EverstLeden?

Är det någon som har gått Everestleden?
Har för mig att den går från Katmandu till Basecamp och tar 22 dagar.
Det ska finnas en bok (vet ej vad den heter) där den beskrivs i detalj.
Men att höra från någon som har egen erfarenhet är ju ovärdeligt.
Vill gärna ha lite info om hur jobbig den är, utrustningen och övernattningar osv.
En vän till mig vill gå den om 2-3 år (jag också).
MVH
KIM
 
kim1 (krister kollberg) skrev:
> Har för mig att den går från Katmandu till Basecamp och tar 22 dagar.

Nja, från Kathmandu tror jag inte att någon går längre. Ta bussen till Jiri och gå därifrån.
Det tar omkring två veckor att gå från Jiri till baslägret vid Mt Everest men det går att trimma en del om man vill, särskilt på tillbakavägen då man inte behöver ta hänsyn till höjdaklimatisering, plus att man förmodligen är mera vältränad då. Själv gick jag dit på c:a två veckor och tillbaka på fem dagar. 22 dagar borde vara rimligt för hela turen.
Om du har gott om tid tycker jag att du ska spendera lite mera tid på hög höjd och kanske gå över passet Cho La till Gokyo och kanske vidare upp mot Nameless Fangs.

> Vill gärna ha lite info om hur jobbig den är, utrustningen och övernattningar osv.

Första veckan, mellan Jiri och Namche, är det rätt jobbigt för man går upp på ett berg, ner till en flod, upp på nästa berg, ner till nästa flod osv. Ungefär som att bestiga Kebnekaise två gånger om dagen i en vecka.

Därefter är det mera stadigt uppför men inte så brant. Dessutom måste man ta det lugnt för att inte få höjdsjuka så man går inte så många timmar varje dag.

Utrustning däremot kan man hålla på ett minimum eftersom man kan bo i tehus och köpa all mat längs vägen. Egentligen behöver man bara en sovsäck och lite kläder.
 
Kostnad? organiserat?

Sitter i kina fram till i februari när jag funderar på att åka runt ett tag i just kina och sen vill jag traska everestleden. Hur är det med tillstånd och sånt? knatar man själv eller måste man hitta ngn arrangör? Och vad kan ett sådant kalas som everestleden kosta? Ngn som är sugen på att hänga på??
 
Re: Kostnad? organiserat?

mikmik; sa:
Sitter i kina fram till i februari när jag funderar på att åka runt ett tag i just kina och sen vill jag traska everestleden. Hur är det med tillstånd och sånt? knatar man själv eller måste man hitta ngn arrangör? Och vad kan ett sådant kalas som everestleden kosta? Ngn som är sugen på att hänga på??

Skulle vara mycket kul men behöver nog få igång koditionen lite mer.
Vi åker väl till Kina igen nästa år ställde in resan i år för SARS.
MVH
KIM
 
Tid?

kripe; sa:
kim1 (krister kollberg) skrev:
> Har för mig att den går från Katmandu till Basecamp och tar 22 dagar.

Nja, från Kathmandu tror jag inte att någon går längre. Ta bussen till Jiri och gå därifrån.
Det tar omkring två veckor att gå från Jiri till baslägret vid Mt Everest men det går att trimma en del om man vill, särskilt på tillbakavägen då man inte behöver ta hänsyn till höjdaklimatisering, plus att man förmodligen är mera vältränad då. Själv gick jag dit på c:a två veckor och tillbaka på fem dagar. 22 dagar borde vara rimligt för hela turen.
Om du har gott om tid tycker jag att du ska spendera lite mera tid på hög höjd och kanske gå över passet Cho La till Gokyo och kanske vidare upp mot Nameless Fangs.

> Vill gärna ha lite info om hur jobbig den är, utrustningen och övernattningar osv.

Första veckan, mellan Jiri och Namche, är det rätt jobbigt för man går upp på ett berg, ner till en flod, upp på nästa berg, ner till nästa flod osv. Ungefär som att bestiga Kebnekaise två gånger om dagen i en vecka.

Därefter är det mera stadigt uppför men inte så brant. Dessutom måste man ta det lugnt för att inte få höjdsjuka så man går inte så många timmar varje dag.

Utrustning däremot kan man hålla på ett minimum eftersom man kan bo i tehus och köpa all mat längs vägen. Egentligen behöver man bara en sovsäck och lite kläder.
Vilken tid på året är det bäst att gå?
Vill ju inte gå när det är iskallt utan helst på sommaren.
Är inte anledningen att man gick från Katmandu att man skulle slippa höjdsjukan?

Jag är för tillfället bara intresserad att ta mig till basecamp.
Verkar som kondisen blir det största problemet.
MVH KIM
 
En annan tur som jag kan rekommendera är Annapurna circuit, som också tar ca 21-22 dagar. Fördelen med den är att man inte går fram och tillbaka, utan rundar Annapurnamassivet mellan Annapurna-Manaslu och Annapurna-Dhaulagiri och kommer upp på 5416m vid Thorong La. En bra bok är Steven Bezruchka "a guide to trekking in Nepal". Tror dock den har ett annat namn i den senaste upplagan (Trekking in nepal, a travelers guide el dyl.) Den finns dock om man söker på Bokus. Han är även läkare och har skrivit en "pocket doctor" och en bok om höjdsjuka.

Lycka till!
/David
 
dave1; sa:
En annan tur som jag kan rekommendera är Annapurna circuit, som också tar ca 21-22 dagar. Fördelen med den är att man inte går fram och tillbaka, utan rundar Annapurnamassivet mellan Annapurna-Manaslu och Annapurna-Dhaulagiri och kommer upp på 5416m vid Thorong La.

Lycka till!
/David

Hur är det med tillstånd och kostnad för en sådan vandring? Bokar man hos ngn arrangör eller knatar man själv? Tacksam om ngn kan hjälpa mig vad gäller vandring i nepal/tibet!!
Ödmjukast
Mikmik
 
Everestleden

Alltså jag är inte intresserad av vandringsleder i Nepal i övrigt utan bara den som går mellan Katmandu och Basecamp.
Annars blir just alla svar rekomendationer till allt.
Vill bara ha fakta om denna just nu.
MVH KIM


dave1; sa:
En annan tur som jag kan rekommendera är Annapurna circuit, som också tar ca 21-22 dagar. Fördelen med den är att man inte går fram och tillbaka, utan rundar Annapurnamassivet mellan Annapurna-Manaslu och Annapurna-Dhaulagiri och kommer upp på 5416m vid Thorong La. En bra bok är Steven Bezruchka "a guide to trekking in Nepal". Tror dock den har ett annat namn i den senaste upplagan (Trekking in nepal, a travelers guide el dyl.) Den finns dock om man söker på Bokus. Han är även läkare och har skrivit en "pocket doctor" och en bok om höjdsjuka.

Lycka till!
/David
 
Som tidigare sagts så går de flesta från Jiri. Jag har inte hört talas om någon som gått från Kathmandu. Skulle man göra det skulle man få räkna med betydligt längre tid.
Eftersom det var länge sen jag var i Nepal så ska jag inte komma med eventuella inaktuella detaljer. Mitt boktips är dock bra om man planerar en Nepaltrekking och tar naturligtvis även upp Everesttrekken. Jag gissar dock att det finns ett tjog med folk här på utsidan som sitter inne med aktuell information.

/D
 
Re: Tid?

Är inte anledningen att man gick från Katmandu att man skulle slippa höjdsjukan?


MVH KIM

Det är från Jiri man går för att undvika höjdsjuka. vägen mellan Katmandu och Jiri (som man åker buss eller taxi) gör inte mycket för höjdacklimatiseringen, vilket dock de dagliga Kebnekajsebestingingarna mellan Jiri och Lukla (dit det också går flyg) gör. Längs vägen kommer man ett par gånger upp till 3 000 meters höjd. Katmandu ligger på 1200 meter medan Jiri ligger något lägre, har jag för mig. Lukla är på 2 700 meter och det är de som flyger dit som oftast drabbas av höjdsjuka.

Tillstånd (det vill säga inträdesbiljett till nationalparken) fixar man enkelt i Katmandu. Man behöver inte gå i någon organiserad grupp, det är snarare ett hinder. Är man på egen hand kan man själv avgöra hur långt man vill gå varje dag och vilken av lodgerna som ser trevligast ut att kampera på. Tvärtemot vad man skulle kunna tro är det så att de som går organiserade turer oftare drabbas av höjdsjuka än de som vandrar på egen hand eftersom grupptrycket gör att många drar sig från att säga till om de börjar känna av höjden.
 
Everestleden

Hej,

Jag vet inte om det jag gick kallades för Everestleden, men vi gick i alla fall från Lukla (dit vi flög) till Everest base camp. Vi var ute i 17 dagar om jag inte minns fel, men då ingick också en tur till toppen av Island Peak/Imja Tse (6189 m) och därmed en del acklimatisering och vilodagar. Vi var där i början av maj. Om jag inte minns fel blev en tjej höjdsjuk och en del mådde lite dåligt, men alla kom till base camp, bara det att för vissa tog det lite längre tid.

Leena
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fskjbolin Utrustning och forberedelser for Everstleden Trekking 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.