• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Midsommarpaddling 2010 Gbg Södra Skärgård

Efter 5 genomförda midsomrar får man väl nog säga att det är en tradition....

...och nu är det dags igen! Midsommar 2010 firas så klart på/i/vid vattnet i Göteborgs Södra Skärgård. Som vanligt en närbelägen ö (exakt plats meddelas de som anmält sig) där det finns gott om tältplatser och möjlighet att grilla. (vi har lokaliserat en ny vik sen sist!!)

Blir säkert så att ett gäng åker ut torsdag, ett annat gäng fredag, några andra kommer och åker lite då och då, några hyr kajak och några kommer inresande från Finspång, Växjö eller Uppsala. Vi syr ihop det med tider när vi kommer närmre.

Aldrig nån som känner alla, ofta flertalet nya trevliga bekantskaper, en och annan kulinarisk innovativ idé och garanterat många minnen att skratta åt länge efter.

Som vanligt ingen ledarledd utflykt utan var och en ansvarar för sin egen säkerhet och lever upp till ansvar och gott omdöme.

Allt eftersom intresseanmälningar kommer in ordnar jag en lista på vad som tas med till grillknytisen. Exakt plats och tid kommuniceras till dem som mailar intresse.

Basinfo:
Utfärd torsdag kl 18 för den som vill åka ut i grupp. (blir säkert en trupp fredag fm också)
Sillunch fredag ca 13 alla tar med det de vill ha själva
Grillknytkalas fredag kväll när vi är hungriga...., alla tar med "köttet/fisken/korven" de vill grilla själva men knyter till tillbehör/godis/bröd/sallad/potatis/ost/grönsaker/kex osv för upp till 50 kr
Hemfärd när du vill.

Väl mött! Ser fram emot Linder-tårta, Andreas bål och tarpbyggar-brainstormingens årsmöte!

/Lilla Blå
 
Midsommarpaddling

Skulle gärna följa med ut på torsdagen har inte paddat i grupp fast det gör väll inget.Hur långt blir det?
 
Hej Ronny och andra.

Det är ju ingen grupputflykt som så.... utan bara paddlare som vill fira midsommar långt bort från radhusträdgårdens långbord, husvagnscampingarnas lövade dansbanor och istället se horisont, äta god mat och umgås i sommarnatten.

Vi har varit ca 30 pers samtidigt, men sen kommer och går folk lite hur som, och ett år var vi 3 pers midsommarafton eftersom det blåste 15m/s och var 8 grader varmt....

Långt?... ja det beror ju på ens egna preferenser, men hittills har vi varit på avstånd som nybörjare klarar. Troligen 30-60 min paddling från Fiskebäck/Saltholmen. Exakt vik för firandet meddelas dem som anmäler sig då vi väljer vik efter antal anmälda.

Må gott i solen!
 
Brukar det komma ngn barnfamilj på denna träff? Vi har 2 st vildingar på 8 och 10, men om vi skulle delta beror ju lite på vilken inriktning själva midsommarlunchen och middagen har oxå.
Jag antar att det mestadels är förhållandevis vuxna deltagare... dvs hellre lite fin whisky än massor av öl om ni förstår.
/Peter
 
@ Peter: Vi är en salig blandning av folk, hittills har det nog varit barnfritt vad jag minns, men inte så att det varit avsiktligt. Däremot är det absolut hundfritt då flera öar som är aktuella har förbud för hundar pga fåren.
Vad gäller alkoholen så är det vare sig röjarslag eller spritfritt. Vi är ju trots allt på sjön, så det du skriver "lite fin whisky" stämmer nog rätt bra, men jag garanterar inte att ingen blir vimsig i mössan. Så jag tror nog att det ska passa er.

Vi brukar bli ca 25-40 pers, en del softar hela helgen igenom, andra skuttar runt på ön, rolltrollar sig trötta i viken eller kollar läget på Valö över dagen eller köper glass på Styrsö osv. Man gör som man vill, och njuter av en långhelg med superbra väder! (för det är ALLTID bra väder på midsommar eller hur?) :)

Vi har haft lärare, kommunpolitiker, målare, datatekniker, lastbilschaufförer, dagisfröknar, läkare, tågkonduktörer, molusktecknare, jurister, brevbärare, i åldrarna ca 25 - 58, och jag tror att majoriteten är 35-45. Många singlar och ett och annat par, ja vi är en otroligt trevlig blandning av folk helt enkelt med det gemensat att vi gillar paddling!

@ Erik: Nä till midsommar stannar jag i mitt goa Gbg, men vet vem vad semestern i Augusti döljer? Kanske dags att komma upp och kika hur det är i norr? :) Fjällvandring står definitivt på listan, ska bara cykla låååångt vid en sjö i Östergötland först, ha eremitvecka på Valö samt byta panel i sommarstugan.... men sen så! :)

/E
 
Hej,
Låter kul - midsommar på en ö med trevlig utelivsällskap!
Jag är helt klart intresserad. Är dock ingen paddlare och hänvisad till kollektivtrafiken. Burkar det ordnar sig? Och hur?
/Ulla
 
Jag, tillsammans med pappan o sällskap, dyker upp. Dock inte till lunchen.

@Ulla: Det finns ju många möjligheter att hyra kajak, då kan du ju ta dig precis dit du vill. Jag antar, o hoppas, att vi kommer vara i nån mysig vik dit inga andra kan ta sig.
 
Växjö

Just nu lutar det åt att jag kommer att komma ensam från det utlovade Växjögänget. Dessutom flyttar jag till Falkenberg dagarna innan så egentligen blir det nog ingen från Växjö.

//Ala
 
@ Ulla: Kul med nya ansikten! De öarna vi har i åtanke har dessvärre ingen kollektivtrafik (skärgårdsbåtar) utan det är enbart kajak som gäller. Nåt år har vi haft segelbåtar på besök så det kan också funka. Eller skärgårdstaxi så klart. Detta får dock var och en rodda med.

@Hanna: Jag mailar ut om vilken vik det blir sista veckan beroende på antal, men du har helt rätt den blir skyddad och mysig så vi får den för oss själva! :) Fundera på vad ni tar med till knytisen så sätter jag ihop listor sen.

@Andreas: Kul återseende! Blir det mördarsnigel eller orange skuta? :) Vad tar du med till knytisen?

Nu börjar det plocka till med folk, och vill du inte skriva här i forumet så går det bra att skriva ett PM också.

Har nu fått bekräftat en solig och myggfri midsommar med lagom temperatur, så det är bara att hänga på !
 
@Andreas: Kul återseende! Blir det mördarsnigel eller orange skuta? :) Vad tar du med till knytisen?

Jag är just nu inne i en fas av förälskelse så det blir med största sannolikhet "clappisen". Har inte bestämt mig ännu för om jag ska sälja snigeln eller ha den kvar tills vidare. Det är ju en fin utlåningskajak.

Jag fixar något vegetariskt till knytiset.

Vad kul det ska bli!

//Andreas
 
Bästa midsommar ever!

Detta låter som att det kommer bli en underbar midsommar, som jag verkligen inte vill gå miste om :D hur gör man för att anmäla sig? jag har ingen egen kajak, är det någon som har en extra som jag kan hyra?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...