Lifta i Skandinavien, främst Sverige

Hejsan!

Undrar om nån har erfarenhet av att lifta i Sverige?
Är det svårt att bli upplockad, kanske farligt?
Har bara gjort det på Island där det är otroligt lätt, har precis kommit hem från en rundtur. Problemet är att vi svenskar är ganska mycket mer misstänksamma mot främlingar jämfört med islänningar, så jag undrar hur svårt det kan vara. Känner heller ingen som har provat.

Kanske man ska testa i sommar? Ett tält, en sovsäck, ombyte och lite mat....
 
Lifta

Jag liftade en del för tio år sedan. Mest i mellansverige men även norrut från Stockholm sett. Jag upplevde det som väldigt svårt men möjligt. Att ta sig från Lidköping till Stockholm tog en hel dag. Från Stockholm till Söderhamn (vintertid) 1,5 dag. Från Visby till Slite 3 timmar.

Sommartid är det absolut en upplevelse som är värd sin tidsåtgång.
 

avslutad210712

Gäst
När jag gick på högskolan liftade jag ofta på fredagarna helt enkelt för att jag ofta var fortare hemma än om jag väntade till bussen gick. Det är femton år sedan och det gick ofta fort och enkelt att ta sig hem.

För sju-åtta år sedan försökte jag lifta några gånger och jag fick ofta gå nästan halva vägen så det känns som att det blivit svårare även om nu mina erfarenheter säkert inte kan betecknas som ett statistiskt säkert underlag.

Däremot ser man väldigt sällan liftare nuförtiden. Antingen har det blivit bättre kommunikationer eller så har folk helt enkelt gett upp försöken att få lift.
 
Jag har långliftat i Sverige vid två tillfällen. En gång (ca fem år sedan) fick jag skjuts från Södertälje till Norrköping, men då fick jag stå ungefär fyra timmar vid vägkanten innan någon plockade upp mig. Då stod jag på en lång påfart till E4:an, med gott om plats för bilarna att stanna på. Fick skjuts ända hem till dörren nästan, den gången! (Tack i efterhand, om du läser det här, du som körde mig!)

Det andra tillfället var väl en sex-sju år sedan, lift ifrån Norrköping till Malmö. DEt krångliga är ju att om man blir avsläppt vid en avfart till en småväg, så blir det krångligt att ta sig vidare i rätt riktning sedan. Jag gick faktiskt, fast det är förbjudet, och ställde mig på vägrenen på motorvägen igen. Behövde faktiskt inte stå speciellt länge, hela resan tog mindre än 9 timmar, och då åkte jag i fyra bilar och en lastbil.

Jag tror att man tjänar enormt med tid, på att göra sig lite besvär med att tillverka en skylt att hålla upp! Skriv orten, eller kanske "student", "söderut" (om du nu ska ditåt), eller bara "trevlig"!

Nuförtiden är jag definitivt för lat för att lifta.
 
Jag har liftat Örnsköldsvik - Örebro - Bollnäs samt hem från skolan en massa gånger utan egentliga problem och kan ge några tips.

* Det är omöjligt att lifta när det börjar bli mörkt. Hitta nånstnas att sova och gå upp tidigt nästa morgon istället.

* Halvstora vägar är bäst, på små vägar kommer det för lite trafik och på stora vägar har folk för bråttom.

* Vid större vägar är det bättre att fråga folk vid t.ex. en mack.

* Förmiddagen är den absolut bästa tiden, var gärna på vägrenen redan kl 7

* Om du får lift till en stad, be att få åka till utfarten på andra sidan.

* Försök att se ren och normal ut:)

* Ha lite bagage.

* Var trevlig med den som kör, då får du kanske skjuts en liten bit extra till en bättre liftplats.

* Stå och snacka lite innan du kliver in i bilen, känns det inte helt OK är det bara att slå igen dörren.

Jag har aldrig känt mig hotad men jag har inte tagit varje lift jag erbjudits, och ibland har jag klivit av i förtid. T.ex. om föraren kör som en biltjuv. Man skall vara medveten om att de som tar upp liftare oftast inte är medelsvensson. Det är ofta intressanta, nyfikna människor som vill ha någon att prata med. En del är också väldigt originella. Man slipper åka med surkärringar eller uppstressade affärsmän.
 
Ett annat tips. Om du hamnar vid en större väg och vill ta dig vidare. Leta rätt på en korsning och ställ dig så att bilarna i god tid hinner stana inan de når stora vägen. Visa med ena handen åt vilket håll du är intresserad av att åka till samtidigt som du viftar med din tumme. Har funkat för mig någon gång.

Blev det yrt det där...? :)

//Anders
 
Jag vet inte om det riktigt räknas som att lifta men jag vet att man kan ringa till olika lastbilsföretag och fråga om dom har någon körning till destinationen man vill. Jag har en tjej kompis som brukar åka Södertälje-Malmö o hon har aldrig haft några problem
 
liam_nord; sa:
Jag vet inte om det riktigt räknas som att lifta men jag vet att man kan ringa till olika lastbilsföretag och fråga om dom har någon körning till destinationen man vill. Jag har en tjej kompis som brukar åka Södertälje-Malmö o hon har aldrig haft några problem

Lastbilar är nog ett hett tips i allmänhet. Jag körde själv för några år sedan och tog gärna upp liftare för att bryta tristessen.
Vägkrogar och andra ställen där lastbilar stannar är bra.

/M
 
jepp!

lastbilar funkar toppen! har åkt flera hundra mil så! om man ringer till nån och de inte ska åt rätt håll, så vet de oftast nån annan som ska dit man vill. man kan ju muta med att ta med lite fika eller så. =)
annars brukar jag lifta lite då och då, typ nån gång i veckan, fast utan packning då. det är inte så svårt i norrland iaf =) sen kanske det är lättare för tjejer också, iofs.
om folk vägrar stanna och man har lite brådis, så brukar jag ställa mig vid en korsning med trafikljus, vänta tills det blir rött och gå fram å fråga om jag får åka med. när dom ändå står still kan dom flesta tänka sig att ta upp en.


lycka till!!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.