Viktig medicin vid olycka ?

Jag vet att de flesta har med sig ev. personlig medicin, diareetabletter, huvudvärkspiller, etc.
Men om det händer en olycka, där smärtan är mycket svår så att förflyttning är utesluten på grund av det, vad gör ni då ?
Det kan ju vara så att förflyttning från olycksplatsen är absolut livsviktig av olika anledningar.
Jag vet att expeditioner har tom läkare med sig, morfin osv, men det jag menar att det kan ju vara bra att ha med sig någon form av tabletter som verkligen kan hålla nere smärtan ett tag, så att man kan stå ut, och ev. kan förflytta sig en bit till en säkrare plats.

Kanske det här är ännu viktigare att tänka på för ensamvandrare ?

Jag tänkte så här, att man tar kontakt med sin läkare, berättar vad man ska ha tabletterna till, och då kan få ut en dos som klarar av en eventuell olycka.
Jag tänker hela tiden på en stooor flaska whisky som man tömmer i den skadade, sen kapar man benet o lindar om, sen slänger man man upp den skadade på hästen o rider mot närmaste stad.

Det är nog orealistiskt för oss utsidesmedlemmar,
men gott skulle det vara med några klunkar virre...

Vad har ni annars för tips om receptfria smärtstillande piller som verkligen funkar ?
Eller är jag paranoid ?, man får ta smällen när den kommer, o lösa problemen så gott det går för det har ju inte hänt något hitills ?
Har sökt på detta, men inte funnit något om det här, hoppas på er kompetens som jag vet finns även inom detta område !
peter1959
 

Bilagor

  • medicin.jpg
    medicin.jpg
    4.2 KB · Visningar: 3,901
Senast ändrad:
Smärtlindrande salva (Typ Xylocain) är toppen på insektsbett.Tandvärk kan lindras för stunden genom att 'gnugga' en isbit mellan högerhandens tumme och pekfinger.


peter
 
Smärtlindrande salva (Typ Xylocain) är toppen på insektsbett.Tandvärk kan lindras för stunden genom att 'gnugga' en isbit mellan högerhandens tumme och pekfinger.


peter

Tror det kan vara svårt o hålla den där isbiten intakt i medicinlådan, men annars ett jättebra tips, för ett par dagar sedan så fick jag en helvetisk tandvärk, tio treo hjälpte inte, inte heller tre st Ibumetin 600 mg...
Sov inte på en hel natt utan glodde på jason på tv som slaktade ungdomar bredvid Crystal Lake, då o då...
Det hjälpte inte det heller....
 
Kanske inte TRamadol Stada ändå...

Fick ett par jäkligt starka piller när jag opererade bort alla fyra visdomständerna; Tramadol Stada. Funkade utmärkt här hemma. Hade planer på att skicka ner ett par i "utemedicinpåsen", de hade ju tagit bort smärtan fullständigt och det kan ju kanske behövas om man bryter benet på fjället. Men när jag läste "OBS"-rubriken på bipacksedeln så blev jag osäker...

- "Var försiktig...om du har en skallskada...andningssvårigheter"
- "Eventuella biverkningar: vanliga - kräkningar, frånvarokänsla...mindre vanliga - förhöjd puls, blodtrycksfall...sällsynta - andningsproblem, kramper, allergisk chock"
- "Psykiska biverkningar kan uppstå efter intag...förändring i att fatta beslut, förändringar i omvärldsuppfattning, hallucinationer, mardrömmar"
- "Beroende, missbruk och abstinensbesvär kan uppstå"

Funkar nog inte så bra vid en nödsituation i ödemarken. Tyvärr.

Citodon är ju ett liknande läkemedel. Kanske är det bättre?
 
Jo Karolina P, du har rätt, man ska ta beakta biverkningarna, det jag hade var en visdomstand som bråkade, vilket resulterade i utdragning, 970 kr...
Det där på bipacksedeln, är det något man tar hänsyn till när man inte står ut längre ?
Tror du det kan förvärra situationen avsevärt ?
Om man har med sådana piller kan man ju ialla fall välja ?
Hmmm, tål att fundera på...
 
Jo Karolina P, du har rätt, man ska ta beakta biverkningarna, det jag hade var en visdomstand som bråkade, vilket resulterade i utdragning, 970 kr...
Det där på bipacksedeln, är det något man tar hänsyn till när man inte står ut längre ?
Tror du det kan förvärra situationen avsevärt ?
Om man har med sådana piller kan man ju ialla fall välja ?
Hmmm, tål att fundera på...

Jag stoppade som sagt gladeligen i mig maxdosen under de tre första dagarna. Varför ha ont om man har piller som hjälper? :)

Det som jag blir fundersam på det är vad förändringar i blodtryck och puls kan ställa till med om man ex fallit nedför en brant och kanske slagit i huvudet eller brutit något större ben (då hjärtat kommer att jobba annorlunda än normalt). Visst försvinner smärtan men om puls och blodtryck förändras/förstärker kroppens egen föränding så kanske man istället svimmar eller får hjärtsvikt.

Förvirring och halucinationer är ju inte heller bra i en situation när man behöver tänka klart.

Men så kanske medicinen kan hjälpa någon kilometer ner till där man kan bli hittad. Knivigt...

Jag lämnar de hemma iaf och sätter mitt hopp till starka ipren eller liknande.

Hoppas du är bättre i tänderna
 
Men när jag läste "OBS"-rubriken på bipacksedeln så blev jag osäker...
...[domedagsbiverkningar]...
Funkar nog inte så bra vid en nödsituation i ödemarken. Tyvärr.

Citodon är ju ett liknande läkemedel. Kanske är det bättre?
Citodon eller Tramadol är nog i styrkeförhållande ungefär ekvivalent, men Citodon är lite mer osäkert att dosera eftersom kroppen där omvandlar ett inaktivt ämne (kodein) till den aktiva smärtlindrande komponenten morfin (som också ger alla biverkningarna). På så vis blir den effektiva dosen beroende både av antal tabletter och av hur bra kroppen är på att omvandla kodein->morfin, och det senare vet man ju inte...

Generellt är det ingen höjdare att ta starka smärtstillande, men det finns å andra sidan situationer när smärta inte är nån höjdare heller. Generellt gäller att biverkningarna av preparat som Tradolan/Tramadol och Citodon inte är farliga så länge man har riktigt ont, men att biverkningarna blir kännbara om man behandlar "mer" än vad smärtan kräver. För Alvedon och Ibuprofen gäller inte detta, dessa kan man ta upp till maxdos utan alla de där skrämselbiverkningarna som du listade upp.

Morfinbesläktade preparat som Tramadol/Tradolan och Citodon har några riktigt läskiga biverkningar, men man ska komma ihåg att dessa preparat används flitigt av öppenvården för t ex ryggskott, nackspärr, stukningar och benbrott. Således ska de i normalfallet, hos en person som har rejält ont, inte vara något större problem. Dock tycker jag dels att man ska ha testat dem innan (vissa blir t ex väldigt yrsliga/illamående av Tradolan) man ger sig ut i skogen med dem, och dels kan det nog vara klokt att ha någon med sig om man är ute i skogen och tvingas äta dem.

Av princip är jag emot att man strör ut tabletter "utifall att". I USA kan man t ex få bredspektrumantibiotika utskrivet för att man "är ute mycket" (många amerikanska överlevnadsaskar innehåller t ex Azitromax och Ciprofloxacin), och sen äter folk dessa tabletter mot lite vadsomhelst. Jag mötte flera såna exempel i somras. Men, en karta Tradolan har jag själv med mig ut, tack för påminnelsen om att jag borde prova en först...

Kom ihåg att alltid grunda med Alvedon (=ta Alvedon i maxdos, vanligtvis 1g 4x/dygn) om du ska ta Tramadol/Tradolan, effekten blir mycket bättre. Enbart Tradolan rekommenderas inte. Citodon däremot innehåller en kombination av kodein och paracetamol (=Alvedon) varför man inte ska lägga till extra paracetamol om man inte kan dosera rätt till en dygnsdos av max 4g.

/A.
 
Jo, och sen ska man inte stoppa i sig tio Treo. Och inte överdosera på paracetamol heller. Farligt är vad det är. Det är därför det står en maxdos angiven på paketet. För att man inte ska ta mer. Inte får man bättre smärtlindring av att överdosera heller.
 
Jo, och sen ska man inte stoppa i sig tio Treo. Och inte överdosera på paracetamol heller. Farligt är vad det är. Det är därför det står en maxdos angiven på paketet. För att man inte ska ta mer. Inte får man bättre smärtlindring av att överdosera heller.
Exakt, läser man FASS om Treo (500/50mg) så står det
"Dosering Vuxna: 1-2 brustabletter 1-3 gånger per dygn"

Treo brukar inte rekommenderas som bassmärtlindring längre eftersom den hindrar blodkoagulationen, vilket inte är nån höjdare vid t ex friluftsskador (t ex är ju en stukning=blödning i vävnaden).

Paracetamol saknar däremot denna bieffekt. Liksom de där skumma med andningsdepression, yrsel mm som tramadol etc har.
 
Kom ihåg att alltid grunda med Alvedon (=ta Alvedon i maxdos, vanligtvis 1g 4x/dygn) om du ska ta Tramadol/Tradolan, effekten blir mycket bättre. Enbart Tradolan rekommenderas inte.
Fick ett antal Tradolan i en vit pappåse samband med en lunginflammation jag ådrog mig i Indien, det hjälpte mig att kunna sova. Jag skulle inte vilja köra bil efter en sådan tablett (balans och uppfattningsförmåga blev inte 100%) men det är egenskaper som är mindre prioriterad om man behöver sömn. Men vid svårare uppgifter skulle jag överväga om inte smärtan är "säkrare" än tabletterna.

De tabletter som blev över har jag nuförtiden med mig (+vanliga värktabletter typ: alvedon, Ipren) i första förbandsutrustningen. Tyvärr så vet jag inte hur länge de har effekt då jag saknar originalförpackningen. De borde avta i effektivitet när de åldras - någon som har koll på hur länge de kan tänkas ha positiv effekt?
Kan ju vara tveksamt att fråga efter sådan fakta i ett Internet-forum men då Utsidan inte enbart består av Hillebaner så kan ju svaren ha viss relevans. ;-)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.