Stort knivintresse - välj din favoritkniv

mipert; sa:
På s. 2 nämner jag min Kuusamo fällkniv som är en trogen favorit.

Inte för att den har en idealisk utformning eller har utsökta egenskaper för pinntäljning, men den ligger bra i handen, håller skärpan väl och är den första kniv jag köpte för egna pengar (som liten pojk för nästan 30 år sedan)
Mycket intressant kniv Mikael. Påminner lite om EKA Swede 92.

~Paul~
 
dePaul; sa:
mountainfox; sa:
Och så måste jag ju bara ha åtminstone en riktig japansk kock-kniv. En sån där med 18 lager stål för snuskigt mycket pengar. Och den kommer att användas...

/eder skogsmulle fjälltraskar-ninja :) (det kommer alltid att bo en tonåring i mig hur gammal jag än blir)
[Ändrat av mountainfox 2006-11-09 kl 22:49]
Intressanta val Alek. Gällande kockkniven. Den här kanske duger?

Hattori KD Series

KDseriesHattori.jpg

KDseriesHattori2.jpg


Beskrivning:
Each blade is hand forged fromCowry X core steel with Nickel Stainless Damascus steel. Cowry X is the tough powdered metal alloy specially developed by Daido Steel Company for high performance cutting tools. It contains high carbon (3%) and high Chromium (20%) with 1% Molybdenum and 0.3% Vanadium, and can be heat treated to HRC63 to 67 without brittleness.

Sturdy black linen Micarta handle enhanced with nickel silver bolster and rivets, fits perfectly with your hand and is water and shrinkage proof.


Obs, hårdheten varierar mellan 63-67 RC utan att bladet är skört. Puhh.

~Paul~

Exakt den! Såg den på http://www.thegoodstuffshop.dk/ när jag letade efter SOG.
Bara 8000 DKR... och det var visst 181 lager stål *dräglar* :) . Fast det där med hårdheten säger mig ingenting. Vad har en "normal" kniv och vad är maximalt?
 
mountainfox; sa:
Fast det där med hårdheten säger mig ingenting. Vad har en "normal" kniv och vad är maximalt?
En normal kökskniv ligger på runt 56 RC. En diamant är 100 RC. Skillnaden mellan 56 och 67 är extrem. Skulle du slå ihop eggarna på två knivar med samma bladgeometri och slipning men med dessa två stålsorter så skulle du bli förvånad ;)

~Paul~
 
Hattori KD...

Jorå, den har man dreglat över. Har man obegränsat med pengar så... Glömde sätta upp den under "drömkniv" (HD är budgetvarianten med damscuslaminerat VG10)
 
dePaul; sa:
mountainfox; sa:
Och så måste jag ju bara ha åtminstone en riktig japansk kock-kniv. En sån där med 18 lager stål för snuskigt mycket pengar. Och den kommer att användas...

/eder skogsmulle fjälltraskar-ninja :) (det kommer alltid att bo en tonåring i mig hur gammal jag än blir)
[Ändrat av mountainfox 2006-11-09 kl 22:49]
Intressanta val Alek. Gällande kockkniven. Den här kanske duger?

Hattori KD Series

KDseriesHattori.jpg

KDseriesHattori2.jpg


Beskrivning:
Each blade is hand forged fromCowry X core steel with Nickel Stainless Damascus steel. Cowry X is the tough powdered metal alloy specially developed by Daido Steel Company for high performance cutting tools. It contains high carbon (3%) and high Chromium (20%) with 1% Molybdenum and 0.3% Vanadium, and can be heat treated to HRC63 to 67 without brittleness.

Sturdy black linen Micarta handle enhanced with nickel silver bolster and rivets, fits perfectly with your hand and is water and shrinkage proof.


Obs, hårdheten varierar mellan 63-67 RC utan att bladet är skört. Puhh.

~Paul~

Är det de här som kallas knivporr...
jag börjar slicka mig om munnen när jag ser något så vackert!
 
Litet knivintresse

Eftersom jag har ett minimalt knivintresse brukar det bli en sån här som kommer med i ryggsäcken, såvida jag inte nöjer mig med en liten vass sax istället:

Main-Pic-CC2SB.jpg


Fast jag har slängt tillbehören och trimmat ner eggskyddet till minsta möjliga..

I köket använder jag skräpknivar köpt för några tior men de duger tills de slängs och ersätts.

Drömkniv har jag ingen men det är klart att några äkta samurai-svärd med ett par hundra år på nacken skulle se bra ut på hyllan.. :)
 
Re: Litet knivintresse

jamo; sa:
1. Eftersom jag har ett minimalt knivintresse brukar det bli en sån här som kommer med i ryggsäcken, såvida jag inte nöjer mig med en liten vass sax istället:

2. äkta samurai-svärd med ett par hundra år på nacken skulle se bra ut på hyllan.. :)
1. Så där säger många innan de har fastnat ;)

Hur tycker du att ToolLogicen fungerar i praktiken?? Har själv funderat på en sådan. Du kan inte jämföra med Swiss Card förmodar jag?

2. Dream on. De enklaste från medeltiden går loss på runt en halv mille.

~Paul~
 
Skitnödiga.

Varför ska dom vara så skitnödiga,för det är definitivt inget som Specialspetznasnavysealteam använder till att ta världsherravälde med,så kan dom inte göra såna som har ett vitt ljus.


peter
 
Re: Skitnödiga.

ping; sa:
Varför ska dom vara så skitnödiga,för det är definitivt inget som Specialspetznasnavysealteam använder till att ta världsherravälde med,så kan dom inte göra såna som har ett vitt ljus.


peter
Nu hänger jag inte riktigt med Peter. Förklara gärna...

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.