Positioner för bensinstationer?

Hej
Jag undrar lite hur man får tag på gps-positionerna för bensinstationer. Jag har epostat de flesta bensinbolag om de har koordinaterna för sina stationer i digital form, men alla har svarat nej. Men de finns väl inlagda som POI i exempelvis TomTom (har ingen själv)? Har då TomTom själva åkt runt och inventerat bensinstationer eller finns den informationen någon annanstans?

Är det någon som vet hur det ligger till? Finns det positionssamlingar någonstans på internet där alla kan lägga in positioner till allt möjligt, exempelvis bensinstationer, badplatser, bra matställen eller vad som helst och som sen är sökbart på något bra sätt?

/Jan
 
De måste finnas centralt. Både Tele Atlas och Navteq har dem ju. Visserligen finner jag ibland fel i Navteqs/mapsource's angivelser utmed en viss väg men mestadels stämmer det.
 
Det är rimligt att företagen som Jonas nämner har positionerna men eftersom deras verksamhet bygger på att sälja sådana uppgifter är det osannolikt att de vill skänka bort dem.

De enda som har intresse av att bjuda på informationen bör vara respektive kedja och om de säger att de inte har positionerna så är det nog så, åtminstone när det gäller det efterfrågade formatet.

Detta kan möjligen vara ett sätt att gratis komma åt en del av det du vill ha:
http://www.emappz.com/index.asp
 
Det är möjligt att länsstyrelserna har den har typen av data också. Stockholms länsstyrelse har en websida där det finns massor med shapefiles med bl.a. dagligvarubutiker, kräftförekomst och promenadområden, men jag såg tyvärr ingen för just bensinmackar. Kanske andra länsstyrelser har liknande saker (åtminstone borde ju någon myndighet ha koll på var det lagras bensin och andra brandfarliga material).

Stockholms länsstyrelses GIS-data: http://www.stockholmsregionen.gisdata.se/
 
Det bör dessutom gå att plocka dem ur City Select Europe. Konvertera till textfiler, gör en sökning på bensinstationsymbolens kod, lista alla labels (shell etc) och position.

Det ger ingalunda alla bensinstationer men en hel del från de stora bolagen och man klarar sig rätt bra.

Vill man ha en lista över bensinstationer utmed motorvägar och utesluta dem som ligger i närheten av men inte direkt tillgängliga från en motorväg kan man köra en sökning på toaletter i City Select och sedan köra en sökning på bensinstationer i anslutning till toaletter. Alla bensinstationer har toaletter men alla toalettet har inte bensinstationer...


Det är enbart utmed motorväg som toaletter anges i City Select, dessutom finns de på baskartan, medan bensinstationerna finns på detaljkartan. Haken är att det förmodligen finns en minimal skillnad i positionsangivelse mellan toalettsymbol och bensinstationssymbol.
[Ändrat av jonasolof 2004-11-17 kl 08:57]
 
jonasolof; sa:
Det bör dessutom gå att plocka dem ur City Select Europe.
Det förutsätter då att man har tillgång till programmet och är beredd att bryta mot användarlicensen. Och om man inte ser sådant som problem så behöver man ju inte känna sig begränsad till just den produkten.
 
Tillgång till programmet förutsatte jag. Var framgår det att man inte får lista en kategori POI?

Plockade fram City Navigator Midddle East v2 som jag nyligen köpt och ännu inte installerat. Hittar ingen papperstext där. Inte heller finner jag någon text ang licensvillkor i mitt ex av City Select Europe 6 som är installerat. Men den bör ju finnas någonstans.
 
IDS (Internationel Diesel Service) har en förteckning över alla sina europeiska stationer med lat. och long.

Jag har lagt in alla stationerna i mitt program Garmin MetroGuide Europe.

Jag använder programmet i en laptop som är ansluten till en GPS. Detta koncept har jag funnit vara det mest optimala att ha vid färd.

Tyvärr har IDS bara diesel och man kan bara tanka med kort.


[Ändrat av Fritidsförvaltare 2004-11-17 kl 21:30]
 
Mycket jobb blir det

jonasolof; sa:
Det bör dessutom gå att plocka dem ur City Select Europe. Konvertera till textfiler, gör en sökning på bensinstationsymbolens kod, lista alla labels (shell etc) och position.
Jag testade lite.

I Mapsource går det att söka fram alla bensinstationer i t ex ett län, men jag lyckas inte exportera dessa utan att manuellt skapa en Waypoint för varje enskild station. Många musklick blir det.

Med GPSMapedit går det att öppna flera kartor (img-filer, t ex MetroGuide, dock ej City Select), markera alla bensinstationer [Edit/Select/By Type.../Point/Auto fuel (0x2f01, point)], kopiera, klistra in i nytt dokument och spara som txt-fil. Hur många kartor (img-filer) som går att öppna samtidigt är sannolikt beronde på datorn, främst mängden minne.
Därefter ska textfilen bearbetas, t ex med sök/ersätt, så att formatet motsvarar det aktuella kartprogrammet.

Verklig hemslöjd, alltså, men tekniskt möjligt.
Fast mina favvo-stationer (Bilia) finns inte med hos Garmin, så jag struntar i detta.
 
jonasolof; sa:
Tillgång till programmet förutsatte jag.
Frågan som ställdes var hur kartproducenter får tag på information och om det finns publika databaser över positioner.

Jag ser ingenting som tyder på att frågeställaren skulle ha CitySelect eller någon annan produkt som innehåller POI-info. I själva verket tror jag han skulle formulerat sig annorlunda om han haft det och velat göra något av det du besvarar.
Var framgår det att man inte får lista en kategori POI?
Rent instinktivt förutsätter jag att en programtillverkare förväntar sig att medlevererade data skall användas i hans program och ingen annanstans. Att massexportera data från CitySelect på det vis som du föreslår strider så vitt jag kan förstå också mot användaravtalets punkt 3b; att man inte får översätta, bygga om, dekompilera, plocka isär produkten. Om man sedan skall ha någon nytta av informationen så är risken stor att man dessutom måste bryta mot 3d; att man inte får lägga in hela eller delar av produkten i ett annat program.
Plockade fram City Navigator Midddle East v2 som jag nyligen köpt och ännu inte installerat. Hittar ingen papperstext där.
Appendix C i handboken. Finns att hämta från Garmin om man inte har den. I den svenska översättningen står det precis i början, på sidan V.
Inte heller finner jag någon text ang licensvillkor i mitt ex av City Select Europe 6 som är installerat. Men den bör ju finnas någonstans.
Det står sannolikt i den text du klickade förbi när du installerade. Jag lusläser inte heller alla avtal men om man funderar lite över vad en programvaruproducent kan tycka är rimlig användning av produkten så finner jag det troligt att de skulle ha invändningar mot ditt förslag.
 
OK, det av Pelle anförda torde räcka för att fastslå at det inte skulle strida endast mot licensavtalets anda utan också mot dess explicita skrivning att dekompilera programvaran för att plocka ut den efterfrågade informationen.

Noteras kan att den här typen av ensidigt föreskrivna avtal inte alltid håller i EU-rätten.

Att plocka dem via Eniro kanske är otillåtet också, och säkert mycket tidsödande. Samtidigt har jag svårt att tänka mig att vare sig NAvteq eller Tele Atlas kör omkring och gör waypoints för bensinstationerna. Förmodligen går man via fastighetskartan och dess koordinater. Det räcker med att lista alla fastigheter som bebyggts med bensinstationer enligt något fastighetägsarregister och sedan fastställa mittkoordinaten för respektive fastighet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.