Höghöjdstillvänjning, Järnintag?

Ok, då har jag fått de svar jag ville ha i den här tråden, jag tackar och bockar!

Hör av mig info om trekken om ett par tre veckor!
 
Har någon erfarnehet av Ginko Beloba mot höghöjd ?

Hej

Jag ska till Peru i Sep och bara till 4.200m men vill ändå få lite tips om vad som kan hjälpa och vad man ska undvika. Har någon av er en kommentar/erfarenhet på nedan lista som jag samlat in ?

"kan" hjälpa:
Ginko Beloba
mycket vatten
fetfri kost


"bör" undvikas:
alkohol
huvudvärks tabletter som innehåller acetylsalisylsyra(?)
sömntablett
mer än 300 höjdmeter/dag ???

har inte scannat alla forum för tidigare inlägg, men tror att Diamox måste fås på recept (för grön starr ???) stämmer det ? Finns det andra Do-s and Don't-s ? Spelar kondis roll för höjdsjuka ?
 
Jag har klättrat en del på hög höjd och sett människor med AMS, så här kommer mina erfarenheter och tips.

- Lättaste sättet att undvika AMS är att arbeta högt och sova lågt. Låt det ta tid (flera dagar)
- AMS tar tid att utvecklas, ca 7-10 timmar. Under en längre dags vandring/bestigning kan du alltså utveckla AMS.
- Över 3000 m ska du inte sova mer än 300 m högre än natten innan.
- Drick ordentligt. Vätskeförlust är väldigt vanligt på hög höjd.
- Vem som drabbas av AMS och hur svårt beror enbart på generna. Bättre kondition hjälper alltså inte. Gammal som ung drabbas.
- Du kan må dåligt redan på 2500 m.
- Mår du dåligt, gå ner. Ibland räcker det med ett par hundra meter.
- AMS går aldrig över med vila på samma höjd. Gå ner!
- Du tänker inte lika rationellt på hög höjd. Gå därför aldrig ensam, så du gör dumma beslut.
- Ta inte medicin förutom i mer allvarliga fall, eftersom det kan dölja symptomen.
- Prata med dina klätter/vandringskamrater om hur du mår och var ärlig. Ha uppsyn över dem. Naturligtvis hjälper du andra på berget också. Gå inte bara förbi en person som går väldigt sakta.
 
Jag har klättrat en del på hög höjd och sett människor med AMS, så här kommer mina erfarenheter och tips.

- Lättaste sättet att undvika AMS är att arbeta högt och sova lågt. Låt det ta tid (flera dagar)
- AMS tar tid att utvecklas, ca 7-10 timmar. Under en längre dags vandring/bestigning kan du alltså utveckla AMS.
- Över 3000 m ska du inte sova mer än 300 m högre än natten innan.
- Drick ordentligt. Vätskeförlust är väldigt vanligt på hög höjd.
- Vem som drabbas av AMS och hur svårt beror enbart på generna. Bättre kondition hjälper alltså inte. Gammal som ung drabbas.
- Du kan må dåligt redan på 2500 m.
- Mår du dåligt, gå ner. Ibland räcker det med ett par hundra meter.
- AMS går aldrig över med vila på samma höjd. Gå ner!
- Du tänker inte lika rationellt på hög höjd. Gå därför aldrig ensam, så du gör dumma beslut.
- Ta inte medicin förutom i mer allvarliga fall, eftersom det kan dölja symptomen.
- Prata med dina klätter/vandringskamrater om hur du mår och var ärlig. Ha uppsyn över dem. Naturligtvis hjälper du andra på berget också. Gå inte bara förbi en person som går väldigt sakta.


Jag brukar inte var den som uppmara till att vara dumdristig eller driva på en att endast flytta sitt läger 300 höjdmeter per dygn låter väldigt lite i mina öron. Jag håller med om övriga punkter men på mina turer har jag flyttat läger mer än så. Men sen har jag också arbetat högre än jag sovit. Promenad uppåt på förmidagen, lunch och slå nytt läger. Eftermidagen tur uppåt med lätt packning= rek för nästa dag och sedan ner tillbaka till lägret och sova. Upprepa...
Känn efter hur du själv mår och anpassa därefter.

Drick mycket vatten kan inte påpekas ofta nog. Drick, drick och drick. Hjälper kroppen vid skapandet av nya blodkroppar och får dej att må bättre.
Och mår du dåligt är medicinen lika enkel som självklar - neråt!

/Patrik, varken läkare eller fysiolog
 
Jag har klättrat en del på hög höjd och sett människor med AMS, så här kommer mina erfarenheter och tips.

- Lättaste sättet att undvika AMS är att arbeta högt och sova lågt. Låt det ta tid (flera dagar)

(Verkar alla vara överens om)

- AMS tar tid att utvecklas, ca 7-10 timmar. Under en längre dags vandring/bestigning kan du alltså utveckla AMS.

(Här går meningarna isär, vissa menar att AMS visst kan slå till som en blixt från klar himmel.
Jag planerar att gå upp från Muktinath (3800) på Thorung La (5416) och sedan sova på 4200 meter. Går man då över passet och ner, bör man enligt dig inte behöva få så allvarliga symptom. Andra menar att väl man är uppe på 5400 har man redan sprängt sin gräns, och kommer att känna av det rejält, oavsett om går ner eller ej. )

- Över 3000 m ska du inte sova mer än 300 m högre än natten innan.

(klokt, om man har tid. Man ska nog alltid vara försiktig, men: Vi gick till Annapurna BAse CAmp 05, och på den trekken sover man ALLTID högre än man går, sista etappen till Maccapuchare BAse Camp ökar sovhöjden med 1000 meter. Hade inga problem förrän jag tog en cigg på ABC. Skallebang hela dagen sedan, ända ner till 2900 meter..)

- Drick ordentligt. Vätskeförlust är väldigt vanligt på hög höjd.

(här upplevde jag ett problem på ABC, tror att min huvudvärk kom av för litet vätskeintag: Man blir inte törstig däruppe! MAtlusten minskade kraftigt för mig på 3800 meter och på annapurna base camp fick jag tvinga imig en liten kopp te! Det går alltså inte lita på sin egen kropp, som många säger, utan snarare kanske ett schema där man dricker efter klockslag.)

- Vem som drabbas av AMS och hur svårt beror enbart på generna. Bättre kondition hjälper alltså inte. Gammal som ung drabbas.

(verkar onekligen så, har ställt frågor på de här forumen om höjdtagning och fått tusen olika svar. Visar bara på en sak: AMS är ett mystiskt tilstånd som inte är helt klarlagt. Det finns en lungmedicinare här som verkar ha mandat, minns inte hans namn nu, hör vad han säger)

- Du kan må dåligt redan på 2500 m.

(knappt troligt, om man sköter sin vätska och dricker rejält? dock är ju allt möjligt, en kille blev träffad av blixten två gånger..)

- Mår du dåligt, gå ner. Ibland räcker det med ett par hundra meter.

(Alla ense om detta, men vad är dåligt? Illamående, kräkningar? Då har man allvarlig AMS.
ÄR själv osäker på vad som är dåligt, en huvudvärk kan ju också variera i grad och ha många orsaker)

- AMS går aldrig över med vila på samma höjd. Gå ner!

(inte vad jag har hört. Det finns ju grader av AMS, varav den mildaste i stiort bara innefattar huvudvärk)

- Du tänker inte lika rationellt på hög höjd. Gå därför aldrig ensam, så du gör dumma beslut.
(samma som stora djup, om man dyker. dock är det ok på 25 meter, men inte på 40.
Är du ordentligt acklimatiserad så tror jag nock att du tänker klarare än om du inte är acklimatiserad. Någon sa att det tar fyra veckor att fullt acklimatisera sig till höjder runt 4000 meter)

- Ta inte medicin förutom i mer allvarliga fall, eftersom det kan dölja symptomen.

(expertisen säger att detta är en myt, Diamox maskerar inte alls symptomen. Man blir dålig om man gör för mycket för fort, men inte lika dålig. Däremot hjälper det kroppen att klara höjdtagningen bättre. Detta har bevisats i blindstudier.
Återigen, fråga lungläkaren.

Frankly så är jag lite trött på alla hard-to-kills som vägrar guide, vägrar bärare, vägrar medicin bara för att vara coolaste lone-rangern på jorden. Gamla macho-ideal som lever kvar från Indian JOnes filmer) En alvedon maskerar isåfall också symptomen på en rejäl bakfylla, ska man inte ta medicinen om den funkar?Dålig liknelse, jag vet..:)

- Prata med dina klätter/vandringskamrater om hur du mår och var ärlig. Ha uppsyn över dem. Naturligtvis hjälper du andra på berget också. Gå inte bara förbi en person som går väldigt sakta.

(Detta måste vara ett av de bästa råden! Bit inte ihop och var macho, utan vädra oron om du har någon. Jag är certifierad Rescue Diver, och vet att människor som håller inne med oro inför dyk, olustkänslor, ofta är de som råkar värst ut. Det gamla grupptrycket gör sig påmint överallt, i alla åldrar)

Vill tillägga i slutet är att jag är så långt ifrån expert på området som man kan komma,
mina påståenden är helt enkelt inga påståenden, utan ett snitt av alla svar jag fått på detta och andra forum när det gäller att ta höjd.
Hör med höghöjdsläkare om du vill ha klarare svar, lite inte för mycket på ett forum.
Sånt kan man dö av!
 
Värt att notera är att lufttrycket är olika runt jorden. Vad jag hört är att det inte är lika jobbigt (i avseende på syret) att bestiga ett berg vid ekvatorn än närmare syd/nordpolen. Lufttrycket blir mindre desto längre från ekvatorn man kommer.

Det är nämligen så att det inte bara är bristen på syre, utan också lufttrycket som gör det jobbigt att andas. Man får helt enkelt jobba mer för att få i sig luften.

Att röka och därmed få i sig kolmonoxid är dumt, då det blockerar hemoglobinet och därmed syretransporten i blodet. Ni som röker regelbundet bör därför sluta eller gå över till snus. Har hört att en del tar astmamedicin för att motverka detta, men det verkar också rätt dumt.
 
Känn efter hela tiden, mår man inte bra skall man inte pressa på...
Själv gick jag från ca 0-2100 meter över havet, på en dag och sov där, tidigt nästa morgon gick jag upp till 3700+ på en förmiddag, visst var det förbannat jobbig men bra mådde jag.
Mats
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.