Ang. självurladdning

Det batteri som jag ansåg vara "halvbra" visa 2,22 Ah och det som jag ansåg vara dåligt visar 2,11 Ah.
Väntar fortfarande på "FULL" för det andra dåliga samt för det som jag ansåg vara bäst.
På dessa batterier, Uniross, finns inte angivet något mer än 2300 mAh, alltså inte något motsvarande "Typical 2200 mAh +/- 10%" som anges på La Crosse-batterierna.
Men t.o.m. ett av mina "dåliga" Uniross-batterierna håller sig ju inom 10%-gränsen. Om man nu antar att den gränsen gäller även för Uniross.

/ Bertil
 
Nu visar laddaren "FULL" även för det andra "dåliga" batteriet. Kapacitet 2,16 Ah.
Återstår det som jag ansåg vara bäst.

/ Bertil
 
Nu är alla fyra batterierna full-laddade.
De sitter kvar i laddaren och underhållsladdas.
Kapacitet, spänning och underh.strom ser ut så här:

batteri 1 2 3 4
Kap. Ah 2,25 2.16 2,11 2,22
Sp. V 1,46 1,42 1,40 1,41
U.hström mA 0,18 0,17 0,11 0,11

Turordningen för "FULL" var omvänd, d.v.s. först batteri 4 och sist batteri 1.
Nu tänkte jag ta dem ur laddaren och låta dom ligga i två till tre veckor för att sedan mäta och se vilka som har störst självurladdning.
Batteripaketet har ju blivit sämre och sämre. Från början kunde jag ha betterierna i kameran utan vidare en månad utan att kameran indikerade att batterierna behövde laddas. En orsak kanske kan vara följande, som jag läste på http://www.valutronic.se/foto2.html
Antag att man startar med två batterier där självurladdningen redan från början är större på det ena batteriet. Då har ju det "dåliga" batteriet redan från fotograferingsstart lägre kapacitet, och kommer att "bestämma" när paketet behöver laddas om. Vid laddningens start har alltså det "bra" batteriet en högre kapacitet och om laddaren inte känner av batterierna individuellt så har troligen det "dåliga" batteriet ej full kapacitet när laddningen avbryts.
Btteriet medhögre självurladdning börjar nu från en ännu lägre nivå och blir alltså efter ett antal laddningscykler bara sämre och sämre.
Med LaCrosse-laddaren (eller andra liknande) kan man knappast få ett batterier med olika grad av självurladdning att bli lika, men man kan i alla fall alltid få samtliga batterier full-laddade.
Nu ska jag ta batterierna ur laddaren.
Go Jul till er alla!

/ Bertil
 
Intressant, men byt metod

OBD; sa:
Nu är alla fyra batterierna full-laddade.
De sitter kvar i laddaren och underhållsladdas.
Kapacitet, spänning och underh.strom ser ut så här:

batteri 1 2 3 4
Kap. Ah 2,25 2.16 2,11 2,22
Sp. V 1,46 1,42 1,40 1,41
U.hström mA 0,18 0,17 0,11 0,11
Intressant, de batterierna var ju riktigt bra!

Man bör inte bör lägga för stort värde på de absoluta kapacitetsvärdena (det är ju ingen IEC-test apparat), men den relativa kapaciteten är riktigt intressant (dvs skillnaden mellan batterierna)

Jag har fått lära mig att ett batteripack bör ha MAX 10% skillnad i kapacitet mellan cellerna.
Ditt batteripack har 5%!

Jag har testat de flesta av alla de laddningsbara batterier jag äger under de c:a 2 mån jag har haft mon LaCrosse-laddare.
Jag har de senaste 5-6 åren mest köpt billiga batterier från Biltema och ClasOhlson.
Biltemas batterier håller en hög och jämn kvalitet, jag har 1800, 2100 och 2500mAh
Från ClasOhlson har jag 4st 2300mAh, de är USLA. Trots att de är yngre och dyrare än Biltemas 2100mAh-batterier har de idag lägre kapacitet och med stor spridning mellan de enskilda cellerna.
Tyvärr är de GP-batterier jag har såpass gamla att det inte är ngn ide' att jämföra med dem.
För den som vill ha lågprisbatterier är det alltså bättre att handla på Biltema än Clas O
Biltemas laddningsbara batterier har dessutom klarat sig bra i de test som tidningen http://www.ev.se har gjort

Nu tänkte jag ta dem ur laddaren och låta dom ligga i två till tre veckor för att sedan mäta och se vilka som har störst självurladdning.
Hur har du tänkt mäta självurladdningstakten?
Om det inte känns VÄLDIGT viktigt för dig att testa batteriernas självurladdning tycker jag att du bör strunta i detta.
Det är nämligen ett av de 'bästa' sätten att förkorta livslängden på dina batterier.
Batteripaketet har ju blivit sämre och sämre. Från början kunde jag ha betterierna i kameran utan vidare en månad utan att kameran indikerade att batterierna behövde laddas.
Som sagt, du förkortar livslängden REJÄLT på dina batterier på det sättet.
Med LaCrosse-laddaren (eller andra liknande) kan man knappast få ett batterier med olika grad av självurladdning att bli lika, men man kan i alla fall alltid få samtliga batterier full-laddade.
Vad menar du med lika?
Om du förvarar batterierna urladdade (inte till 0V utan till 0,85-1V/cell) och laddar dem precis innan de skall användas (ladda med 1A, låt dem sitta kvar 20-30min på u-hladdn).
Då kommer de ju att vara 'lika', eller vad menar du?

Jag tycker alltså att om du vill undvika problem med att dina batterier självurladdas, och får en alldeles för kort livslängd pga av att du förvarar dem uppladdade, bör du byta 'metodik' till vad jag har skrivit ovan.

Om det innebär problem för dig med för långa laddtider o likn finns det ett par olika sätt du kan göra:

-Strunta i självurladdningproblemet och/eller låt din ena uppsättning batterier ständigt sitta på underhållsladdning i LaCrosse-laddaren.
Du kommer antagligen att behöva köpa, minst en, ny uppsättning batterier med 12-24 mån mellanrum, men det kanske kan vara OK?

-Skaffa en ny och snabbare laddare
GP Powerbank Express laddar dina batterier till 80% på c:a 15min
images

Kostar från c:a 500:- inkl 4st R6 2500mAh http://www.webhallen.com

-Köp laddningsbara batterier utan självurladdnings'problem': Sanyo Eneloop
images

Läs mer om dem här: http://www.nyteknik.se/skrivut.aspx?article=43060
och http://www.eneloop.info
De har iofs ngt lägre kapacitet än de 'värsta' laddningsbara, 2000mAh. Men i olika Forum för 'batterinördar' är det flera som hävdar att laddningsbara batterier med en kapacitet på 2500mAh och mer, lider av en xtra snabb självurladdning. För att nå den xtra höga kapaciteten har tillverkarna tydligen varit tvungna att försämra självurladdningsegenskaperna
Tyvärr går Sanyo Eneloop (ännu) inte att köpa i Sverige (vad jag vet)
Men de finns utomlands, tex här
http://thomasdistributing.com/sanyo-eneloop-batteries-aa.php (med mycket mer info att läsa)
Men de säljs i andra EU-länder
http://search.ebay.de/search/search.dll?from=R40&satitle=eneloop+aa



Go Jul till er alla!
God jul och gott nytt själv

Lycka till med kamera o batterier

/Håkan
 
Re: Intressant, men byt metod

Hur har du tänkt mäta självurladdningstakten?

Genom att efter 2-3 veckor mäta kapaciteten.


[/QUOTE]
Som sagt, du förkortar livslängden REJÄLT på dina batterier på det sättet.

Menar du sättet med att använda en laddare som inte har en kanal per batteri, eller vad?

Med LaCrosse-laddaren (eller andra liknande) kan man knappast få ett batterier med olika grad av självurladdning att bli lika, men man kan i alla fall alltid få samtliga batterier full-laddade.
Vad menar du med lika?

Jag menar att de inte kan bli lika m.a.p självurladdningen. Ett batteri som laddar ur sig själv fortare än ett annat kommer att fortsätta med det.


Om du förvarar batterierna urladdade (inte till 0V utan till 0,85-1V/cell) och laddar dem precis innan de skall användas (ladda med 1A, låt dem sitta kvar 20-30min på u-hladdn).
Då kommer de ju att vara 'lika', eller vad menar du?

Jag tycker alltså att om du vill undvika problem med att dina batterier självurladdas, och får en alldeles för kort livslängd pga av att du förvarar dem uppladdade, bör du byta 'metodik' till vad jag har skrivit ovan.

Om det innebär problem för dig med för långa laddtider o likn finns det ett par olika sätt du kan göra:

-Strunta i självurladdningproblemet och/eller låt din ena uppsättning batterier ständigt sitta på underhållsladdning i LaCrosse-laddaren.
Du kommer antagligen att behöva köpa, minst en, ny uppsättning batterier med 12-24 mån mellanrum, men det kanske kan vara OK?

Jag har hittills laddat och satt in batterierna i kameran för att den ska vara "skjutklar". Först nu under hösten märkte jag att jag fick ladda väldigt ofta. För att se om det kunde bero på kameran lät jag nyladdade batterier ligga utanför kameran. Satte i dem efter c:a 2 veckor och noterade att de behövde laddas.
Min teori är som du förstår, att problemet inte uppstått, i alla fall inte i samma utsträckning, om jag haft en laddare med 4 kanaler.

Nu har jag en bra laddare och två uppsättningar batterier. Efter mitt "självurladdningstest" av de gamla batterierna kommer jag att göra som du föreslår ovan, en uppsättning i kameran och en i laddaren på underhållsladdning.

Lycka till med kamera o batterier

/Håkan
[/QUOTE]
 
Oj då!

Förlåt Håkan!
Det gick för fort. Jag skulle trycka "Reset" men det blev "Skicka".

Kanske kan du trots allt fatta något av vad jag skrivit.

Jag kommer igen nästa år.
Tack för all info, men jag är nog inte mogen ännu för ytterligare en laddare. :)

/ Bertil
 
Förtydliganden

OBD; sa:
HåkanC; sa:
Hur har du tänkt mäta självurladdningstakten?
Genom att efter 2-3 veckor mäta kapaciteten.
Ok, hur har du tänkt mäta kapaciteten?

Om det är den kvarvarande kapaciteten i batteriet så blir det svårt att göra det med din LaCrosse-laddare, i TEST så laddas batteriet 1st upp och sedan laddas det ur och test-sekvensen avslutas med att kapaciteten mäts under den avslutande laddningen.
Samma sak under de andra 'MODErna', det är enbart under den avslutande laddningen (och ev urladdning innan efter en tidigare laddning) som kapaciteten mäts.
Det går alltså inte att mha LaCrosse-laddaren mäta den kvarvarande kapaciteten hos ett (delvis) urladdat batteri.
Den nya laddare jag skrev om i ett tidigare inlägg, Maha MH-C9000, skall ha den möjligheten.

Som sagt, du förkortar livslängden REJÄLT på dina batterier på det sättet.
Menar du sättet med att använda en laddare som inte har en kanal per batteri, eller vad?
Nej, genom att använda en laddare som inte har en kanal per batteri så finns det en risk att du förkortar dina batteriers livslängd genom överladdning (eller ev bristande uppladdning som du skrev om tidigare).

Det som förkortar livslängden på dina batterier är att du förvara dem uppladdade under såpass lång tid att de har tappat en hel del av laddningen genom självurladdning.
Att du sedan laddar upp dem utan 'riktig' urladdning innan (hel eller delvis spelar ingen roll) hjälper inte heller till.



Vad menar du med lika?
Jag menar att de inte kan bli lika m.a.p självurladdningen. Ett batteri som laddar ur sig själv fortare än ett annat kommer att fortsätta med det.
Visst är det så, det kommer ALLTID att skilja NÅGOT mellan olika batterier.


Jag har hittills laddat och satt in batterierna i kameran för att den ska vara "skjutklar". Först nu under hösten märkte jag att jag fick ladda väldigt ofta. För att se om det kunde bero på kameran lät jag nyladdade batterier ligga utanför kameran. Satte i dem efter c:a 2 veckor och noterade att de behövde laddas.
Min teori är som du förstår, att problemet inte uppstått, i alla fall inte i samma utsträckning, om jag haft en laddare med 4 kanaler.
Problemet hade uppstått även med en laddare med individuella kanaler.
Men det hade TROLIGEN dröjt lite längre.

Nu har jag en bra laddare och två uppsättningar batterier. Efter mitt "självurladdningstest" av de gamla batterierna kommer jag att göra som du föreslår ovan, en uppsättning i kameran och en i laddaren på underhållsladdning.
Du kommer inte att slippa självurladdningsproblem, men det kommer att dröja längre.
Dessutom bör du skifta batterierna lite då och då, likaväl som batterier 'mår dåligt' av självurladdning mår de oxå dåligt av att sitta på underhållsladdning för 'alltid'.

Men förhoppningsvis dröjer det såpass länge innan du behöver köpa nya batterier att det då finns Eneloop-batterier att köpa i Sverige, kanske både från fler tillverkare och till lägre pris....


/Håkan
 
Hej igen,

Jag bockar och bugar för all info.
UTSIDAN är ett jättebra forum. Där finns experter inom snart sagt alla områden.
Nu kan vi nog betrakta den här tråden som avslutad.
(Tror jag)

Åter igen en God Jul och ett Gott Nytt År!

/ Bertil
 
Litet uppföljning bara.
LaCrossebatterierna har nu suttit i kameran c:a 5,5 månader. Jag har tagit c:a 350 bilder. Batterierna har ännu inte behövts laddas om, men jag kommer att ladda om inför fjällvandringen i augusti.
/ Bertil
 
Nya batterier

LaCrossebatterierna har nu suttit i kameran c:a 5,5 månader. Jag har tagit c:a 350 bilder. Batterierna har ännu inte behövts laddas om

Tack för infon Bertil.

Jag har tidigare i den här tråden tipsat om laddningsbara batterier med låg självurladdning(LSD) som lämpar sig bättre när det går lång tid mellan uppladdningarna.

Under våren har ClasOhlson börjat sälja en variant som heter Varta Redy2Use, men de kostar en del...
362723_070315_low.jpg

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=17439850

De första LSD-batterierna på marknaden var Sanyo Eneloop, de säljs nu i R6-storlek till xtrapriset 29:-/2st på MediaMarkt. Åtminstone på MediaMarkt i KungensKurva.
RTEmagicC_HR-3UTG-2BP_02.jpg.jpg


Sanyo Eneloop kan verka ngt 'klena' då de bara har en nominell kapacitet på 2000mAh, men tvärtom mot många andra märken så är de väldigt ärliga med kapacitetsuppgiften och pga den låga självurladdningen så blir de i praktiken efter endast en kort tid 'kraftigare' än vanliga NiMH-batterier.
Läs mer här: http://www.eneloop.info
Efter 5,5-mån och 350bilder (med blixt?) så är jag förvånad över att det finns ngn 'ström' kvar överhuvudtaget i LaCrosse-batterierna!

LSD-batterier har framtiden för sig. De kommer säkert att komma med högre kapacitet.
Men med ett pris på under 15:-/st så är de åtminstone för mig väldigt prisvärda.
Jag hade redan 2st och har nu köpt ytterligare 6st.
(Tyvärr hittade jag inga R03-Eneloop för 29:-/2st hos MediaMarkt)


/Håkan
 
klarar inte ens att ladda!!

har köpt min första digitalkamera som skulle vara billig för attt öva mej på. snopen när jag fanna att det inte hörde till annat än vanliga engångs AA-batterier!!

Bråttom att åka till närmsta affär och ta första bästa laddare och uppladdningsbara batterier. Köpte Smartline batery charger med 4 st 2100 m Ah ni-mh-batterier av märket proove. laddningstiden skulle vara 7 timmar enligt text på förpackningen.

Men efter 6 timmar kändes både laddare och batterier väldigt heta och då stoppade jag dem istället över natten i min trådlösa telefon som har inbyggd laddare, för att ladda lite skonsammare. Men ännu har de inte någon nämnvärd laddning!

Måste jag gå till butiken och klaga, vilket känns jobbigt eftersom de väl kommer att tro att jag gjort något fel?

Tacksam om ni ville ta upp tråden igen!!
 
Som du har märkt, om du har läst hela tråden, så finns det en expert, och det är inte jag.
Vad jag kan säga, är att jag numera inte har några problem med varken självurladdning eller laddning. LA CROSSE batterierna som följde med LA CROSSE laddaren har fungerat alldeles utmärkt, liksom laddaren. Batterierna är på 2300 mAh och jag laddar dem alltid med lägsta laddningsström som är 200 mA. Laddningstiden är då 11-12 tim.
Batterierna kan utan vidare sitta i kameran 6 månader utan att kameran "lägger av" p.g.a. självurladdning. Hur länge de verkligen kan sitta i vet jag inte. Jag laddade om inför fjällvandringen.
Jag tog drygt 400 bilder och nu ska jag inte röra batterierna förrän kameran slutar att fungera p.g.a. urladdade batterier.
Kanske bör tillägga att jag fotograferar oftast utan att använda bildskärmen. Den använder jag mest för att kolla bilderna.
Det här ger dig väl knappast någon hjälp, men jag har i alla fall informerat om mina erfarenheter.
Det är skillnad på batterier.
Det är skillnad på batteriladdare.

/ Bertil
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torpeden Tjäna kottar och svara på mitt inlägg ang. snapsend Fototeknik 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.