Hur ta bort mögeldoft från läderskor

Min fru kom in i rummet där skorna stod och utan att se dom sa hon "det luktar mögel här" - inte riktigt klart än med andra ord. Nu ska jag försöka med sprit, efter det bikarbonat, sen vinäger och sen börjar idéerna vara slut.
 
Jag har redan förklarat för dig hur du skall göra , döda möglet genom att blöttlägga dom i en spann med 10l vatten och 4 korkar klorin , sen tvättar du dom rena med tvättmedel utan blekmedel - kulörtvättmedel och sköljer dom rena ordentligt


Att hålla på och vifta med trollspön,rikta dom mot norr vid fullmåne och knalla omkring med gesihakulor i tvåan funkar inte.
 
Jag har försökt googla och läst att klorin inte dödar möglet, nu ska jag testa med det ändå. Problemet och det jag är rädd för är att den elastiska tyg-gummidelen på bootsen dels ska blekas av klorinet och dels ska ta skada av det. Men nu testar jag med klorin.

Hur länge ska de ligga i klorinvattnet?
 
Testa en halvtimma 10l vatten och 4 korkar klorin sen sköljer du och tvättar med tvättmedel och sköljer igen.

Kan ju inte garantera att den lågdosen inte bleker just dina skor men för mig funkar det.

Återkom här med resultatet
 
Halvtimmestestet utföll negativt. Luktar lika jävligt. Idag 10 korkar i fem timmar plus några timmar i yes-vatten på det. Oklart utfall ännu. De såg dock lite ljusare ut. Funkar inte detta så får det bli vodka eller nån apotekssprit. Sen ger jag upp
 
Du får inte blanda klorin med tvättmedel , tenderar att bli giftig gas.
Dom måste vatt episkt mögliga om du misslyckas me allt.

Edit

Skinndetaljer och icke syntetiska fibrer som blivit klorblekta kan man färga med vanligt färgmedel för bomull.
Har dock inte varit med om det vid lågdosering - 4 korkar 10l
 
Narvbrunt och svart finns att köpa i Skindkelleren i Kbh och kan beställas hos närmaste sadelmakare, riktig skomakare nu när läderhandlarna har flytt.
Avfetta ytan som skall infärgas med aceton eller kem ren bensin. Färga in, diskhandskar på händerna. Torka av överflödig färg. Vaxa och bruka.
 
Just så , det skall avfettas oxå annars blir det dåligt.

Jag har för övrigt färgat in händerna med vanliga Herdins bomullsfärg.
Strunta i handskarna och tänkte att inte det hann färgas in.
Tassarna var helt kolsvarta såg ganska häftiga ut några dagar , helt kolsvart läder
 
Ja jag börjar tro att det var mer mögel än läder. Gissar att det inte bara växte på utsidan utan även på insidan. Om det nu inte skulle gå då har jag väl kanske ändå lärt mig nått på kuppen. Men det känns förstås onödigt. Man börjar ju fundera på hur lädret mår efter all denna misshandel. Men det känns fortfarande fint och spänstig.
 
Ok, nu efter 10 korkar klorin i tio liter vatten i fem timmar, direkt följt av tvätt och yesvattenbad i ytterligare några timmar luktar dom rätt ok. Inte riktigt torra ännu och vill inte påskynda torkningen för mycket. Men jag har hopp. Och efter en inoljning med sadelolja på fuktigt läder ser som också bra ut. Men innan de är helt torra vågar jag inte ropa hej
 
Boracol, eller saltlösning, för att döda mögelsporerna. Kan vara nästa test, levande och fuktigt mögel luktar. Dött och torrt luktar mindre, inget alls.



Om de börjar lukta igen så finns det för mycket mögelsporer kvar och de växer igen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.