k 2

@ MrSthlm


"Det spelar egentligen ingen roll om de har rätt i ett par punkter som de skriver om eller inte..."


Intressant att du forsvarar felaktig rapportering av vilka toppar Fredrik natt eller inte natt. Han skaffar sponsorer baserat pa sitt CV ar det inte korrekt ar det inte ok.

Bra att Expressen har avslojat Fredrik.

Det jag menar är att även om nu ExplorersWeb faktiskt skulle visa sig ha rätt om ett par punkter om Fredrik så tycker jag inte att det försvarar den extremt hårda och direkt förnedrande tonen de har mot honom i sina artiklar, förstår du nu vad jag menar? Det här är ju en av världens största äventyrssajter som lynchar Fredrik offentligt, framställer honom som en riktig idiot, jag tycker det luktar illa lång väg.

Jag hoppas verkligen att flera här håller med mig, annars börjar jag verkligen undra.
 
Finns där något att diskutera? Det stora antalet var förr eller senare ofrånkomligt av rent statistiska skäl. I en flerdagars snöstorm på K2:s övre sluttningar hade det kunnat dött ca trettio i stället för som nu endast elva. Eller hur många det nu blev.

Med din kommentar så liksom bevisar du min poäng om på vilken nivå hela den här tråden har hamnat...
 
Jag blir inte imponerad. Utan enbart beklämd av folk som sätter sig i en sådan situation att de måste ta sig ner för en 50-gradig isvägg på över 8000 meters höjd med otillräcklig utrustning.

Då har du tydligen inte klättrat is på hög höjd. Det hände ju faktiskt ett ras som tog bort de fasta repen, vilket gjorde att de då hade otillräcklig utrustning. Men ska varje klättrare bära med sig rep, isskruv och slingor för att kunna fira ner sig ifall något händer med det fasta repet?
 
Jag hoppas verkligen att flera här håller med mig, annars börjar jag verkligen undra.

Det bör nog vara uppenbart att det finns fler som förskräcks/förundras över det som skrivs om FS.
Inte minst ett par tre av mina inlägg bör visa på detta.



Skall man tro de som piper högst är det väl så att FS aldrig varit utanför sveriges gränser och bara är en produkt av media. Dessutom är han totalt okunnig i Alpin klättring och drivs enbart av pengar till skillnad från alla andra ädla människor på vår jord.
Förmodligen är han ful också...
 
Det kanns som det ar lage att reda ut lite av de felaktigheter som nu sprids har i traden.


1. Det forekommer inga "guidade" bestigningar i den mening som det gor pa Everest. Framsta anledningen ar att logistiken gor det extremt svart att tillhandahalla syrgas och andra fornodigheter till turister pa det satt som kravs for att de skulle vara villiga att betala. Sedan har inte Pakistan lika valutbildade barare. Vidare ar berget svart. Vidare ar alla lager mindre sa det gar inte att vara lika manga pa berget.

2. Det som vissa kallar den "latta" leden heter Abruzzi Spur. Den gar samman med Cessen Route vid C4 pa ca 7900 meter. Abruzzi ar tekniskt sett lattare an Cessen men betydligt mer exponerad for objektiva faror. De som bestiger k2 och som ar riktiga klattrare och inte glada aventyrare valjer i regel Cessen da den tekniskt mer kravande klattringen inte ar ett problem for dem. Det ar dock viktigt att papeka att Abruzzi inte ar en latt led och det ar inte som det felaktigt har sagts har i traden bara50 grader sno och is. Abruzzi kraver klippklattring sa val som svar mixad klattring mellan C1 och C4.

Det bor kanske papekas att ingen Svensk forsokt pa K2 via en annan led an Abruzzi. Av de som varit dar ar det sannolikt bara Daniel Bidner som skulle haft kapacitet att gora Cessen eller nagon annan led pa K2. Som bekant sa dog Daniel pa nedstigningen den 30 Juli 1992. Daniel var en alpinist och klattrare i varldsklass. Sa latt ska ingen inbila sig att det ar fran C4 till toppen och ner.

3. Vad galler bestigning etik ar det centralt att vara noga med hur man rapporterar det man gor och dar har Fredrik med ratta blivit hart ansatt av ExWeb. Att sedan en rad personer har i traden tycker synd om Fredrik ar beklagligt. Vill ni inte fa er bild nersvartad ar det ju bara att ignorera ExWeb.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.