Kan detta verkligen stämma?

"Laisälven är fiskbar de första 3,5 milen uppströms Adolfström"

Kan väl knappast vara fisktomt längre upp, eller?

Raskesven, du har kanske slängt ett drag eller en fluga uppe i källflödena vid Nasafjäll, vad säger du?
[Ändrat av öringen 2006-01-04 kl 12:16]
 
Jag har bara vandrat Laisälven dels sträckan från Adolfsström till strax innan Laisstugan, dels vid annat tillfälle 1,5 mil norr om Laisstugan. Det kan finnas naturliga vandringshinder vid någon del jag inte sett. "It rings a bell" i min skalle när jag tänker på det, men jag vet inte var jag fått den infon ifrån. Har för mig att älven bildar en ränna med omöjlig passage för fisken (strax innan Laisstugan?), men är inte säker. Så övre sträckan av just Laisälven kanske inte har mycket fisk.

Men källflödena vid Nasafjäll, som bidrar till att bilda Laisälven rinner i många fåror. Fotot nedan togs nära svensknorska gränsen, strax norr om Nasafjället, vid ett av de tidigaste vattendragen som rinner in mot Sverige och som bidrar till Laisälven:

cpic410d7b3a68a9f.jpg


Här varken såg eller fick jag någon fisk. Däremot såg jag fisk i sjöarna runtomkring, som byggs upp av samma flöden (en var undantagsvatten), dock utan att få något. Det är ofta kyla, blåst och regn på Nasafjäll.

Vill du komma åt mer fiskrika källflöden till Laisälven så ta flöden som rinner ut i Laisälven nedströms kanske Laisstugan. Men du har väl varit vid Laisstugan; antar att du kollade lite uppströms och nerströms där?

Min erfarenhet av Nasafjäll, Fierras och andra ställen där källflödena finns är väldigt olika vad gäller fisk. Vissa verkar tomma, andra, i förvånansvärt små vattendrag, kan t.o.m. finns ganska stor fisk. Gäller att kolla så det finns vettiga förbindelser med sjöar och större vattendrag.

Flera vatten, sjöar och andra vattendrag är, eller har varit, naturligt fisklösa, hela vägen från Nasa och norrut till norra Arjeplogsfjällen. Vandringshinder finns naturligt här och där i form av fall mm. Jag t.ex vet att längre norrut, i övre Skellefte- och Piteälvens källflöden, var det fisktomt till 40-talet (ovan Miekak).

Spännande dock att snoka upp ett fint litet vatten, och man vet ju aldrig:)

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.Åsman litet flugspö.kan detta va ngt? Fiske 11
mipert Fiskebutik i Lund. Finns det verkligen ingen? Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.