Konsumentansvar(Hak utstickare)

Inget är självklart

Faktum är att debatten om barnarbete inte är så självklar som kan tyckas. I länder där man framgångsrikt har arbetat för att få bort barnarbete har man märkt en ökning av barn-prostitution i stället. Frågan är då vad man har vunnit?
Vad som behövs är väl egentligen inte ett förbud mot barnarbete utan drägliga löner för dom vuxna som gör att deras barn inte behöver arbeta utan kan gå i skolan i stället. Men då måste ju vi snikna västerlänningar betala mer för varorna och då är det ju mycket enklare att bara ropa på förbud i stället.
 
Thomas,

Just därför skall man se till hela samhället när man väljer tillverkningsland, inte bara till de enskilda fabrikerna. Men det är som sagt svårt. Man kan ju inte heller understödja barnarbete bara för att barnprostitutionen annars skulle öka.

Och att betala mer för kvalitet gör vi ju redan. Om pengarna som idag går åt till reklam och "extramarginaler pga starkt varumärke" istället gick till "etisk tillverkning" så skulle varorna inte bli dyrare.

Angående den gamla bojkotten av Frankrike:
det kändes som en extrem lyx-bojkott. Hur svårt är det att låta bli att köpa franska viner? Vin är en lyxprodukt och det finns minst lika bra alternativ från andra länder.
 
Etik är svårt. Att förbjuda barnarbete kan få oönskade konsekvenser. Pudelns kärna är att, som skrevs tidigare, se till att familjer klarar sig på föräldrarnas inkomst. Men är vi intresserade av det (vi = västvärlden)? Visst finns det enskilda "enklaver" av mer upplysta konsumenter, men de flesta köper det som är billigt utan att reflektera över etik, miljö etc. Det är konsumenterna här i väst som måste förmås att ta ställning.

En anekdot angående barnarbete och kvalitet
Man gjorde en liten enkät i Sydsvenskan om barnarbete (för ett halvår sen?). En kvinna svarar (minns inte exakta ordalydelsen):
"Näe, barnarbete ska man verkligen inte tillåta. Barn har ju ingen känsla för kvalitet"

/Håkan
 
FJS90/91; sa:
orangutang; sa:
Jag fattar vad en hakutstickare är men vad är en hak utstickare?

Lilla Hjärtat.. Var detta det mest konstruktiva du kunde komma med?

Tack för detta "trevliga" sexistiska uttalande. Men för att komma till saken så är ditt inlägg i alla fall flera storleksordningar mindre konstruktivt än mitt. Så tänk efter innan du skriver - och gör det på flera plan.
 
Re: Muahahaha!

Nordesjo; sa:
Risken finns att det är en Klintbergare, eftersom den finns i andra versioner.

Jag prenumererar faktiskt på tidningen ifråga (bor i den gudsförgätna delen av landet) och har läst enkäten i tidningen. Sen kan det ju tänkas att kvinnan skämtade.

/Håkan
 
orangutang; sa:
Tack för detta "trevliga" sexistiska uttalande. Men för att komma till saken så är ditt inlägg i alla fall flera storleksordningar mindre konstruktivt än mitt. Så tänk efter innan du skriver - och gör det på flera plan.

Mykke enkelt... Du valde nivån genom ditt första inlägg. Jag har inga problem med språkliga rättningar, men att bara hoppa in i en tråd och kommentera "särskrivning" utan att ha något vettigt att komma med är bara korkat och då blir du behandlad därefter.. Så kom med något vettigt istället för ett sådant "skitinlägg" utan någon relevans istället!
 
Re: Thomas,

Nordesjo; sa:
Niclas,
Norge är väl så vitt jag vet en demokrati? Det innebär att folket och företagen i landet kan ställas till svars för vad regeringen gör.
Så det är klart att man kan bojkotta norska friluftsföretag för vad Norge som land gör - om de inte uttryckligen visar en annan åsikt.

Det är till exempel klart vettigare än att bojkotta ickedemokratiska länders varor eller att hindra införsel av läkemedel till Iraks folk för att deras diktator är knäpp i huvet.

Jag är beredd att ändra mitt ställningstagande från förmiddagen. Det är viktigt att även välja tillverkningsland och de värderingar hela samhället står för.

Jag är böjd att efter att ha nyttjat min fria tanke hålla med FJS90/91 (Patric B)om att det kan vara rätt att bojkotta Norska friluftsgrejer med hänvisning till vad Norge som land gör. Jag hade inte tänkt i det perspektivet vad gäller Norge utan bara vad gäller just barnarbete i tredje världen, samt vårt stora land i väster vad gäller utrikes/ miljöpolitik gentemot oss och tredje världen.

Jag reviderar härmed min tidigare ståndpunkt och ska allvarligt fundera på norska varor i relation till alternativen.


/Niclas
 
orangutang; sa:
Trist att du tar allt så seriöst. Ett tips är att livet blir mycket roligare om man kan dra på munnen ibland.

Ann,

Jag tycker att det är synd att du som uppenbarligen inte är intresserad av att uttala dig i diskussionen som ändå handlar om en del intressanta frågor försöker lätta upp den på ett tråkigt sätt.

Det är nog så att man inte alltid kan skratta bort allt och om man vill det så föreslår jag en annan site eller ett annat forum.

Ex. http://www.skrattnet.com/

Det är viktigt med humor, men inte allltid och till varje pris.

/ Niclas
 
Tillverkning

I princip all konfektion och stor del av skorna inom sport och fritidssektorn sys upp i Asien (Kina, Malaysia, Vietnam etc)., dvs länder där man inte än kan stava till ordet demokrati, trots att vissa av dem nu uppnâtt visst lokalt válstând. Lánder som Korea, och i vissa fall t.o.m Kina börjar redan ráknas som högprisländer av de stora multinationella tillverkarna.


I Kina, t.ex, existerar sko-fabriker med upp till 50.000 arbetare, oftas fattiga bönder som skriver pà ett kontrakt pà exempelvis ett àr; under denna tid bor och sover de inom dessa fabriker, som mest ár att likna vid mindre stáder. När kontraktet ár slut är det mànga fabrikschefer som erbjuder dessa nu efter ett âr mer eller mindre upplárda sko-arbetare en extra mànadslön mot att de skriver pà för ett âr till. Oavsett om de stannar ett extra âr till eller inte, sà kan mànga av dem àtervñanda till sina hembyar som relativt (jämförelsevis) "förmögna" personer, trots att vi sákert skulle kalla deras lön för svältlön.

Det är alltsà svàrt att inte ràka anskaffa ett eller annat sport plagg / sko som inte tillverkats av en utnyttjad person, oavsett varumárke. Dessutom: var gâr gränsen fór att kallas utnyttjad?

Naturligtvis är det svârt att moralisera, utan jag hâller med de som understrukit att alla har sin moral och etik vad gáller sina köpvanor, mânga gànger dessutom styrda av "ofrivillig okunnighet". Det trâkiga är folk som inte styrs av nàgonting, utan bara kór pà utan att tänka.

För att avsluta: det finns alternativ till Asien-produktion, och det finns en lag som säger att en lapp som anger tillverkningsland ska finnas fastsydd pà plagget/skon etc

MVH /Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kroppe Konsumentansvar, monopol, priser m.m. Butiker och leverantörer 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.