Grilla falukorv

Har missat det här helt under min uppväxt (trots att den mestadels skedde "på landet" i Sörmland). Har heller aldrig sett någon annan grilla falukorv men det är ju en suverän idé! Det ska jag testa nästa gång som jag drar ut själv.

Man kan ju lyxa till det hela och lägga den i hamburgerbröd eller nått.

Hur kan jag har missat det här?!
 
Har missat det här helt under min uppväxt (trots att den mestadels skedde "på landet" i Sörmland). Har heller aldrig sett någon annan grilla falukorv men det är ju en suverän idé!
Se där, då kan vi utesluta att gränsen handlar om staden-landet, vilket jag också misstänkte.

Eftersom jag råkade ut för fenomenet även i Uppsala, så bör gränsen gå någonstans mellan Daläven och Umeälven!

Oj jo, kryddiga korvar är också gott. Idag grillade jag sånna där smala med vitlök och chili.
 
Se där, då kan vi utesluta att gränsen handlar om staden-landet, vilket jag också misstänkte.

Eftersom jag råkade ut för fenomenet även i Uppsala, så bör gränsen gå någonstans mellan Daläven och Umeälven!

Oj jo, kryddiga korvar är också gott. Idag grillade jag sånna där smala med vitlök och chili.

När det gäller "falukorvsgränsen" så tror jag det beror på vilka man umgås med...att grilla falu till mackor/lunch var naturligt bland de jag var ute och jagade/fiskade med vänner redan på 80-talet, å andra sidan åt vi det som vi hittade i våra ryggor...
 
På 60-talet, när jag var i skolåldern, så tror jag(rätta mig om jag har fel) inte det fanns det som idag kallas för grillkorv. De allra flesta grillade falukorv. Prinskorv och Wienerkorv förekom ibland också.
Ett av de tidigaste friluftsminnen jag har, var när vi hade åkt skidor en friluftsdag och vi fick grilla falukorv över öppen eld ute i skogen. Det smakade då så fantastiskt bra och det var nog startskottet på mitt fortsatta frilufsarliv.
 
Västmanland - fagersta, här är det väl inte helt ovanligt med grillning av falukorv.

Skall det vara lyxigt gott skall det vara "Delins", den korven är riktigt god, tillverkas i Färila, Hälsingland tror jag.
 
Har växt upp mest i 08 och vist är det så att hotdog är det som man minns, men jag har själv när jag blev äldre orienterat om och börja grilla falukorv....

Men det finns ju falukorv som är god och falukorv som inte är ... god...

Vissa märken undviker man om man har någon som helst känsla för smak.

Här vill jag rekommendera Bollnäsringen, brukar alltid "smugga" med mig några när jag är uppe och ska ner tillbaka till sthlm :)
 
Pettersons enrisrökta...varför glömmer jag alltid att köpa med mig när jag är däruppe!!!

Skogsgränen där låter ganska troligt för övrigt, även om det kan vara svagt just vid kusten en bit upp i "norrland" skulle jag tro, det kan ju ifs ha att göra med ett viss inflytande av en anna faktor som någon nämnde, landbygd vs stadbyggd...Ingen är nog alenarådande det är klart iaf!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Grilla grönsaker? Friluftsmat 5
peter1959 Grilla inomhus???? Friluftsmat 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.