rapidlänkar

monkeyboy; sa:
Topprepa inte i direkt ankaret! Gör alltid det i egna karbiner, så att ankaret håller längre. Att fira av från det är naturligvis ok. Det sliter inte mycket eftersom repet då är obelastat när man drar igenom det.

Två pyttesmå förtydliganden:
1) I en del böcker om klättring står det att man ska absolut inte topprepa från firningsringar av aluminium. Aluminium är en väldans mjuk metall som slits oerhört snabbt. I nästa andetag säger en del att stålringar däremot går alldeles utmärkt att topprepa i. Med dagens stora skaror av klättrare så gäller inte detta längre. Aven stål slits om alltför många toppar i ett ankare. Så använd dina egna karbiner istället som monkeyboy påpekar. Om du kör topprep väldans ofta, så kan det vara lämpligt att inhandla två stålkarbiner (de flesta karbiner är av aluminium och slits därmed snabbare).
2) "Att fira av är naturligtvis OK', som monkeyboy sa (det är ju det de är till för!). Men se till att fira av själv, dvs låt inte din säkringsman fira ned dig.
 
Ett skäl till att vara restriktiv till användandet av snabblänkar är att de flesta inte är tänkt att användas som klätterutrustning och därmed inte är individuellt testade. Ett eventuellt materialfel kommer därför inte upptäckas innan det är för sent, vilket är en anledning till att de är billiga.
Se snabblänkar endast som avfirningsutrustning (då belastningen är mer eller mindre konstant och låg).
 
En liten varning också för billiga rostfria don från CO eller Biltema. I seglarvärlden är det sedan länge känt att stålet kan vara av undermålig kvalitet vilket har lett till brott på t ex billiga vantskruvar, schackel och bojringar.

Johannes
 
I stort sett hela Clas Ohlsons sortiment är identiskt med båtsportbutikernas, inklusive varumärkena.

Den norm som ligger till grund för schacklarnas hållf-klassning lär vara den som gäller för lyftdon. Den är åtminstone vad beräffar marginaler osv mer än tillräcklig, särskilt som en schackel med diameter 10 har brottgräns 4 800 kg.

Är alla CE-märkta klättergrejor individuellt testade?
 
om CE-märkning..

Så som jag förstått saken är CE-märkning endast en för EU godkännd beteckning rörande miljö och säkerhet - runt produktionen, inte beträffande produkten själv. Typ som att köpa ekologisk mjölk.

Däremot så finns det ju UIAA-märkning på en del grejor. Dessa ska ha testats i enlighet med UIAAs krav av UIAA godkännda testlaboratiorier.

Märken godkännda av UIAA ska finnas på deras hemsida.

Jag letade lite på deras hemsida och fann en del intresseväckande material. Här beskrivs hur de testar en karbin.

----------------------------

"2.2.4. Test device
The test apparatus consists of a vertical steel pin of diameter (16 + 0.1) mm, rigidly mounted abave a thick, horizontal steel plate- The horizontal plate has an edge of radius (2 + 0.1) mm. The distance between the edge and the vertical axis of the pin is (27 + 0.1) mm. /…/

2.2.4.2. Test method
Clip the larger end of the test sample onto the vertical pin, allowing the autolocking gate to close and lock. Arrange the connector so that its smaller end overhangs the horizontal edge. If the connector is not supplied by the manufacturer with a rope or tape attachment, make suck an attachment in accordance with the manufacturers´ instructions. Apply a force vertically downwards to the small end of the connector by loading the rope or tape attachment. Apply the force at a speed of 20 to 200 mm/minute. Increase the force to 8 kN and check that the connector has not become detached from the vertical pin. Permanent deformation or fracture of parts of the connector is acceptable. "

----------------------------

----------------------------

"Connector cross-sectional profile and thickness
Neither the cross-sectional profile and thickness, nor the curvature of the connector surface in the region that comes in contact with the rope under load are specified in the UIAA 121 or EN 12275."

----------------------------


I beskrivning av hur tex. dynamiska rep testas hittade jag ingenting om hur det går till. Om tester över dynaiska rep med särskild hållbarhet mot slitage över skarpa kanter fann jag följande:


----------------------------

"During routine testing to the UIAA Safety Standard 108 Sharp Edge Resistant Dynamic Ropes, at the UIAA-approved test laboratories, discrepancies were found in test results for the same rope at different laboratories. Until this problem is resolved, the testing of ropes against this safety standard has been suspended at all test laboratories as from 1st July 2004. Models of rope already certified “Sharp Edge Resistant” will retain that status until 31st December 2005. This standard is available at the moment for information in relation to rope models already certified. Work is in hand to resolve the above problem, and any revision to the standard will be published when available."

----------------------------
----------------------------

"3.3 In sections 3.1 (a) and 3.2 (a), every test shall be carried out on three items of production, and every item of production shall pass the test(s)."

----------------------------

Detta tolkade jag som att all utrustning inte är individuellt testad att hålla det uppsatta kravet på motstånd.

c länk för mer info:
http://www.uiaa.ch/?c=188
 
CE-märkning är definitivt ett sätt att intyga att en produkt uppfyller säkerhetskrav.

Helt enkelt det säkerhetskrav som ställs i olika europeiska direktiv för personsäkerhet, och även direktiv som kan gälla hur produkten kan påverka eller störa samt orsaka materiella skador.

Det är olagligt att sälja produkter som inte är CE-märkta om det är en produkt som kan underkastas de olika kraven i sin avsedda användning.
 
Rostfritt

Hittade följande på Google Groups (swnet.fritid.segling):

"Båtklubben i sthlm skulle schackla fast bojjarna till
bojstenskättingen, man fick tag på billiga biltema schaklar i rostfritt,
fina o syrafasta. under samma säsong han ett antal haverera med bla en
båt som drev iväg och några bojjar som försvann. Vad som hänt var att
överfallen som bulten går igenom hade gått av samt kratrar i materialet
(korrosion?). Varför? resterna av schacklarna analyserades på KTH. Man
fann att en kornförstoring skett vid värmebehandlingen då schaklarna
formats o bearbetats. För att RF inte ska kornsförstoras krävs att
materialet uppvärms så att en rekristalisation sker (1000 grader ca),
detta hade inte gjorts utan endast en uppvärmning till gissningsvis
endast 500 grader så att materialet blir mjukt för bearbetningens skull
men också kortförstorat.


Biltema kontaktades och det konstaterades att schacklarna var inköpta
från Tyskland med kom ursprungligen från kina och vi vet alla vad det
innebär..... "

Kan förstås var elakt förtal från någon som säljer märkesprodukterna.

Johannes
 
är det? jag pratade precis med en av killarna på add nature och han sa också det vilket gjorde mig osäker. men i sådant fall, varför UIAA?
 
hittade lite mer info på http://www.expowera.com/mentor/eu/cemarkning.htm

-----------------------------

"CE - märkningen innebär ett slags pass för produkten.
CE-märkningen innebär att en produkt kan tillverkas eller importeras för att säljas i vilket som helst av de länder som är medlemmar i EU / EES, och att de olika länderna inte får sätta varken strängare eller mildare krav på produkten än de som anges i direktiven.

Detta innebär i klartext att en produkt som uppfyller kraven i lagtexten och är försedd med CE-märkning med automatik är godkänd för försäljning i hela EU / EES utan ytterligare godkännanden i de olika staterna. Om en bil till exempel, blivit typgodkänd i vilket land som helst inom EU så gäller detta godkännande inom samtliga EU-länder."


"Kraven för att få applicera CE-märket på produkten varierar mellan olika produkt-grupper. Det gemensamma är att tillverkaren eller importören är skyldig att kunna visa att produkten uppfyller de krav som ställs, det vill säga att det skall finnas en undertecknad försäkran om överensstämmelse. I vissa fall krävs att delar av eller vissa funktioner hos produkten kontrolleras av ett "anmält organ" (Notified Body) för att få ett godkännande. Detta gäller till exempel fritidsbåtar, maskiner med rörliga delar, produkter med elektromagnetisk strålning, tekniska produkter inom medicin, tryckkärl med flera."


---------------------

det ser ju onekligen ut som om jag förstått saken fel..
klätterprodukter verkar hamna vid Personlig skyddsutrustning (89/686/EEG), men det skulle vara kul att veta vilka direktiv det är som ställs..
 
Jag har Ce-märkt, resp tillverkardeklarerat utrustning, så jag vet ungefär vad det kan innebära :).

Dock är det ju så att det kan bli lite hårklyveri, dels beträffande vad som är en "produkt" som ska CE-märkas, och dels vilka direktiv som verkligen är applicerbara.
Lite förenklat kan man nog säga att om det inte är råvaror, så ska produkterna eller komponenterna CE-märkas, eller levereras med tillverkardeklaration, vilket innebär att mottagaren eller slutkunden måste CE-märka, bl a m h a tillverkadeklarationen, för att få ta den kompletta utrustningen i bruk.

När det gäller det som stod om Biltema så kan jag ju inte kommentera det, men tycker att Biltema borde kunna göra det - eller bekräfta om uppgiften stämmer.

Dock skulle jag tro att många blev förvånade hur många kvalitets- och dyra märkesprodukter som tillverkas i Kina. Jag trodde inte att det förvånade så många nuförtiden, men inser att det säkert ändå gör det...
 
tydligen finns det något som heter Sveriges provnings och forskningsinstitut som verkar ha hand om CE-märkningen i Sverige. det står lite om det här:

http://www.sp.se/sv/presentation.asp


passar också på att fråga deras CE-ansvarige om vad märkningen innebär för klätterprodukter rent kvalitativt. publicerar om jag får ett svar.

intressant det Swartling säger eftersom alla produkter som säljs inom europa måste vara godkända för CE-märkning*. det är ju knappast okänt att sänkta priser ofta innebär sämre kvalitet då produktionen läggs om till annat land. ta tex. ett dynamiskt rep som tillverkas i något obskyrt land där sedan importören får igenom en CE-märkning(?).

*på expowera stod det dock att byggvaror ännu inte "harmoniserats" till ett allmänt godkännt regelverk, varför dom ännu hamnar i ngn form utav gråzon. http://www.expowera.com/mentor/eu/cemarkning.htm
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.