresse för dykning om du skall köpa utrustning för dykning i Sverige. Det är kallt och ruggigt för det mesta. Det är dålig sikt för det mesta. Men har man som jag, drömt om att dyka sedan jag var liten, och känner lika starkt än idag, är det lönsamt att köpa sin egen utrustning. Det finns inget bättre än att bli viktlös under vattnet.
Visst ibland ligger prylarna ett tag, men sedan tar man fram dem igen och dyker utav av bara den.
Köp svenskt.

Good luck
 
Jag håller nog med Mattias...

Har du inte väldigt mycket pengar så nöj dig med en egen mask+regulator+dator. Resten kan du hyra, för även om det kan vara kul att dyka i sverige brukar den mesta dykningen ske på resor, och då är det ändå svårt att få med sig resten av utrustningen.

Dom där spontana "vi sticker ut och dyker ikväll" brukar tyvärr inte bli så många.
[Ändrat av nemd 2002-02-12 kl 12:17]
 
Dykutrustning

När du loggat 50 timmar är det ide´att tänka på egen utrustning utom det mest personliga, som mask, fenor och snorkel.
Jag råder dig bestämt att dykresa för pengarna tills dess din dyklogg ligger runt 50 h.
Vattenet och temperaturen gör att antalet spontandyk i sverige blir få, får du däremot möjlighet att bo vid Röda havet eller i Karibien etc kommer saken i ett annat läge.

Go resa

Johan K
 
köp på mässan!!

Om du ska köpa utr, så kan du få en helt ny utr för en billig peng på båtmässan som är i sthlm i mars. Jag var själv och ställde ut på gbg mässan med dykning och priserna på utr är väldigt förmånliga för er kunder där. Tex en ny torris kostade 4000:- och en väst för 980:- de är verkligen bra priser på de mesta där. Så mitt tips till dig om du har bestämt dig för att köpa utr kolla där. Annars kan du gå kurs hos oss och få 20% på allt=)

Mvh Magnus
 
Har precis köpt beg. utrustning i väldigt bra skick och som kostade mig det jag har råd med...kan ju tolkas olika..Min tanke med egen utrustnig är att jag kan dyka när jag vill. Vill dessutom göra det ofta för att det är sååå kul och intressant. Du håller nog med mig hittils...Det blir dyrt att hyra i längden om man ska dyka ofta i Sverige. Kolla efter beg. utrustning man sparar 1000 lappar om du kanske är osäker på hur mycket du kommer att dyka. Satsa sen mer pengar på utrustningen beroende på hur din dykning kommer att utvecklas.
 
Om du verkligen vill komma igång o dyka så måste man nog tyvärr köpa grejer annars blir det så bökigt/dyrt att hyra att det oftast inte blir nån dykning.

Om du har tid så är det värt att vänta på att nått bra dyker upp på begagnatmarknaden. Har du tur kan du få hela utrustningen + torrdräkt för typ 4500-6000kr

Fast var noga med att reggen är fräsch o tål att dykas med här i våra kalla vatten och att dräkten inte har knäckt kedja.

Anders
 
Jag har inte ångrat mig

Hej
Jag köpte ihop en beg. utrustning för ca 12 000:- till mig och en till min dotter över nätet. Jag måste säga att det var helt perfekt. Jag är nöjd med alla prylar men det har skett en del efterforskning om alla delar i utrustningen innan jag slog till. Jag kan råda till att söka så hittar du nog rätt till slut och har många sköna kronor över till dykresor till "Röda havet " och sånt.
/mvh IF
 
Köp egen.

Vet du med dig att du kommer att dyka mycket så köp egen utrustning, mest för att man lär känna den och blir en säkrare dykare. Hyr du varje gång kommer du att märka att du behöver olika antal kilo bly för olika utrustningar och är du inte rätt avvägd så njuter du inte fullt av dyket.
 
Köp/Lån/HYra

Det absolut bästa sättet är att prova sig fram.
Vad tycker du känns bäst och bekvämast. Sen och detta är viktigt, VILKEN typ av dykning tänkte du ägna dig åt?
Utrustningen bör ju vara anpassad enligt dina specifika krav. Och inte vad en säljare säger är bäst.
Är dina mål den enklaste dykningen begränsad till varmare perioder duger nästan vad som helst efter det ökar kraven. Men prova dig fram och håll koll på begagnat, för den viktigaste delen, regulatorn, gäller att du kan få den servad här. Jag menar så du inte köper något som någon tagit hem i sin packning från Kurrekurreduttön.
Lycka till
Chris
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frostic Tips på dykutrustning? Dykning 4
Sigfridsson Hjälp med värdering av dykutrustning Dykning 2
mtjha Stöld av komplett dykutrustning!!! Dykning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.