Bestigning av Teide

Hej!
Läste igenom de tidigare diskussionerna på Utsdian gällande bestigning av Teides topp, men konstaterade att de är relativt gamla. Är själv på väg dit i slutet av december och undrar om någon har "färsk" information gällande eventuella tillstånd för att bestiga Teide och vad väderförhållandena är på berget. All info emottages med glädje!
Markus
 
Jag var där senast 2002 och då gällde följande:

* om du vill gå upp från linbanan _måste_ du ha tillstånd, som endast kan sökas personligen för en i förväg bestämd dag

* om du hellre går från närmaste bilväg upp behövs inget tillstånd.

Om du vill söka tillstånd för att gå från linbanan finns kontoret i Santa Cruz, på adressen Emilio Calzadilla 5, fjärde våningen. Du måte ha en kopia på passet (sidan med dit foto), som kan fås på en liten affär på andra sidan av gatan.

För mer info kan du kolla på tex

http://www.mma.es/parques/lared/teide/up_tei.htm
http://www.teleferico-teide.com/

Det finns ett 'vandrarhem' på Teide, men du måste boka plats i förväg (läs på den andra länken), och du får inte stanna längre än en natt.
 
Refugio Alta Vista

Nu kommer val informationen val sent for dig, men det kanske kan vara till nytta for andra. Aven om man inte har bokat plats i refugionn kan de inte neka en rum. Det finns således ett rum vid sidan som alltid ar tillgangligt. Refugion kostar 13 euro eller 3 euro om man ar medlem i FEDME, vet inte hur det fungerar med svenska motsvarigheter (typ Klatterforbundet). Om man tar en alpin start från refugion och ser till att man når toppen innan nio på morgonen, behover man inte tillstandet (parkvakterna bemannar toppstigen forst klockan nio). Det gor att man kan slippa att lagga en dag i Santa Cruz. I och for sig ar ju Santa Cruz en rackarns fin stad och val vard ett besok ...

//Johan
 
Behövs ingen karta. Stigen upp välgången, om jag kommer röätt ihåg så fanns det dock ingen direkt utmärkning av stigen om det är dålig sikt eller snöar. Men man kan inte riktigt gå vilse på berget enligt mig. Har ett minne av att man fick något slags karta i samband med att man registrerade sig vid park-kontoret.
Lycka till med vandringen!
 
Man får en karta på Nationalparkskontoret. Men som sagt, det är väldigt lätt att hitta upp. Men däremot är Refugion stängd för renovering fram till augusti. Så man kan inte ta berget på två dagar. Bästa sättet nu är nog att starta tidigt och ta allt i ett svep, eller ta linbanan ner.
 
mhd; sa:
om jag kommer röätt ihåg så fanns det dock ingen direkt utmärkning av stigen om det är dålig sikt eller snöar.

Jag har inte själv varit på Teide. Men jag har cyklat upp till och genom kratern flera gånger, och det kan vara urdåligt väder däruppe, kallt, regnigt, t o m snöfall, även när det är strålande sol nere på playorna, så det skadar inte att gardera sig med karta och kompass.

Per
 
Vi var på Teide 2004. Trekking permit i S:a Cruz därefter tog vi buss från Puerto de La Cruz till Montana Blanca. Därifrån var det c:a 3 - 4 tim. vandring. På telefericostationen måste man visa tillståndet tillsammans med leg.. Sedan en kort vandring upp till toppen. För att hinna med bussen tillbaka tog vi kabinen ner.

Bengt och Sara
 
Ett fullständigt irrelvant inlägg, men jag kan ändå inte låta bli att brista ut i lovsång över hur fritt från "trekking permits" och annat det är i Sverige. Bara att knalla upp på vilken topp man vill, var man vill, när man vill. (Nästan.) Låt oss hoppas att vi kan behålla den friheten.

Åter till ämnet.
 
Jag har en till fråga som kanske låter lite dum men iallafall.. jag tänkte ta mig upp på teide nu i februari och jag har förstått att det kan vara mycket snö då och nu funderar jag på om teide är öppen i mitten (vulcan) och om man då kan trilla ned i vulcanen, snön kanske döljer kanten. Eller är hela toppen solid?
/Gustav
 
Teide är förvisso en vulkan, men den är inte aktiv på samma sätt som t.ex. Etna. Senaste utbrottet på själva huvudvulkanen Teide är inte ens i historisk tid. Alltså det var före den spanska erövringen. Senaste utbrottet på Teneriffa var när vulkanen Chinyeto bildades 1907. Så även om du skulle trilla ner i kratern kommer att stå på solid mark, även om det pyser upp lite svavel här och var.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.