Forbud mot solo trekking i Nepal

Det verkar som om det blir forbjudet att vandra utan guide/barare i Nepal from september...

http://taan.org.np/newsdetail/now-support-staff-mandatory-for-trekkers#

"Tourists traveling to any trekking destination will have to take at least a support staff (porter or guide) with them from September. Government officials say the decision has been taken for the safety of tourists"

Anledning...
http://padyatriz.com/blog/belgian-hiker-missing-in-nepal/

"Debbie Maveau was badly decomposed, but investigators couldn’t miss the sight of her head 13 inches away from her body, discovered the near a hiking trail in Langtang National Park, Agence France-Presse reports."

Jag ser pa Lonely Planets forum att det rader begreppsforvirring med anledning av detta...
"According to a recent policy decision of the Ministry of Home Affairs, tourists, who want to trek solo in Nepal, must hire at least a porter or a guide. Trekkers traveling in groups are already required to take the service of government registered trekking agencies."

Om jag har forstatt Nepal ratt:
Solo betyder utan guide/barare. Alltsa 4 personer kan trekka solo.
Grupp betyder med guide/barare. En person kan vara en grupp.

Det skulle betyda att man inte far trekka utan guide/barare precis som det star i inledningen. Jag ar inte helt bombis om beslutet ar slutligt. Jag soker info for fullt. Om nagon vet mer om detta, komplettera garna.

Sa vad tusan gor man nu nar man redan har kopt flygbiljett?
 
Nu har jag last igenom tradarna pa Lonely Planets forum och det ar minst sagt forvirrande. Inlagg 17 och 18 menar att det bara galler i Langtang eller inte galler alls...

http://www.lonelyplanet.com/thorntree/thread.jspa?threadID=2228990&start=15

"they just want to fool you guys. in fact the write " Government officials say ... "
There is no any decision made by the Government. There is no rule published, there is nothing really. Only the decision by the Rasuwa Disctrict Security counsel/CDO to not let in single trekkers..."


TAAN ar val organisationen som alla trekkingforetag ar anslutna till. Om dom har fel i informationen pa sin hemsida sa motverkar de sitt syfte (Develop and promote mountain tourism in Nepal.) for nu har folk borjat avboka sina flygbiljetter till Nepal.
 
Vore otroligt tråkigt och ett dåligt beslut tycker jag. Så mycket problem är det inte med "folk som kommer bort" eller utsätts för brott. Med tanke på antalet turister är det nog inte sämre än andra länder. Precis som i andra länder (även Sverige) finns det områden och tider som är mindre lämpliga att vara ensam. Däremot upplevde jag att turistbranchen i Nepal är överhettad, många vill ha del av kakan och drar till sig en del tråkigheter i form av bossar som skor sig. Jag tror det kan finnas pengar/krafter som understödjer den här typen av beslut. Jag åker inte tillbaka till Nepal om förslaget blir realitet, det är sannolikt inititierat av branchen som inte är helt sund.

Vi mötte många turister som var väldigt nöjda med sina guider/porter men ganska många med motsatt erfarenhet. Man borde städa upp göra porter/guide mer attraktivt och "säkert" och därmed självsäljande. OM man anlitar guide/porter skulle jag kräva att få prata med dem innan så att de åtminstonde pratar flytande/bra engelska. Tyvärr inte alls självklart.
 
Jag tror det kan finnas pengar/krafter som understödjer den här typen av beslut. Jag åker inte tillbaka till Nepal om förslaget blir realitet, det är sannolikt inititierat av branchen som inte är helt sund.

Absolut sa ar det. De tog ju samma beslut for nagra ar sedan och det slutade i kaos och turisterna minskade tills beslutet upplostes. Da som nu handlade det om att tjana mer pengar.

Jamie McGuinness skriver nagra val valda om det har...
http://www.facebook.com/taan.np
Fyll garna pa i kritiken :)

Man far inte glomma bort att Nepal har ranking 154 pa korruptionsindex. Som for ovrigt toppas av Somalia och Nordkorea med ranking 182. Det ar svart att forestalla sig hur sjukt lander sa langt ner pa listan verkligen fungerar. Eller inte fungerar. Det fattas nastan inga beslut utan att nagon gor sig en egen hacka pa forandringen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index
 
Jag blir tokig på sådant där.



Fixa till trafiken om ni vill rädda skinnet på turister i stället! Fan!



Haha, eller bygg vägar hela vägen till Lukla!


Magnus_H sa:
Sa vad tusan gor man nu nar man redan har kopt flygbiljett?

Jag är ju inte så insatt, men antingen kan du ju passa på att gå i ett nyare område om du ändå måste ha med dig guide, typ Kanchenjunga eller Makalau, där det inte är så mycket turister. Annars kan du gå i ett område där man inte behöver permits för att gå, tänkte jag säga. Men nu när jag tittar på det verkar det som att hela den norra delen av Nepal är täckt av nationalparker/restricted areas/naturreservat som man måste betala avgifter för att komma in i. Du kan åka över gränsen till Sikkim och vandra upp till Kanchenjunga bc därifrån!
 
Jepp. Jag har varit inne pa de tankarna. Kanske kan tanka mig EN trek med guide. Men inte 3 som jag har tid for. Men jag kommer till Nepal en vecka fore det att regeln ska borja galla. Det kanske man kan utnyttja genom att smita in nagonstans...

Har borjat lasa pa om Ladakh och Sikkim. Sasongen verkar ratt. Och vackert ar det nog ocksa.

Annars har jag gatt och hoppats pa att de ska ta bort guideregeln i Kanchenjunga men det kanns inte direkt nara nu :-(

Tack for forslagen!
 
Vad hander?

Ja vad hander?
- Ingenting just nu.

TAAN har ju pa sin hemsida skrivit att turister behover guide/barare for alla omraden i Nepal from september. TAAN ar en paraplyorganisation for alla licenserade trekkingfirmor. Och det ar TAAN som utfardar trekkingtillstandet (TIMS-card).

Det diskuteras att det behovs ett beslut av nepals regering. Men sa lange TAAN sitter pa tillstanden sa lar man ju inte fa nagot tillstand utan att ha nagon guide/barare. Och att ta sig in pa nagon led utan ett tillstand funkar inte da det finns gott om vakter/kontrollanter.

Det har ocksa namnts att forbudet endast galler i Langtang och att det bara galler for turister som gar helt ensamma.

Hur det ar med dessa saker kan man bara hoppas att mer och tydligare information reder ut sa snart som mojilgt.

Och man far val hoppas att det inte blir samma visa i Sverige nu nar en 19-arig dansk har forsvunnit i Allak. Det ar val ungefar sa patetiskt som beslutet ar. Visserligen skulle guidetvanget da endast galla for utlanningar som vill vandra i Sverige...
 
Det är väl bara att be portern gå hem till släkten i Kathmandu efter att man visat upp tillståndet vid starten på leden...

Så är du själv igen.
 
Det är väl bara att be portern gå hem till släkten i Kathmandu efter att man visat upp tillståndet vid starten på leden...

Så är du själv igen.

Jag ska igen till Nepal april 2013
Det låter som en bra ide att skicka dom hem efter att man kommit genom kontrollerna. Jag hade den sista före Namche, en poliskontroll. Sen var det bara att vandra på.

Man får försöka att hitta kryphålen
 
Jag ska igen till Nepal april 2013
Det låter som en bra ide att skicka dom hem efter att man kommit genom kontrollerna. Jag hade den sista före Namche, en poliskontroll. Sen var det bara att vandra på.

Man får försöka att hitta kryphålen

Vi hade en kontroll senare, precis där uppförsbacken till Tengboche börjar. På min karta står det "Army barracks", alltså en armépostering. Jag vet inte exakt vad de kollade, vår guide snackade med dem och sedan gick vi vidare.

Men nu ser det ju inte ut att vara aktuellt med koll av guide/porter i Everestregionen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.