Halti???

Nån som känner till Halti? Finskt märke med stort sortiment av kläder, sovsäckar, tält etc. Jag fick precis höra talas om märket och var inne på deras hemsida (www.halti.fi). En del prylar (kollade tält) ser ut att kanske kunna vara nåt (priserna är i "Hillebergklass" eller en tusing under), andra ser ut som ren "camping-på-Öland-utrustning". Så synpunkter någon? Deras tält?

/Håkan
 
som jag förstår motsvarar Halti vårat Haglöfs. Har själv en rygga på 75l som är använd i skog och mark utan problem.
 
Halti...

Hej! Mina landsmän har försökt göra uteprylar i typ 25 år. De lyckas väl lite sådär... Har själv ägt en del produkter, både ryggsäckar, sovsäckar och kläder. För mig personligen är dessa produkter mest förknippade med minnen från min scoutdebut på 1980-talet. Myggrika övernattningar, regniga scoutläger och första fjällvandringen med ramryggsäck på 90+ liter. Vad gäller tälten har jag ingen direkt uppfattning, men jag vill nog påstå att Halti generellt kommit ganska långt i produktutvecklingen. Men att jämföra det med Haglöfs är nog ändå att ta i. Vissa produkter är nog hur bra som helst, medan vissa andra kanske inte borde blivit till... En okulärbesiktning torde räcka för att konstatera om tältet fungerar eller ej. Med andra ord: Köp inte Halti på postorder. Halti kan sammanfattas som rediga grejer som fungerar, ett tryggt köp men inget extra i komfort- eller utrustningsväg. Vill du ha ett superbra extremtält skulle jag trots allt rekommendera Hilleberg eller The North Face. Kan pejla om någon kompis har hört något om tältet om du vill.
 
Halti når "Haglöfs-nivån" bara med några få produkter. I flesta produkter anvärder de billigare material, gäller också tält. Jag tycker om at ingen av Haltis tält når Hillebergs kvalität och hållbarhet. De bästa är kanske deras ultra light Multisport-serien.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.