Utrustning och forberedelser for Everstleden

Vi er ett gang po 5 pers som har gjort en tre monaders resa i Asien och funderar po att avsluta med lite vandring i Himalya i april. Har lest igenom en del her po forumet och det alternativ vi kollat upp mest er flyg till Kahtmandu och sen vandra fron Jiri till EBC. Vad steller det for nogra krav po utrustnjing och forberedelser? Vi er ett geng po fem personer och monga saknar helt erfarnheter av vandring och all form av utrustning.


Tid
Vi har en viss tidsbrist eftersom det er monga lender som skall hinnas med innan vi oker hem, so ungefer hur long tid tar det att go streckan Kahtmandu-Jiri-EBC-Hemot? Vi moste givetvis planera for att nogon blir sjuk eller for jetteproblem med nogot och anpassa tempot derefter even om vi inte vill sola i onodan utan go so fort som mojligt.

Kengor
Vad behover man for nogra kengor? Recker kraftigare skor eller er det Meindl som geller?

Kleder
Vad klarar man sig med, recker en vindjacka och mossa eller behovs riktiga regnkleder och dunsovseck? Vi vill givetvis inte frysa och vara blota i onodan men inte heller kopa nogot svindyrt gortex.

Vet att det finns en hel del kompetens her po forumet alla synpunkter och tips er varmt velkomna!
 
fskjbolin; sa:
ungefer hur long tid tar det att go streckan Kahtmandu-Jiri-EBC-Hemot?

Räkna med 1 dag till Jiri och sedan 4 till 5 dagar till Namche, ytterligare 3 till 4 dagar till EBC, en variant är att flyga ut för att spara tid. Jag skulle inte avsätta mindre än 20 dagar, för att få vilodagar etc.

Vad behover man for nogra kengor? Recker kraftigare skor eller er det Meindl som geller?

Man ska bra skor, väl ingådda och bekväma, och de ska tåla att gå på snö någon kortare bit.

Vad klarar man sig med, recker en vindjacka och mossa eller behovs riktiga regnkleder och dunsovseck? Vi vill givetvis inte frysa och vara blota i onodan men inte heller kopa nogot svindyrt gortex.

Det beror på årstiden, men jag skulle rekommendera skalprincipen, ytterst en goretexjacka, innanför fleece tröja, under en annan tunn tröja o s v. En bra sovsäck som håller dig varm vid minusgrader är bra att ha ovanför Pheriche.

Per
 
Fixa det på plats

ALLT finns att köpa i Kathmandu. Så ni behöver inte ha med något dit om det är så att ni reser runt i asien nu. vädret beror mycket på säsong och lite vart och hur man går. Under högsäsong behövs normalt inte några kängor skulle jag säga men det kan ju alktid börja snöa.... Åk till katmanud och kolla klimat/väder läget med folknär ni är där och köp det som behövs sen.
 
Tja

Jag tycker att du ska göra som Per säger men du behöver inte köpa en goretexjacka, det finns billigare material som funkar och pengarna som ni sparar där kan ni köp bättre känger för. Att köpa sakerna i Kathmandu som David säger är också en Bra ide. Men köp inte dina Skor/känger där de måste du ha gått in i förväg. Jag hade kört på känger.
Ha en god tur/MVH Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.