Konsumentansvar(Hak utstickare)

Det har lite felplacerat blivit en diskusion på Recensionsbanken som i sig är väldigt viktig enligt mig.

[ http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=2214 ]

Här diskuteras en glasssked från McDonalds och ifall McDonalds är ett ondskefullt företag eller inte. Sista inlägget var ifall politik här på Utsidan var av intresse eller inte..

Jag lägger inga värderingar i vilka företag som är stygga eller inte för detta ligger hos konsumenten att avgöra. Jag hävdar att vi som konsumenter har ett otroligt ansvar när det gäller val av produkter, detta är ett av de sista demokratiska verktygen som finns kvar i samhället. INGEN kan nämligen tvinga mig att köpa en produkt som jag inte vill ha, eftersom vi lever i en marknadsekonomi så är detta ett kraftfullt verktyg att använda om man vill visa missnöje mot ett företag eller en stat!

Visst kan man bli aktivist och lägga all fritid på en mer aktiv kamp mot "ondskan", detta fungerar inte för mig då jag tycker att de flesta aktivister är träskallar och sedan så har jag inte tid.. Trots allt så vill jag ut och frilufsa och inte binda fast mig vid någon affär som säljer stygga saker! Men alla kan ta ett litet ansvar genom att aktivt välja var vi lägger våra pengar!!
 
Medhåll!

Jag håller med till fullo (förutom då att du ju faktiskt ÄR aktivist eftersom du aktivt tillämpar din konsumentmakt).

Grejen är ju att det är ENKLARE att demonstrera några gånger om året än att aktivt välja bort produkter som man inte kan stå för.
Det är lite som de "etiska fonderna" som är så populära. Ingen tobak, inga vapen etc. Men grejen är ju att man skall börja med ETISK KONSUMTION. Om vi inte gödde t ex tobaksbolagen med våra stålar så skulle det ju inte finnas några tobaksbolaksaktier att undvika. Till exempel ägs ju Estrella, Marabou, Göteborgs Kex och halva resten av matvarubutikens hyllor av tobaksjätten Philip Morris.
Då blev det plötsligt lite svårare att vara etisk...

Nej, vi skall alla ta vårt ansvar i varje köpbeslut - det är så vi påverkar. Det vet alla företag, som är livrädda för att konsumenterna skall svika dem.

Sen skall ju givetvis varje person bestämma själv vilka krav man har på företagen.
 
Mudi-mums

Ni som bor i Göteborg eller har vägarna förbi kan jag rekommendera att gå till butiken Fram på Nordenskiöldsgatan. Det är en butik för oss träskallar (läs aktivister). Där kan man, förutom diverse mer eller mindre suspekta alternativa varor, för 25 kr köpa MUDI-MUMS gudien. Det är en trevlig och informativ skrift om bland annat vilka företag som står bakom våra vanligaste varumärken i livsmedelsbraschen. Dessutom finns de en liten fickguide som man kan ha med sig i butiken om man hamnar i bryderi över vilken ost eller vilket chips man skall köpa, och därmed stödja dess ägare.

Personligen har jag sedan jag upplystes till exempel övergått från Estrella till OLW eftersom Estrella ägs som tidigare nämnts av Philip Morris. Det är inte så knepigt att hitta varor som inte producerats av någon som ägs av Philip Morris eller Nestlé eller något annat riktigt "ondskefullt" bolag. Skall man däremot helt undvika multinationalla bolag har man problem. Jag ville köpa äppelmos och hos min lokala handlare fanns det väl en 5-6 olika märken att välja mellan. När jag, eftersom jag just den här dagen kände mig extra mudi-mumsig, kollade vem som ägde varumärket var det Procordia Food som ägade allihop förutom en, som ägdes av Unilever. Knepigt med äppelmoset alltså.

Kalle
 
Egen Vilja??

FJS90/91; sa:
Det har lite felplacerat blivit en diskusion på Recensionsbanken som i sig är väldigt viktig enligt mig.

[ http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=2214 ]

Här diskuteras en glasssked från McDonalds och ifall McDonalds är ett ondskefullt företag eller inte. Sista inlägget var ifall politik här på Utsidan var av intresse eller inte..

Jag lägger inga värderingar i vilka företag som är stygga eller inte för detta ligger hos konsumenten att avgöra. Jag hävdar att vi som konsumenter har ett otroligt ansvar när det gäller val av produkter, detta är ett av de sista demokratiska verktygen som finns kvar i samhället. INGEN kan nämligen tvinga mig att köpa en produkt som jag inte vill ha, eftersom vi lever i en marknadsekonomi så är detta ett kraftfullt verktyg att använda om man vill visa missnöje mot ett företag eller en stat!

Visst kan man bli aktivist och lägga all fritid på en mer aktiv kamp mot "ondskan", detta fungerar inte för mig då jag tycker att de flesta aktivister är träskallar och sedan så har jag inte tid.. Trots allt så vill jag ut och frilufsa och inte binda fast mig vid någon affär som säljer stygga saker! Men alla kan ta ett litet ansvar genom att aktivt välja var vi lägger våra pengar!!
Är det därför företagen gör reklam?
För att vi ska välja själva?
Det låter fint att utöva sin konsumentmakt men vem och hur många gör det?
Är det över huvud taget möjligt i bombardemanget av reklam?
Nä nä, det är bara att köpa det man behöver och strunta i vem eller vad som ligger bakom varan!
Det är i skogen vi seriösa natumänniskor vill vara och då behöver vi prylarna!!
/Rull rull!
/
 
Kalle,
Problemet är ju att OLW:s chips är äckliga.
Jag ser det som ett plikt att välja kvalitativa produkter. Men det är ju det som är det egna valet - jag tycker egentligen inte att det är tobaksbolagen, utan rökarna, som är onda, så jag har inga större problem att välja Kraft-produkter.
Däremot är Nestlé onda.

Soil,
är du ironisk? Om du behöver en rygga som är sydd av indonesiska barnarbetare så är det bara att köpa det, därför att ditt "seriösa friluftsliv" är viktigare än deras liv?
 
Vem och varför??

Ett intressant ämne och för att svara på soils inlägg.

Det intressanta är väl inte vem och hur många som gör aktiva etiska val i pryldjungeln.

Det enda som är intressant är vad man gör själv. JAG och jag ensam gör en skillnad även för ett stort företag eftersom även stora företag är beroende av att någon köper deras produkter.

Ett företag blir stort och framgångsrikt för att många enskilda individer väljer deras produkter.

Om alla dessa individer skulle vara "perfekta konsumenter" (ingen är perfekt!!) så skulle inte företag som tummar på etik, kvalitet etc bli stora.

När jag gör mitt val av produkt så väger jag in så många aspekter som möjligt och därifrån gör jag ett personligt val som förhoppningsvis ger mig den produkt som jag vill ha.

Man kan aldrig svära sig fri från sitt eget ansvar som konsument.

Tänk på det när Du tror att det just Du gör inte spelar någon roll.

Frågan som SOIL ställer: Vem och hur många utövar sin konsumentmakt? är en fråga som har ett givet men ointressant svar.

Dvs ALLA utövar konsumentmakt.
(Stora företag är stora för att vi köper deras produkter. Annars skulle de gå i konkurs.)


Frågan som är intressant är "Hur utövar Jag min konsumentmakt?"
-------------------------------------------------------
Till ALLA!! Ett experiment!!!

Gå till mataffären. Handla saker utifrån vad du tror är bästa alternativet (ur alla synvinklar)
Men, strunta i priset.

Vilken skillnad blir det mot vanlig handling?

Fundera över vilka för- och nackdelar det innebär för dig att vara aktiv konsument.
-------------------------------------------------------

;-)

Niclas
 
Glömde en sak!!!

Svenska Lantchips smakar bättre än både OLW och ESTRELLA och enormt lokala...

Ett litet svenskt företag....

Svenska LantChips AB är ett familjeföretag med egen chipstillverkning i Södertälje. Företaget tar stor hänsyn till både miljön och det sociala engagemanget. Produktionen uppgår till ca 1 000 ton chips per år. Företaget ägs av familjen Michael Hansen och VD är Peter Nilsson.


/ Niclas
 
Niclas,

Jag tror att du sammanfattade det:
"ALLA utövar sin konsumentmakt."

Det vet producenterna mycket bättre än vi konsumenter. De lägger ner ENORMA summor på att dels ta reda på vad vi vill ha, och samtidigt göra det obekvämt att välja något annat än just deras produkt, eller ännu hellre: få oss att tro att vi inte har något val.

Vad gäller friluftsutrustning stöder jag helst svenska företag, och företag som jag vet (tror) har en seriös produktutveckling. Men givetvis är jag även tillräckligt lurad för att stödja varumärken som tilltalar mig.

Se även diskussionen om Fenix/Fjällrävens onda strävan mot världsherravälde (eller i alla fall svenskt friluftsmonopol):
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=13922
 
Äter själv aldrig chips mm då jag inte tycker det är gott. Det jag aldrig skulle göra är att lägga något i en UFF-container. Efter att ha läst en hel del om detta företag så har jag insett att det är en stiftelse utan insyn med slavavtal för anställda med enda syfte att tjäna pengar åt en ägare i danmark.
Ge till röda korset istället.
När jag handlar mat så köper jag det jag behöver, det kan bli både rättvisemärkt och nestle. Behov och pris avgör framför ideologi. Däremot kommer jag aldrig att köpa något från carlshamns mejeri mfl pga så töntig reklam.
 
Inget e fel.. Allt e rätt

Det är precis det här jag menar.. Det viktigaste är inte varför man väljer vissa produkter framför andra, det är inviduellt baserat på egna tankar och beslut. Det viktiga är att det finns en tanke bakom valet av produkt.. Man behöver inte ha de "rätta" och "fina" åsikterna om företag som Phillip Morris och liknande, det enda som är viktigt är att man har en aktiv tanke..
 
Re: Egen Vilja??

SOIL; sa:
Är det därför företagen gör reklam?
För att vi ska välja själva?
Det låter fint att utöva sin konsumentmakt men vem och hur många gör det?
Är det över huvud taget möjligt i bombardemanget av reklam?
Nä nä, det är bara att köpa det man behöver och strunta i vem eller vad som ligger bakom varan!
Det är i skogen vi seriösa natumänniskor vill vara och då behöver vi prylarna!!
/Rull rull!
/


Ja, just det. Köp vad du vill utan att bry dig om varifrån prylarna kommer. En seriös naturmänniska bryr sig väl inte ifall producenten ödelägger miljön i något avlägset tredje-världen-land. Du ska ju ändå aldrig åka dit.
Eller om arbetarna jobbar 16 timmar om dygnet med låga löner, omänskliga arbetsvillkor och fackföreningsförbud. Huvudsaken att man får sina viktigt prylar som är ett måste för att komma ut i blåbärsriset.

Ok, jag tog kanske i lite. Men jag vill visa på en poäng. Som konsument har man ett moraliskt ansvar för hur de produkter man köper tillverkas.
Skulle du verkligen köpa ett klädesplagg som tillverkas av 12-åriga flickor i Borås, där de sitter inlåsta i ett skjul och får jobba obetald övertid? Med konsekvensen att de inte kan gå i skolan och lära sig läsa och skriva.

Jag säger inte att det är lätt att hålla reda på vilka producenter/märken som sköter sig och vilka som inte gör det. Särskilt inte med en djungel av underleverantörer. Men man måste ändå inse att det man köper påverkar andra människors livsvillkor.

Fast kanske var du bara ironisk...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kroppe Konsumentansvar, monopol, priser m.m. Butiker och leverantörer 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.