1p fjälltält

Sitter & lurar på ett nytt tält inför sommaren (som gärna ska palla hösten vid behov också). Om man ska göra en prioritering på specen så är den väl

1. Prestanda (stabilitet och ventilation)
2. Vikt
3. Hållbarhet
4. Pris

Har kikat runt och kanske mest intresserad av Hillebergs Akto och Helsports Ringstind Superlight 1-2. Är det någon som har testat dessa tält (gärna bägge) och kan ge en rekommendation? Akto är ju lite billigare (trevligt) men väger 700g mer, vilket inte är avsevärt mycket, men lite onödigt om man inte får något för den ökade vikten....?

Andra tips tas förstås emot tacksamt :)
 
Hej, jag skriver lite om Ringstind här , här och här - och om du scrollar runt lite i resp. tråd så finns det fler som kommenterar/bidrar/jämför med andra tält.

Jag har aldrig ägt en Akto, bara tillfälligt sovit i en lånad, så den enda jämförelsen jag kan göra är att Ringstind är rymligare och försedd med IMHO bättre ventilationslösningar, samt naturligtvis tunnare i tygen. Det är möjligt att detta innebär en kortare livslängd, men det är en helt medveten "risk" jag har tagit, eftersom jag prioriterat vikten.
Av den anledningen valde jag snarare mellan tält i motsvarande viktklass - till slut Terra Novas Laser (Competition eller Photon) och Ringstind. Den senare vann på sin större rymlighet, återigen ventilationslösningen och inte minst sin ljusgröna färg.
 
Jag beställde faktiskt ett Ringstind Superlight 1-2 i veckan, har inte sett det live utan det blir lite grisen i säcken.

För mig blir det nog användning både i skog och fjäll.

Försöker minimera vikten på det nödvändigaste då kamerautrustning och fiskeprylar tar upp en hel del vikt och plats i ryggan.
 
HB Soulo är ett kanontält. Stabilt och självstagande samt mycket lätt att sätta upp.
Väger lite mer än Akto dock.
 
HB Soulo är ett kanontält. Stabilt och självstagande samt mycket lätt att sätta upp.
Väger lite mer än Akto dock.

Mjo, har nu ett gammalt Haglöfs-tält från studenttiden med snarlik planlösning som funkat bra. Helt klart för tungt dock (½-kilo mer än Soulo), och jag skulle gärna vilja prova ngt nytt :)
 
Jag har själv ett Akto som jag är nöjd med (för mig som är lång uppskattar jag de raka gavlarna i Akto), men vill du ha samma design och lite mer utrymme titta på Helsport Ringstind Light 2 (finns även som 1p tält) som är tillverkat i lite kraftigare vävar än Superlight och betydligt rymligare. Helsport uppger sina vikter lite annorlunda än ex Hilleberg så du får plussa ihop delvikterna för att få en jämförbar totalvikt som för Ringstind Light 2 är ca 2kg. Lite läsning här:
http://www.fjellforum.no/topic/23143-helsport-ringstind-2-vs-ringstind-superlight-1-2/

Helsport har fått ganska mycket kritik på ex norska forumet www.fjellforum.no pga kvaliteten på sina stänger och "Helsportgram". Helsport väljer nu att byta från egen fabrikat av stänger till DAC på sina tält i Pro och E-xtreme serierna, så var uppmärksam på att du får de nya DAC stängerna om du köper ett Helsport tält och inte förra årets tillverkning. Stängerna på deras billiga Trek serie (ex Nordmarka mfl) kommer fortsättningsvis vara Kina stänger av fabrikat "Yunan pressfit".
En designskillnad mellan Helsport och Hilleberg är att stångkanalerna är integrerade i yttertältet på Helsport som därför lättare kan skadas vid ett ev stångbrott. Helsport använder även vanliga öljetter (som på en pressening) vid infästningen av stormlinorna i yttertältsväven.

Vill du ha mer utrymme utan allt för mycket vikttillägg, kolla även HB Nallo 2, Artic Alpine Design WBT2 resp Bergans Compact light 2;). Nallo's möjlighet att kunna öppna hela fronten i fint väder är trevligt.
 
Senast ändrad:
En anledning till att jag valde Ringstind 1 framför Akto, är just utrymmet. 10 cm mer i takhöjd är bekvämt, slipper sitta med gamnacke.

Raskesven
 
Jag har ett Mountain Hardwear Sprite 1 på de flesta turer där jag bär med mig tältet. Det är ett minimalistiskt tält på ca 1,6kg. Inget utrymme för prylar eller att spendera regniga dagar i, men i övrigt ett mycket trevligt tält.
 
Ringstind mot Akto

Både Helsport och Hilleberg har en föredömlig sammanställning av sina resp. vävspecifikationer. Tittar man på yttervävarna på Ringstind Light 1 resp. Akto - dvs de modeller som ligger närmast varandra i totalvikt - ser det ut såhär:

Vattenpelare: Ringstind 4000 mm, Akto 3000 mm
Rivstyrka: Ringstind 20 kg, Akto 12 kg

Ändå väger Ringstind 200 g mindre, har 20 cm högre höjd i maxpunkten, och 20 cm längre innergolv (dock med lägre höjd längst ut i huvudänden). Prismässigt ingen jätteskillnad, men dock generellt några hundralappar billigare än Akto (i a f snabbkollat på prisjakt).

Ringstind Superlight är gjort utifrån andra prioriteringar: minimera vikten och ändå rymma två sovande under en multisporttävling. Ytterväven klassas visserligen för samma vattenpelare som Akto, men rivstyrkan för "bara" 8 kg och tältet kostar ca 1000-lappen mer. Detta är alltså priset för betydligt större innermått och hela 760 g lägre vikt jämfört med Akto. Det finns inga gratisluncher ;).

PS mitt eget tält (Superlight) vägde på grammet när så mycket som det specas för.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.