Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Till en kniv som verkar ha en adekvat härdning:
EKA Swede 88.
Paul, har för mig du skrivit att du burit den en del? Någon annan som har erfarenhet?
Har blivit riktigt svag för masurversionen...


/M
 
Till en kniv som verkar ha en adekvat härdning:
EKA Swede 88.
Paul, har för mig du skrivit att du burit den en del? Någon annan som har erfarenhet?
Har blivit riktigt svag för masurversionen...


/M
Ja, jag körde den som EDC under en period för några år sedan. Funkar OK men efterhand så ville jag trots allt ha på mig något som är lite mer stadigt. Också bladet fann jag efter hand att vara lite för kort. Som en kniv i urban miljö funkar den dock ypperligt.

Här är en liten recension som jag skrev för nästan exakt 5 år sedan:

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2702&reviewID=5223&all=1

~Paul~
 
Kolstål kontra Rosttrögt

Detta är ett fynd från vår äng. Min fru hittade denna när hon grävde runt en vinbärsbuske. Den är väl inte från "Vikingatiden", men vårt hus är byggt 1973 så kniven har med säkerhet hamnat i ängen dessförinnan.

Kolstål eller Rostfri?
Är det månne en Frost?
Rött trähandtag?

Alla mina knivar är rostfria utom en, EKA SWEDE 60.
Den står sig bra i konkurrensen.
 

Bilagor

  • IMG_0330.jpg
    IMG_0330.jpg
    17.8 KB · Visningar: 1,458
  • IMG_0333.jpg
    IMG_0333.jpg
    14.5 KB · Visningar: 1,218
EKA Swede 88

Ja, jag körde den som EDC under en period för några år sedan. Funkar OK men efterhand så ville jag trots allt ha på mig något som är lite mer stadigt. Också bladet fann jag efter hand att vara lite för kort. Som en kniv i urban miljö funkar den dock ypperligt.
~Paul~

Så vad har du ersatt den med?
 
Till en kniv som verkar ha en adekvat härdning:
EKA Swede 88.
Paul, har för mig du skrivit att du burit den en del? Någon annan som har erfarenhet?
Har blivit riktigt svag för masurversionen...


/M

Fick en som pris, med skinnfodral. Bar den ett litet tag, men tyckte den var för tjock för en BDU. Återgick till en liten Spyderco Dragonfly som fortframt fungerar väl. Det mesta kan lösas med en liten nagel.
 
Detta är ett fynd från vår äng. Min fru hittade denna när hon grävde runt en vinbärsbuske. Den är väl inte från "Vikingatiden", men vårt hus är byggt 1973 så kniven har med säkerhet hamnat i ängen dessförinnan.

Kolstål eller Rostfri?
Är det månne en Frost?
Rött trähandtag?

Alla mina knivar är rostfria utom en, EKA SWEDE 60.
Den står sig bra i konkurrensen.
Det är förstås en morakniv, förmodligen i kolstål med tanke på rostangreppet. En rostfri hade visserligen varit rostig den också men förmodligen inte till denna grad.

Det kan vara en Frost, KJ, CA eller någon annan av de många som tillverkat den här typen av knivar.

~Paul~
 
re

Mellban, en mora av något slag ser det ut som . . Som sagt så hade även rostfritt sett ut som faan efter den tiden. Kan ju vara att det är rostfritt eftersom den finns kvar., kanske kolstål hade vittrat redan bort :) Mest troliga 'är nog kolstål :)
 
Gör ett nytt skaft av en gammal träbit, låt rosten vara kvar och slipa bara fram eggen. Det kan bli ett jättefint konstverk :)
 
Känner ni till någon i Sverige som gör kvalitetsslidor av kydex eller kydex och läder kombinationer? Har googlat lite men hittar mest folk från utlandet. Ska införskaffa en mindre friluftskniv men vill se om det finns bra möjligheter att skaffa custom slida först. Jag har beställt från Holland tidigare, men jag stödjer hellre någon i Sverige om denna person existerar!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.