Norrkenstur med familjen

Jag har hört att det ska vara speciellt norrskensår i år med extra stor chans att se norrskenet (lär infalla ca vart 10e år). Tanken väcktes därför att att resa iväg norröver med hela familjen till något trevligt ställe en långhelg(torsdag till söndag t ex eller måndag-torsdag). Gärna nära någon enkel skidbacke och med något längdspår. Jag har tittat lite på boenden i Björkliden, men det blir rätt dyrt och det verkar inte finnas några stugor lediga i januari.

Kraven vi har är att det ska vara lätt att ta sig dit (barnen är 1,5, 4 och 6 år) och enkelt boende. Helst bör det också vara så långt norrut att chansen att se norrskenet är stor. Vi är lite tveksamma till att resa med nattåg då det brukar vara både dyrt och vi har våra tvivel angående om barnen kommer att sova bra. Kiruna/Umeå eller Luleå känns som intressanta utgångspunkter.

Helst bor vi i stuga med självhushåll, men om priset är någorlunda rätt kan vi tänka oss hotell också.
 
Har du kikat på Abisko Turist vid sidan av Björkliden? Just norrsken är lite av deras signum och STF har sedan några år tillbaka bra erbjudanden när det är barn med i bilden.
 
Ja, Abisko är ju ett alternativ, men finns det någon barnlift där? Sittliften upp för Noulja kommer inte att funka.
 
Nja, då är det nog enklast att åka över till Björkliden. Det går tåg och buss flera gånger om dagen om ni inte kommer ha bil. Annars finns ju alltid Riksgränsen lite längre bort; Katterjåkksidan har snällare backar.
 
Angående Björkliden är jag nästan 100 på att det finns lediga stugor i januari. Skidsäsongen börjar först på allvar i februari (Riksgränsen har f ö inte öppet i januari, de öppnar nån gång i slutet av februari). Björkliden har precis fått upp sin nya hemsida (för i år har de gått ihop med gränsen, som tidigare drevs av Strömma) så bokningssystemet kanske inte lirar riktigt. Ring dit istället. Annars är ju Abisko turist mysigt också.
Abisko marknadsför som sagt norrsken ordentligt nu under namnet Aurora Sky Station:

http://www.auroraskystation.se/
 
Tack,

Då skall jag ringa Björkliden och höra. Ett annat alternativ jag tänkte på är Dundret. Det finns billiga flyg till Gällivare. Där borde det väl finnas några fina stugor.
 
Tack,

Då skall jag ringa Björkliden och höra. Ett annat alternativ jag tänkte på är Dundret. Det finns billiga flyg till Gällivare. Där borde det väl finnas några fina stugor.

Dundret är fint. Tydligen har de fixat till på Björnfällan i år också hörde jag av en kollega och det finns ju en del andra boendealternativ också. Men har man inte bil är det smidigt att bo i stuga på Dundret:

http://www.swedishlapland.com/se/Resmal/Gallivare/Boende/Hotell/Dundrets-anlaggning/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ralphandersson Vackrast i Funäsfjällen, för mig respektive familjen? Skidor allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.