• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Sommaren 2010

Fler som längtar till sommaren?
Vad står på programmet för er den här sommaren? Någon särskild tur eller utflykt som någon kan tipsa om eller kanske varna för?
Jag har "Normalpaddelvana" Varken extrem eller nybörjare...

Babben
 
Ja, man längtar!! Jag har varit sparsam med paddlandet 2009, men satsar på att ta lite kurser och utmaningar under 2010. Orust runt skall jag nog haka på. Verkar kul! Främst mer korta spontana paddlingar tror jag på också och ta med kajak och paddla i andra delar av landet.

Ha det!!

Mats
 
Alla årstider har sin charm betraktade från kajaken. Just vinterhavet bjuder på en magisk stillhet.

En tur som jag tycker verkar spännande är att paddla från Vassbotten, i norran ändan av bullaresjöarna, till Resö eller därikring, via Idefjorden, Hvaler och Koster. Hur eller var man tältar i Hvaler har jag ingen aning om, stränderna i norge är nedlusade med små hytter. En tur som passar bra för sommaren.

På vintern utgår jag gärna från platser varifrån man i mörker kan ta sig till en tältplats. Det tar ju en del tid att komma iväg en fredag. Hamburgsund till Trinisla eller till Dannemarken är två bra förslag. Lätt att hitta till även om det är så mörkt att man inte ser handen framför sig. Är man lite mer vågad så kan man utgå från Stocken och ta sig till den utmärkta tältplatsen i sydviken på Gåsö, men man saknar fyrljus på den sista delen av sträckan, så om det är mörkt får man ta ut kompasskurs. Det finns inget annat där än öarnas konturer. Konturer finns däremot om man paddlar från Smögen till Keö, där det finns en fin tältplats. Gps är fusk och bara en ytterligare pryl som är i vägen.
 
paddling

Är en vandrare sedan barnsben och har fått upp ögonen för havskajak, vad kostar det att börja, vad gäller utrustning mm, tält och sådant har man ju, men det är det här med att skaffa kajak med tillhörande utrustning. Det går väl att införskaffa begagnat i toppskick antar jag utan att det svider allt för mycket i börsen..eller? råd, tips länkar mm???
 
Är en vandrare sedan barnsben och har fått upp ögonen för havskajak, vad kostar det att börja, vad gäller utrustning mm, tält och sådant har man ju, men det är det här med att skaffa kajak med tillhörande utrustning. Det går väl att införskaffa begagnat i toppskick antar jag utan att det svider allt för mycket i börsen..eller? råd, tips länkar mm???

Det beror kanske lite var du bor. Så här års kan det vara svårt att testa och komma igång. Läs så mycket som möjligt, gå på bassängträning för att få en möjlighet att prova eller bara titta på när man övar självräddning och rollning i nån klubb eller Frilufts...

Till sommaren testar du lite olika kajaker hos nån klubb, Friluftsfrämjandet eller går kurs hos något privat företag. Du måste inte köpa grejor eftersom du klarar att börja genom friluftsfrämjandet, men i slutändan vill du säkert ha egen utrustning. Som med alla sporter kan du göra det billligt eller dyrt. Begagnat kan du få et bra komplett "kit" under 10 000.

Förresten. Läs här på forumet så hittar du masor av information.

Ha det!!!

Mats
 
Är en vandrare sedan barnsben och har fått upp ögonen för havskajak, vad kostar det att börja, vad gäller utrustning mm, tält och sådant har man ju, men det är det här med att skaffa kajak med tillhörande utrustning. Det går väl att införskaffa begagnat i toppskick antar jag utan att det svider allt för mycket i börsen..eller? råd, tips länkar mm???

Som nybörjare är det svårt att veta vad man faktiskt vill ha. Börja med att hyra/låna lite olika typer av kajaker och paddlar. Prova prova prova. Annars är risken att det du köper först byts ut inom en snar framtid. Det kan bli dyrt.

När du har lite koll på hur du vill paddla och vad du vill ha, finns det säkert något på begagnatmarknaden. Bättre än att köpa något lågpris nytt. En hyfsad kajak för 8-10. Kapell bör ingå. Paddeln är viktig att den passar dig. Inte säkert att du hittar på blocket. En bra nybörjarpaddel går på dryga 1000-lappen. Se till att den är delbar. Om du hittar en bättre, blir den gamla reserv.

God vind
 
Tillbaka till början...
Jag vill varmt rekomendera Hanko Sea Kayaking Gathering.
Det är nordens största kajaksymposium (och fungerar på finska, svenska och engelska) och passar utmärkt för alla från ivriga nybörjare till rutinerade rävar.
Jag har deltagit båda åren som det ordnats och väntar redan på årets träff. Det ordnas kurser på tre platser hela dagarna för alla nivåer, flera internatioella paddlare finns alltid på plats och organiserade turer går nästan dygnet runt (utom på lördag kväll då det är festmiddag).

Bilder från föra året finns och info om kommande träff kommer säkert snart på

www.nilfinland.fi

By the way Anders V...paddlas det fortfarande där borta eller skall du komma över hit och ta några paddeltag...
 
2010

Detta år är planen;

1) Lära mig eskimåvändning i bassäng under vintern/vårvintern.

2) Köpa havskajak.

3) Kajakpendla till jobbet några gånger, 11 km enkel väg.

4) Paddla Siljan > Borlänge längs Österdalälven.

5) Gå steg 2 i forspaddling hos Kajaktiv.

6) Börja bygga egen kajak?
 
Tillbaka till början...

By the way Anders V...paddlas det fortfarande där borta eller skall du komma över hit och ta några paddeltag...

Kör med medar på kajaken och taggar längst ut på paddeln. Vi har ett par dec is. Blir mest skridskor, skidor och klättring nu.

Kommer gärna förbi i vår/sommar. Skall se till att komma igång med min grönlandspaddel i kolfiber. Så vindtertid är drömmarnas och slöjdandets tid när det gäller kajak för min del.

AV
 
Nu är det (snart) sommar!

Jag vill paddla i sommar och har ingen att paddla tillsammans med. Jag har tidigare paddlat i olika skärgårdsområden på östkusten samt i Höga kusten och på Åland. Jag är väldigt sugen på Ålands skärgård i någon vecka eller så i mitten av juli. Är någon intresserad?
 
Hej!

Jag har inget bestämt för min semester (v.29,30,31,32). Är precis ny här på utsidan. Intressen: vandring, paddling m.m. m.m. (paddlar en del kajak i en klubb men äger ingen kajak). Hör gärna av dig! MVH Christian Erfass
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.