Retrobulta Direkta Palmsöndagsleden, Häggsta?

Det är dock intressant att diskutera frågan. Jag håller inte med om att det räcker att ett par klättrare motsätter sig bultning av leden. Att klättra den i nuvarande skick är ju inte långt ifrån frisolo, vilket man kan göra även om det sitter bultar där och man vill utmana psyket. Visst kan man topprepa, men många tycker det är roligare att ledklättra. Så helt klart att den skulle bli långt fler klättrare till glädje med bultar.

Jag är för bultning av palmsöndagsleden eftersom den är värd att klättra, men saknar adekvata säkringsmöjligheter i nuläget.
 
Klättrade leden som tvåa för inte såå länge sen. Det var mycket glest mellan säkringarna, men å andra sidan brukar förstemannen ofta sola leden. Nu klättrade jag som sagt tvåa - men jag vet inte om den verkade så himla dåligt säkrad (om man hade ansträngt sig att hitta placeringar).

Det var nog nån passage som var svårsäkrad, och överlag kanske placeringarna var lite smådåliga - men det är å andra sidan rätt vanligt i Häggsta om man ska vara ärlig.

Jag tycker nog att man ska kunna begära bra säkringar - eller bultar. Samtidigt går ju leden som redan sagts utmärkt bra att topprepa. Att smälla in bultar varannan meter och vid varje krux innebär ju till viss del att man kan "topprepa" den på bult, med den lilla skillnaden att man slipper gå till toppen för att hänga dit repet.
Jag vet inte om det känns befogat.

Man brukar ibland tala om sportklättring som glorifierad topprepsklättring. Ibland är det ett väldig dryg uttryck - men det kanske vore bra att jobba lite på att glorifiera vanlig topprepsklättring. Att kunna ticka av att man lett en led (på täta bultar) är väl inte så jäkla viktigt, eller?
 
Det är dock intressant att diskutera frågan. Jag håller inte med om att det räcker att ett par klättrare motsätter sig bultning av leden.
[,,,,]
Jag är för bultning av palmsöndagsleden eftersom den är värd att klättra, men saknar adekvata säkringsmöjligheter i nuläget.

Okej, så det är okej att bulta en klippa nu, förstöra den för all framtid, trots att inte alla är överens? Känns som en hållbar utveckling...
 
Okej, så det är okej att bulta en klippa nu, förstöra den för all framtid, trots att inte alla är överens? Känns som en hållbar utveckling...
Shit vad du gillar att vara dryg... Karl-Johan har inga skrivit att det är ok någonstans, utan bara att det är intressant att diskutera det. Han är för bultning och vill ta upp diskussionen... läs diskutera...

Klättrade leden som tvåa för inte såå länge sen. Det var mycket glest mellan säkringarna, men å andra sidan brukar förstemannen ofta sola leden. Nu klättrade jag som sagt tvåa - men jag vet inte om den verkade så himla dåligt säkrad (om man hade ansträngt sig att hitta placeringar).
Hitta placeringar? Säkringarna består av en massa lösa pitinger? Eller diskuterar ni orginal palmsöndagsleden nu?
 
Haha, jag vet knappt vilken linje vi diskuterar.
Det vi klättrade var nog kanske originalet, men på sätt och vis är det ju lite lika över hela väggen - med lite undantag för t ex Sjuan som går att säkra ganska OK.

Vi klättrade nog faktiskt Direkta fyrbulten till hyllan, och gick sedan snett höger uppåt, och mycket riktigt kan det ha varit så att karbinerna mest satt i pitonger. Tror det kan ha varit en pitong på väg upp till "stand", ringbulten där blev troligen mellansäkring, och sen kan det ha varit två pitonger till innnan det bultade toppankaret. Men (med reservation för dåligt minne och att jag inte på allvar letade placeringar...), jag tyckte att det fanns en och annan dålig spricka, och det kanske handlade om hur dåliga placeringar man kan acceptera... På andra replängden finns ju numera ett antal helt nya bultar(!). Men de låg aningen vid sida av den linjen vi gick.

ED: har förresten hittat detta tidigare där det figurerar lite bultar, och inte är det på Fyrbulten.
http://www.youtube.com/watch?v=4QQUStrtGjc
 
Okej, så det är okej att bulta en klippa nu, förstöra den för all framtid, trots att inte alla är överens? Känns som en hållbar utveckling...

På vilket sätt blir den förstörd?

Jag ledde och ledsolade den linjen Mike beskriver för nån vecka sedan. Enligt min åsikt är det inte så stor skillnad att ha rep eller inte på just den leden med de naturliga säkringsmöjligheterna som är. Första säkringen jag kunde hitta var bakom ett block som verkade vara löst efter ungefär halva leden, sedan kunde man också placera en uppåtriktad 0,4 Camalot efter 75% av leden samt en mikrokil efter det som garanterat skulle ryka vid ett fall. Sen finns ju de rostiga pitongerna också... För mig spelar det ingen större roll eftersom det är enkel klättring. Men det skulle kunna bli en fin sportled för de som är helt nya på klippan.

Utan rep kan man ju klättra om man vill oavsett om det sitter bultar där eller inte?
 
Var finns logiken?

Hur ställer sig bultkommittén till detta förslag?
Uppenbarligen var det helt ok att ta bort klippbultarna på Omöjliga väggen, varför skall man då borrbulta Direkta Palmsöndagen? En led som är en av de lättaste att sätta topprep på då det finns ett utmärkt ankare.
 
Utan att egentligen svara på din fråga tycker jag nog att det ofta är OK att plocka bort pitonger. Utgångspunkten för detta är då att de är väldigt osäkra som fast förankringspunkt betraktade.

Det finns säkert bultar som fortfarande kan ta fall, men vanligare är att de lossnar mycket lätt, och att de är väldigt rostskadade i den del man inte ser.

Sen är ju förstås den eviga frågan om de ska ersättas med nåning annat (när det inte är uppenbart att det finns placeringar för t ex modernare småkammar)...
 
Men på Direkta Palmsöndagsleden så finns det väl inte placeringar? Finns det förresten adekvata placeringar av egna grejer på Omöjliga väggen? Har fått intrycket av att den är mycket svårsäkrad, fast kanske inte lika svårsäkrad som Direkta Palmsöndagsleden.
 
Hur ställer sig bultkommittén till detta förslag?
Uppenbarligen var det helt ok att ta bort klippbultarna på Omöjliga väggen, varför skall man då borrbulta Direkta Palmsöndagen? En led som är en av de lättaste att sätta topprep på då det finns ett utmärkt ankare.

Är det så att man inte ska ha sportleder alls, bara trad och topprep som gäller?

Då borde man ta bort alla bultar på t.ex. munchenbryggeriet eftersom det finns toppankare? Eller t.ex. ta bort bultarna från sva-lederna på ryssgraven? Jag tror att de i ryssgraven skulle vara mer välsäkrade på egna grejer än de lederna i Häggsta ....
 
Ehh va?

Vad menar du?

Direkta Palmsöndagen är en led gjord långt innan dina begrepp som "tradled" och "sportled" uppfanns. Det är en riktigt fin led med karaktär och förtjänar att så förbli. Du kan väl inte jämföra den med "nya" borrbultade leder på sprängklippor runt om i stan.

Tala om för mig hur många bultar och hur tätt de skall sitta, enligt din mening. Vilken nivå vill du ta ner den till?
 
Det är väl rimligt att bultar eller naturliga säkringsmöjligheter finns minst så tätt att man inte dör eller skadar sig allvarligt om man faller?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.