Plus testade

Det framgår ej i Plusartiklar och i TV-inslagen om fix hade erhållits innan man började springa respektive om man nollställt räkneverk i GPS respektive applikationer.

Att de väntade på fix står i artikeln om Garmins svar, de fick ibland vänta upp till 15 minuter innan de kunde börja springa eftersom klockan tog lång tid på sig (den har ju inte AGPS som mobilerna).
 
Jag har högst ovetenskapligt jämfört mina GPS:er på några löprundor på asfaltsvägar och löpspår. Ibland går spåret lite mer öppet, ibland där det är mycket träd. Alltid samma 5 km-runda. GPS:erna var en Etrex Legend Hcx och en GPSMAP 76 CSx.

Dom följer varandra tillräckligt bra men undantag har förekommit. Ett mycket märkligt resultat är att spåret för Hcx:en vid en runda är väsentligt kortare och typ 50-100m fel större delen av spåret. Ungefär som vi var två som sprang men en av oss "genade" större delen av rundan. Jag hade alltid båda GPS:erna med mig. I var sin hand. Spåren har samma "form" men det ena går innanför det andra.

Ok vad drar jag för slutsats av detta? Tja man kan inte alltid lita på GPS:en. So what?
För det mesta visar GPS:en rätt och det är kartan som är fel. Märks ganska tydligt när man paddlar över en udde ibland. Bra att veta om man paddlar i dimma/mörker. Om man vill ha säkerhetsmarginaler, får man lägga till dom själv.

thomas
 
Bra inlägg.
I artiklen sägs det även att det är "Kontrollmätt milbana för lokal motionstävling i Umeå."
Hur har den sträckan mätts upp? Mäthjul, på ortofoto, med GPS?

De sa i programmet att sträckorna mätes upp med rullhjul, vilket väl får anses som hyfsat exakt, om hjulet körts på ett korrekt sätt, vilket jag vågar anta.

Och på rundbanan sprang hon längs den linje som är det kontrollmätta - minns inte exakt om det var näst innnersts ytterlinje eller vilken det var men sträckornas mätning oroar mig inte så mycket i deras test - felkällorna är nog andra.

/Patrik
 
Appar, GPSer och Sportur.
Resultatet var beklämmande.
Tycker det blev det resultat jag förväntade mig.
  • Att använda GPS:er för att mäta förflyttad distans när man springer kommer alltid ge en avvikelse mot rullhjulsuppmätt distans. Mer eller mindre. Teoretiskt kommer det alltid att bli mindre uppmätt distans, jmf kortaste vägen mellan två punkter är en linje.
  • Appar kommer krascha i en telefon.
  • GPS-mottagningen i en telefon är sådär men AGPS ger mycket snabb "GPS-fix".
  • GPS-klockor är en kompromiss mellan storlek och funktion.
  • Garmin gör inte jättebra hårdvara/mjukvara.
När vi under förra årtusendet fick terrängjeepar med GPS i fick vi också en förväntad feltabell med i paketet.
Att köra terrängköra motorfordon med GPS har jag ingen erfarenhet av.-) Att cykla på stig i terräng med GPS på styret har jag goda erfarenheter av detta årtusende.
Eftersom kartorna över den aktuella terrängen hade ritfel på kilometrar var vi inte speciellt oroade. Kunskaper i karta och kompass behövdes ändå.
I detta fallet, mäta löpsträcka i blandad miljö med hjälp av GPS så behövde man definitivt mäta på ett annat sätt förra årtusendet. Kunskaper i kompass behövdes inte.
Men valet att fortsätta med bra kartor och hyfsade kompasser från då, verkar stå sig väl även idag.
Står sig inte. Bäst resultat är fortfarande att mäta med mäthjul. Att springa med GPS och ladda över till dator för efteranalys är hyffsat. Tidmätning är mycket bra med GPS-tid. Sträcka är sämre men i de flesta fall helt ok.
 
Tidmätning är mycket bra med GPS-tid. Sträcka är sämre men i de flesta fall helt ok.

Men, värt att notera är att i alla fall på Android så går det INTE att ställa mobilens klocka efter GPS-tid. Det beror på att operativet inte har direkt tillgång till GPS-tiden, telefonen kommunicerar med GPS-modulen via serieport ungefär, vilket innebär latens och andra problem som gör att det fungerar.

Fast det är möjligt att tidpunkten för de loggade positionerna från GPS:en är exakta enliga GPS-tid, men telefonen vet aldrig vad GPS-tiden är "nu", bara var den var "då" (utan att veta hur länge sen "då" var).

Jag vet inte om GPS-klockor fungerar annorlunda.
 
Tycker det blev det resultat jag förväntade mig.
  • Att använda GPS:er för att mäta förflyttad distans när man springer kommer alltid ge en avvikelse mot rullhjulsuppmätt distans. Mer eller mindre. Teoretiskt kommer det alltid att bli mindre uppmätt distans, jmf kortaste vägen mellan två punkter är en linje.
  • Appar kommer krascha i en telefon.
  • GPS-mottagningen i en telefon är sådär men AGPS ger mycket snabb "GPS-fix".
  • GPS-klockor är en kompromiss mellan storlek och funktion.
  • Garmin gör inte jättebra hårdvara/mjukvara.
Att köra terrängköra motorfordon med GPS har jag ingen erfarenhet av.-) Att cykla på stig i terräng med GPS på styret har jag goda erfarenheter av detta årtusende.
I detta fallet, mäta löpsträcka i blandad miljö med hjälp av GPS så behövde man definitivt mäta på ett annat sätt förra årtusendet. Kunskaper i kompass behövdes inte.
Står sig inte. Bäst resultat är fortfarande att mäta med mäthjul. Att springa med GPS och ladda över till dator för efteranalys är hyffsat. Tidmätning är mycket bra med GPS-tid. Sträcka är sämre men i de flesta fall helt ok.

Skönt att vi kan vara övens om att att vi inte är överens!
go tur
 
Det beror på att operativet inte har direkt tillgång till GPS-tiden, telefonen kommunicerar med GPS-modulen via serieport ungefär, vilket innebär latens och andra problem som gör att det fungerar.
Det verkar som om Android ha misslyckats med att använda GPS-tiden till något vettigt. Finns appar för root:ade telefoner som sätter telefonens klocka efter GPS-tid.
Fast det är möjligt att tidpunkten för de loggade positionerna från GPS:en är exakta enliga GPS-tid, men telefonen vet aldrig vad GPS-tiden är "nu", bara var den var "då" (utan att veta hur länge sen "då" var).
Spara den information om "var" så spelar det ingen roll med nu/då. Men det är upp till appen att räkna och spara på rätt saker.
Jag vet inte om GPS-klockor fungerar annorlunda.
De har bara en tid och det är GPS-tiden.
 
Det verkar som om Android ha misslyckats med att använda GPS-tiden till något vettigt. Finns appar för root:ade telefoner som sätter telefonens klocka efter GPS-tid.

Enligt författaren till ClockSync (som jag kör på min mobil) så finns det inget sätt att få ut tillräckligt noggrann GPS-tid oavsett om telefonen är rootad eller inte. Det finns inget stöd för PPS vilket innebär att man får en diff på uppemot 300 ms (med NTP får man ner noggrannheten till 10-20 ms).

Sen tillkommer ju problemet att GPS:en tar några sekunder att dra igång och börja lämna ifrån sig tid.

Root krävs för att en app ska kunna ställa klockan, utan root kan inga appar ändra på klockan (Google anser att det är en säkerhetsrisk att låta appar kunna ändra tiden, eftersom de då t.ex. kan lura telefonen att gamla utgångna certifikat fortfarande är giltiga).
 
Enligt författaren till ClockSync (som jag kör på min mobil) så finns det inget sätt att få ut tillräckligt noggrann GPS-tid oavsett om telefonen är rootad eller inte. Det finns inget stöd för PPS vilket innebär att man får en diff på uppemot 300 ms (med NTP får man ner noggrannheten till 10-20 ms).
För mig är det tillräckligt noggrant i telefonen om det är rätt på sekunden vilket det inte är idag.
 
Ja men har man inte högre krav än så är det ju bara att ställa in mobilen på att ställa klockan efter mobilnätet, det har mina 3-4 senaste mobiler klarat så det är inget konstigt.

Tyvärr har de Android-versioner jag kört hittills haft den lilla egenheten att när man åker utomlands ändras klockan till lokal tid, vilket man inte alltid vill (jag märkte det på en kryssning med Birka, där kör de ju svensk tid ombord hela tiden men när vi kom till Mariehamn visade min klocka finsk tid, vilket gjorde att jag gick upp en timme tidigare än jag hade behövt...). Därför installerade jag ClockSync, NTP drar mindre batteri än att dra igång GPS:en.
 
andriod autotid av/på i min mobil

Ja men har man inte högre krav än så är det ju bara att ställa in mobilen på att ställa klockan efter mobilnätet, det har mina 3-4 senaste mobiler klarat så det är inget konstigt.

Tyvärr har de Android-versioner jag kört hittills haft den lilla egenheten att när man åker utomlands ändras klockan till lokal tid, vilket man inte alltid vill (jag märkte det på en kryssning med Birka, där kör de ju svensk tid ombord hela tiden men när vi kom till Mariehamn visade min klocka finsk tid, vilket gjorde att jag gick upp en timme tidigare än jag hade behövt...). Därför installerade jag ClockSync, NTP drar mindre batteri än att dra igång GPS:en.

Min andriod (sonyE xperia pro) ger mig möjlighet att välja om jag vill ha mobilnätstid eller inte - en checkbox för tid och ytterligare en för tidszon. Då mitt "mail och kalender-sync-program" iblnad får spatt av autoinställda tidzoner väljer jag inte automatisk omställning. Men nu är vi en bit från ämnet med plus-testade puls-appar.

/Patrik, oms fortfarande velar mellan Suunto ambit eller garmin fenix som ny armbandsbeklädnad - se annan tråd och hjälp mig välja
 
Ja men har man inte högre krav än så är det ju bara att ställa in mobilen på att ställa klockan efter mobilnätet, det har mina 3-4 senaste mobiler klarat så det är inget konstigt.
Mina telefoner är inställda på att hämta tid från operatör. Den klarar det men jag har upplevt tidsfel på upp till 4 minuter. I princip är den aldrig rätt på sekunden. Just nu är det ca 4 s fel mot NTP-tid.
Tyvärr har de Android-versioner jag kört hittills haft den lilla egenheten att när man åker utomlands ändras klockan till lokal tid, vilket man inte alltid vill (jag märkte det på en kryssning med Birka, där kör de ju svensk tid ombord hela tiden men när vi kom till Mariehamn visade min klocka finsk tid, vilket gjorde att jag gick upp en timme tidigare än jag hade behövt...). Därför installerade jag ClockSync, NTP drar mindre batteri än att dra igång GPS:en.
Ska testa ClockSync på min o-rootade telefon. Verkar som den kan notifiera när tiden drar iväg.

Som sagt, nu har vi som vanligt lämnat ämnet totalt.-)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.