Knivtillverkning som hobby!

Övade lite smide på ett 10-kronors loppisköp igår kväll, mycket putsande kvar men kanske kan bli något användbart ute i garaget 🤷
 

Bilagor

  • 0305D7AB-606F-40C8-8AAA-E2B6E283AE6C.jpg
    0305D7AB-606F-40C8-8AAA-E2B6E283AE6C.jpg
    37.3 KB · Visningar: 336
Åh, vad duktiga ni är! Och vad roligt att ni delar med er av er kunskap. Jag har länge velat gå en smideskurs men det har ännu inte blivit av. Nu blev jag inspirerad igen.
 
Kreativt! Nu blev jag sugen själv? Hur värmer du den?

På tal om kreativitet :) så värmde jag just denna m.h.a. en mindre webergrill, en hårfön (uppsatt på en enkel ställning) och ett med hörfönen passande 40 cm långt stålrör som jag sågat ut ett hål för i grillen i lämplig höjd (så att luften kommer in under kolen). En riktig jäkla fullösning till egenhändigt gjord ässja, alltså.

Jag började så en gång i tiden för att kunna härda knivar jag slipat fram med "stock removal". Därefter har jag snickrat ihop en gasolässja, men den fungerar inte för tillfälllet, så då gick jag tillbaks till min gamla grill.
Den är rätt effektiv faktiskt, den svåra vid ex.vis normalisering och härdning är snarare att se till att stålet inte blir för varmt. Denna "gammaldags" lösning kräver ju att man lär sig färger/temperaturer och att hålla noggrann koll på kritiska temp-nivåer ("austenit-temperatur") . När man smider måste man upp i temperaturer som gör att kornstorleken förstoras rätt rejält, så jag skulle säga att normalisering eller en thermo-cykel är ett måste för bra resultat.

Jag skulle också säga att för en amatör är stål vars härdningskvalitet i hög grad kräver att det "hålls" på en viss temperatur i 5-10 minuter olämpligt. Det är väldigt svårt att lyckas utan en riktig härdugn. Jag upplever dock att just gamla verktygsstål fungerar väl med rustika hjälpmedel. Äldre filar, ex.vis Öbergsfilar, består väldigt ofta av ett stål som är snarlikt W2, vilket gör det perfekt för differentierad härdning. Jag har också haft god lycka med 80CrV2-stål, som verkar tillåtande.

Detta var antagligen ett långt mer uttömmande svar än du bad om, ursäkta :) Lycka till och kör hårt!
 
Åh, vad duktiga ni är! Och vad roligt att ni delar med er av er kunskap. Jag har länge velat gå en smideskurs men det har ännu inte blivit av. Nu blev jag inspirerad igen.

Härligt! Jag går också och väntar på att det ska erbjudas en kurs hyggligt lokalt där jag bor, det vore väl investerad tid. Tills dess får jag hamra på egen hand och hålla till godo med div. youtube-videos och ställa dumma frågor i relevanta forum :)
 
Till klensmide som bl a knivar räcker en bit järnvägsräls bra som städ.
ICA-förlagets bok Smid Själv av Tomas Johansson m fl finns på biblioteket och hos Bokborsen.se.

go tur

@seobserver: Tänkte köpa denna bok, men bara så jag vet, hanterar den knivsmidesspecifika frågor? Ex.vis tips kring hur man med enkla medel bäst normaliserar stålet innan härdning efter att ha smitt ett blad?
 
Klar, ska bara lägga på en egg. Älskar den, i all sin enkelhet.
 

Bilagor

  • 4837A16C-FD89-4662-A8B0-59F3E9A5CD45.jpeg
    4837A16C-FD89-4662-A8B0-59F3E9A5CD45.jpeg
    108.3 KB · Visningar: 238
Ser användbar ut. Greppet kanske är lite tunt? Men det är ju en "konceptkniv" :)
Här är en liten lätt rackare på 40 gram. 2.6x150 mm. 63 Hrc. RWL 34.
 

Bilagor

  • 20200301_163507.jpg
    20200301_163507.jpg
    34.9 KB · Visningar: 221
Ser användbar ut. Greppet kanske är lite tunt? Men det är ju en "konceptkniv" :)
Här är en liten lätt rackare på 40 gram. 2.6x150 mm. 63 Hrc. RWL 34.

Alltså, greppet är ok. Den blir ju baktung naturligtvis, men gillar man något har man överseende med allt möjligt, så är det :)
Din är supergrym som altiid, mycket ”clean” 👍
 
Ja så är det så klart :)
Tack, ja den blev helt ok. Körde den till ca 400 korn sen supergrov polerpasta på sydd bomullsskiva. Men vill verkligen skaffa lite Scotch Brite band till bandslipen. Jag tycker det är så sjukt trist att jobba på finish.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.