Allvar i accessfrågor

fling; sa:
Du får ursäkta, Håkan, men jag gissar (lite arrogant, baserat på dina inlägg i denna tråd) att du inte klättrar särskilt mycket, och när du gör det så spelar det ingen roll var.

För din info har jag klättrat i åtminstonde 5 år, mestadels i Häggsta, Vårdberget, Grönbrink. Ej så mycket vid Tyresö främst av bekvämlighetsskäl. Jag har också klättrat med UCPA vid Sormiou, och inomhus så kan du träffa mig på Klätterverket där jag brukar lösa medlemsskap eller i Solna. Jag måste verkligen säga att du verkar vara en arrogant skit som knappast förbättrar mina möjligheter att utöva klättring så dra in snoken och håll käft om du inte har nått bättre att komma med.
 
Olle H; sa:
Håkan Borg borde tagga ner och komma med konstruktiva förslag istället. Har du varit vid Dödskalleberget överhuvudtaget?

Tror du missförstår mig, jag skiter i vad ni gör på Dödskalleberget, men däremot är den här attityden som finns att vi har rätt till si eller rätt till så olycklig enligt min mening, eftersom den för det första visar att man har svårt att sätta sig in i andra människors situation och för det andra riskerar att leda till lagstiftning där allemansrätten inskränks. Och det tycker jag vore väldigt synd.
 
hakan_l_borg; sa:
fling; sa:
Du får ursäkta, Håkan, men jag gissar (lite arrogant, baserat på dina inlägg i denna tråd) att du inte klättrar särskilt mycket, och när du gör det så spelar det ingen roll var.

För din info har jag klättrat i åtminstonde 5 år, mestadels i Häggsta, Vårdberget, Grönbrink. Ej så mycket vid Tyresö främst av bekvämlighetsskäl. Jag har också klättrat med UCPA vid Sormiou, och inomhus så kan du träffa mig på Klätterverket där jag brukar lösa medlemsskap eller i Solna. Jag måste verkligen säga att du verkar vara en arrogant skit som knappast förbättrar mina möjligheter att utöva klättring så dra in snoken och håll käft om du inte har nått bättre att komma med.

Ska jag förstå det som att du förespråkar en mer diplomatisk och mjuk stil i diskussioner och förhandlingar?
 
För att återgå lite till den ursprungliga tråden.

Det skulle behövas någon typ av nytänkande för att rädda våra kära klätterklippor i stockholmstrakten.

Det som jag anser är den viktigaste frågan är hur man ska kunna vända de missnöjda närboendes inställning till att lovorda klättring istället för att göra allt för att få bort oss.

Om man kan lösa den frågan skulle framtiden se mycket ljusare ut!

Någon som har några bra idéer???
[Ändrat av Per J 2005-08-12 kl 13:12]
 
Det har ju nyligen varit konferens angående just accessproblematiken, och en strategi har upprättas för hur saker och ting ska hanteras (av SKF). Självklart bygger allt sånt här på att den enskilde klättraren också gör vad han kan. Fast där är det väl det gamla vanliga:
Väsnas inte
Skräpa inte ned
Borra inte utan medgivande
Parkera rätt
Hedra begreppet "spårlös färdsel" i vid bemärkelse

Detta är viktigt förstås. Sedan kan man väl konstatera att det inte alltid räcker. Då återstår väl bara att tänka efter om man ändå bryter mot allemansrätt, eller om de som ogillar klättrarnas närvaro i själva verket är bovarna. Agera därefter; men det finns ju som regel lokala accessgrupper, och samråd med dessa är väl vettigt om man på nåt vis ska gå vidare i en konflikt.

Att man är generös mot de markägare som är välvilliga, är inte fel på nåt sätt, även om man har allemansrätten i ryggen. Men belöna aldrig den som visat att han är "fiende".
Inledningsvis är det dock alltid rätt med en generös och trevlig hållning, men man måste reagera när detta inte besvaras på ett juste sätt.
 
Mezzner; sa:
Men belöna aldrig den som visat att han är "fiende".
Inledningsvis är det dock alltid rätt med en generös och trevlig hållning, men man måste reagera när detta inte besvaras på ett juste sätt.

Precis .. det är bara att bunta ihop och slå ihjäl dem. Varför gör du inte så att du åker vidare till nästa ställe i stället för att ta massa konflikter? Blir ju bättre både för dig som slipper tjat och för de som störs eftersom de slipper tjata .. så blir alla gladare?
 
Jag tror både fling och Håkan har poänger. Som utsocknes kanske jag inte skall blanda mig i, men käften är stor…

Fling är ju inne på att klättrare inte skall vika sig (i synnerhet när det handlar om dolda agendor). Håkan är inne på att det gäller att sätta sig in i motpartens situation för att få tillstånd en vettig lösning.

Av det jag läser här gissar jag (ur förhandlingsteori) att bägge bitarna är nödvändiga för att få en lösning till stånd.

Om de så kallat ”rabiata surmularna” existerar så lönar sig ingen eftergiftspolitik. Saken är dock att den här typen av människor har ett helt livs erfarenhet av att vinna (sin sak) med alla medel. Att ge sig in i strid med sådana är svårt och jobbigt - och du blir garanterat nedskitad (ett gammalt ordspråk säger att det är dumt att brottas med grisar – du blir skitig och de gillar det). Beträffande dessa har fling säkert rätt i att det gäller att stå för de rättigheter man har, utan att falla för frestelsen att ge igen för gammal ost. Gudskelov är de här människorna få.

Majoriteten är hyggliga människor som ogillar ”krokodiler” (stor käft – inga öron). Att envist hävda sin rätt, utan att lyssna, leder här till problem. Här är Håkans metod det som gör att klättrarna vinner mark. LYSSNA och försök lösa de problem dessa människor har, så kanske de tackar med att lösa klättrarnas problem. Och eftersom de är i majoritet, vilket varken klättrarna eller surmularna är, så är det ofta de som avgör saken om beslutsfattarna väl får höra deras åsikt.

Ekonomisk ersättning kan vara ett sätt, men försök hålla dem på en låg nivå (ej mutstorlek). Vad jag kommer ihåg från de ersättningar som finns här västerut är det små pengar det rör sig om (typ 20 kr i parkeringsavgift). Det handlar alltså inte om mängden pengar – mer om att någon inte skall hävda ”rätt” att gratis utnyttja annans mark. Gratisrätten gäller om jag förstått saken rätt klättring i sig, men inte sådan viktiga ting som rensning och parkering (och borrbultar för de som gillar dem).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.