Bispberg

Lavar

Tovetjarn; sa:
.... nån slags fågel är inblandad.

Jo, det finns visst en hylla som rovfåglar brukar bo på. Tror att det är en Pilgrimsfalk som har förstahandskontraktet för tillfället. Fågeln är inte anledningen till att det spärrats av. (Fågeln häckar inte året runt, men klippan är avstängd året runt.)

Officiellt är det är lavar som ska skyddas. Läs mer här: http://www.utsidan.se/klattring/guider/bispberg/bispberg.htm
 
Tovetjarn:

"ska försöka korta ner mina inlägg nu...

mezzner:
klättringen som aktivitet har vissa särpräglande drag: minoritet, fördomar hos icke-klättrare, och de miljöer som vi befinner oss i. vi väljer ofta samma miljöer som en del fåglar och vissa mossor och lavar. att rensa stöds inte av allemansrätten vare sig det är grenar, stenblock eller mossa. särskilt INTE om det är mossa och lavar! och det är INTE ett gränsfall. den rensning som görs kan i värsta fall sabotera livsmiljön för utrotningshotade arter av t ex mossa och lavar.

nya stigar är inte tillåtet utan markägarens tillstånd och är ett irrirationsmoment för en del markägare."

Jag påstod ju inte att rensning av mossa av lavar var ett gränsfall. Man kan ju däremot rensa löst skräp, och genom att beträda berget nöta bort lavar. Det liknar ju mekanismerna bakom uppkomsten av en stig.
Att anlägga en stig skulle jag nog påstå är en process som sällan är så medveten; ingen anlägger den ju - den bara nöts fram successivt. Knappast vanligt att markägarens tillstånd inhämtas utan snarare blir det allemansrätten som stöder själva vistelsen som lämnar dessa spår. Antagligen är både du och jag någorlunda pålästa om allemansrätten, den ger en tämligen stor rätt att vistas på annan mark, men endast vissa saker får plockas osv. Att man däremot beträder marken när man är i skogen är dock rätt självklart...


När det gäller bultarna så är det kanske enklare. Markägare som retar sig på att folk överhuvudtaget springer på markerna ser ju bultarena som varaktiga bomärken och bultarna (som dessutom sitter rätt oåtkomliga!) är ju då ev ditsatta utan tillstånd och därmed en överträdelse som saknar stöd i allemansrätten.

Naturvårdsverket har däremot mer eller mindre fastslagit att bultarna bara är av estetisk och därmed närmast ointressant betydelse.

Problemen består därmed av två (tre) slag:

*Folk vistas på lokaler där det tidvis finns häckande rara fåglar, och ibland även rödlistade lavar. Naturvårdsproblem.

*Folk ränner över marker och stör friden och ev viltet samt sätter dessutom Hiltin i berget och lämnar skrot i form av bultar.

(*Folk missköter sig allmänt och uppträder i direkt strid med allemansrätt osv. gör VÅLD på naturen, skräpar och skriker så att det verkligen är störande enligt allemansrätten.)

Den sista kategorin problem är ju redan reglerad och inte egentligen ett större problem bland klättrare än fiskare, paddlare och svampplockare. Finns alla anledning att bekämpa detta även i klätterkollektivet, men tveksamt om det kan få anses vara motiv till klätterförbud. Förbjud de avarter i själva beteendet som är problemet, om de nu inte redan är förbjudna.

Naturvårdsproblemet borde isoleras och behandlas just med de rätta syftena och där borde de sakkunniga anstränga sig för att inte i onödan minska accessen. Och absolut inte låta dessa hänsyn bli ett medel för markägare med andra syften än rent naturvårdsmässiga.

Problemen med att folk rensar i vegetation och dessutom bultar utan markägarens lov bör kanske då kunna behandlas för sig, och självklart kan man bara bulta och rensa med markägarens tillstånd och goda vilja. Rensningen kan ju dessutom vara otillåten ibland p g a naturvårdshänsyn.


Om man sen kunde sätta detta i relation till hur mycket skog och lavar och otillgängliga klippor (samt klippor som är dåliga just ur klättersynpunkt p g a de är lösa, för flacka, för "hylliga" osv.) det egentligen finns, så kanske man kan tillåta att det lämnas spår i form av varsamt slitage, från både myndigheter och markägares sida.

Sen håller jag med om att det säkert har begåtts misstag som inte var så jäkla smarta från klättrare i olika sammanhang, där det hade gått att tänka sig för och "flörta" lite med lokalbefolkning och markägare.

Men å andra sidan kan jag inte låta bli att halvt reta ihjäl mig på naturreservat där det i restriktionerna anges att man specifikt inte får vistas på klippväggen i området - när samtliga de tre rödlistade lavarna i området växer på marken eller på trädstammar. Man kunde ju rimligen förbjudit vistelse på marken till att börja med...
 
Vad säger lagen?

Trist att inte lagen om bildandet av Naturreservat i Bispberg finns med i länsstyrelsens författningssamling. Det hade varit kul att se hur man formulerade lagen om klätterförbud. Men på deras hemsida http://www.w.lst.se finns bara lagar från 1996 och senare. Klätterförbudet infördes väl i april 1996 om jag läst rätt och då kanske de tog beslutet på hösten 1995?

Inte störa inte förstöra...
 
I Naturreservat är klättring förbjudet om inte annat sägs. Klätterklubbarna måste därför se till att få dispenser/klättertillstånd utfärdade.

Det är ingen omöjlighet (i varje fall i vår klubbs område). I stora drag handlar det om att de som klättrar skall känna till vad det är speciellt viktigt att skydda, inga borrbultar och inga nyturer. Det sistnämnda tycker jag är lite trist och hoppas få till en förbättring på det området. Det borde gå att få göra nyturer under vissa förutsättningar (minimal/ingen rensning).

Att just klätterområdena är utsatta för att bli naturreservat är ganska självklart:
- klippor finns (oftast) inte i så stor mängd, varför de arter som är beroende av dem är rätt sällsynta
- är imponerande att titta på
- marken är värdelös för annan mänsklig exploatering, vilket förenklar målet att skydda mer mark
- få människor protesterar då klättring är en rätt liten aktivitet

Till del handlar det om missuppfattningar, typ att varje klättrare måste slå in sina kilar i klippan, men jag tror Spacemonkey har helt rätt:

”Utan att veta något om situationen på Bispberg så tror jag (i min fantasi alltså) att acsessproblemet beror på klättrarna själva!

Det har ju klättrats på Bispberg i säkert 30 år, jag själv var där och hängde omkring 90 - 92, redan då tyckte jag att det var mycket borrbultar där.

För en icke klättrare så är åsynen av borrbultar oftast negativ, ja rentav ses det nog som skadegörelse på naturen.

Jag tror faktiskt inte att det skulle vara några problem att klättra på Bispberg om klättrare bara hållit en låg profil, inte bara som man gjorde när man började klättra där, utan hela tiden.

Alltså inte rensa, inte borrbulta och om man nu "måste" göra det på vissa ställen, så göra det med en låg profil...”

Ser vi klippan som en förlängning av klättergymet, så lär vi få problem. Närmar vi oss klippan från friluftshållet och vårdar den tillsammans med markägare och Naturskyddsförening, så lär vi nog komma överens.

P.S: Vissa klättrare verkar tro att borrbultning ingår i allemansrätten.
 
Ingen skillnad mellan att vandra och att klättra

Att det generellt sätt är klätterförbud så fort det är naturreservat håller jag inte med om. Det är egentligen ingen skillnad mellan att klättra eller att vandra, det är bara olika brant. Däremot är det säkert olämpligt att borsta och bulta. Men om det ska råda klätterförbud måste det anges i reservatbestämmelserna för att det ska vara en lag.

Mossklättring är också kul...
 
Duracellkaninen; sa:
I Naturreservat är klättring förbjudet om inte annat sägs. Klätterklubbarna måste därför se till att få dispenser/klättertillstånd utfärdade.

Vad grundar du detta på? I vilken lagtext eller förordning står det att klättring är förbjuden i naturreservat?

Låter som vi klättrare är grymt diskriminerade om det här påståendet stämmer!?
 
Duracellkaninen; sa:
I Naturreservat är klättring förbjudet om inte annat sägs.

Inga generella regler om restriktioner i naturreservaten finns väl??
Däremot anges specifikt i naturreservatets beskrivning vilka regler som gäller, tältning t ex är inte förbjudet om det inte anges, och klättring är inte förbjudet om det inte anges.

Det är dock vanligt att både tältning och klättring är upptaget i restruktionerna under just förbud.
 
Mezzner; sa:
Inga generella regler om restriktioner i naturreservaten finns väl??
Nej, men man måste komma ihåg att NR är inrättade i ett syfte. Syftet skiljer sig åt mellan reservaten, men är syftet skydd av arter och/eller naturtyper så prioriteras det syftet framför andra, t.ex. friluftslivets intressen. Naturreservat är alltså inte alltid primärt inrättade för friluftslivets intressen, även om det även finns sådana reservat.

Skulle klättrarna mer anta Duracellkaninens attityd (läs det utmärkta inlägget ovan) till samarbete skulle det bli en mycket konstruktivare dialog mellan naturvårdsmyndigheter och klättrare. I fallet Bispberg har jag dock ingen kunskap om bakgrunden, men det verkar vara en riktig långbänk?

Apropå pilgrimsfalk så häckar de inte hela året men för att de ska häcka så behöver de tillgång till boet hela året. Föräldraparet flyttar inte i regel, det gör däremot ungfåglarna. Därför krävs helårsavstängning för pilgrimsfalkens boplatser.

Mezzner, kan du inte beskriva lite mer om reservaten som du anser har onödiga inskränkningar?

/Staffan
 
Rättelse

Har kollat med Naturvårdsverket: "Klättringsförbud läggs bara ut där det är befogat utifrån det syfte som finns för en nationalpark eller naturreservat, dvs inga generella förbud."


Å andra sidan finns det lite text i "Handbok för bildande och förvaltning av naturreservat" (sid 18 och 19) som är läsvärd:

"Den svenska naturen i allmänhet och de skyddade värdena i synnerhet utgör en viktig tillgång för friluftslivet. .... Det är viktigt att göra de skyddade värdena tillgängliga för allmänheten på ett sätt som inte skadar naturvärdena i området."

"Att tillgodose behov av områden för Friluftslivet är ofta ett viktigt syfte vid reservatbildande. Detta är angeläget för att säkra viktiga upplevelsevärden när intressena för friluftslivet går utöver vad allemansrätten medger."
 
Sökte på tidigare trådar ang. Bispergsklack och man kan ju bara konstatera att inte så mycket har hänt sedan 1997 (7 år). Tyvärr finns det inga sakliga argument till varför man inte får klättra där, däremot en hel del spekulationer. Vore intressant med lite "riktig" information från de inblandade parterna, typ Länsstyrelsen och Dalarnas klätterklubb.
 
Staffan:
Jag sitter här och nu inte på tillräckligt underlag, men två exempel på naturreservat i min relativa närhet är Grottberget (Hölö) och Yttereneby (Järna) om jag minns namnet korrekt.

I fallet med Grottberget har jag en kamrat som klättrade på den tiden förbudet infördes. Han tog kontakt med den person på S-tälje kommun som i kraft av sin tjänstemannabefattning varit pådrivande för reservatet. Skälet till klätterförbudet uppgavs då vara häckande fåglar och på frågan om vilken art som "föreslogs" efter ett tags pressande: "-Korp!". Osäkert om korp verkligen häckade där, men i så fall ska betänkas att korp inte är en fredad art. Åtminstone skyddsjakt kan bedrivas, och du kan säkert bättre än jag historiken om detta, har själv för mig att EU-inträdet ledde till stärkt skydd. Reservatet bilades i början av 90-talet, kanske -92.

Senare kontroll har gett vid handen att reservatet snarare skulle finnas för att skydda ett par rödlistade lavar. Specifikt för dessa är dock att de lever på marken eller trädstammar. Inte på klippan.

I området är det förbjudet att överhuvudtaget vistas på klippväggen och på blocken fär klättring med utrustning ej bedrivas. Bouldering skulle alltså var tillåten?!

Det är är uppgifter som finns på skyltar på platsen, men vid kontroll var senare ändrats igen så att beskrivningen av reservatet och restriktionerna ser lite annorlunda ut. Jag minns inte riktigt hur med det finns nog en tråd där du och jag har kommenterat det tidigare.

Möjligt är att det från början redan fanns goda skäl att förbjuda klättring. Möjligt är också att det var ytterst skyddsvärd miljö redan från början, fast de som bildade reservatet visst bara inte riktigt varför.

Möjligt är dock också att jakträttsinnehavaren var minst sagt oroad för den projektering av ny järnvägssträckning som gjorde under början av 90-talet. Marken betraktas som vädefull jaktmark och om man nu lyckades lobba för ett reservat var möjligen chansen större att avvärja expropriation. När man ändå var i farten kunde man smidigt bli av med det fåtal stollar som hade börjat klättra i området och "störde viltet". Ärendet remitterades ursprungligen till jägarna, sommarstugeägare i närheten men inte till Stockholms Klätterklubb eller SKF, trots att det fanns ett specifikt klätterföbud med i restriktionerna. Det hade man "bara inte tänkt på". Konstigt...

Långsjön som Grottberget bildar strand mot har en hel del klippor (även klätterobjekt) som dock ligger på sommarstugetomter. Strandtomterna är många och de olika bryggprojekten visar prov på allehanda bergfasta installationer. (Jag brukar åka långfärdsskridskor på Långsjön lite grann.)

Själv tycker jag att platsen är spektakulär och på så sätt även skyddsvärd mot exploatering, men även att det är synd om någon minskat möjligheterna att vistas på platsen. Det vackra på platsen (klippan är mäktig!) störs även i mina ögon lite av de blänkade hängare som alltjämt finns på väggen.

Det andra området (Yttereneby) inte så långt därifrån är ett ganska stor område med klippig terräng. Det finns lite branter som vetter mot den bilväg som går genom området. Dessa ser inbjudande ut, men i området råder förbud mot klättring med redskap.

Dock finns det bostäder mitt i reservatet och det finns en större båtklubb som angränsar mot området. Båtklubben är lika anskrämlig som ofta annars, och det är svårt att inse varför man inte skulle kunna topprepa på t ex den svaplatta som ligger mer eller mindre på båtklubbens bilparkering. Jag dock inte så påläst i det här fallet, men det är inte så lätt att utifrån reservatsbeskrivingen från Länsstyrelsen förstå varför klätterföbudet finns. Man kan också undra om den utrustning som nämns i klätterförbudet avser friktionsskor? Krita? Att man inte får ha ett rep känns ju uppenbart, men som sagt svårt att förstå ifall det inte förankras med borrbult eller liknande.


Om reservaten är onödiga är förstås en svår och mycket subjektiv fråga. Problemet är möjligen alla från båda läger som inte anser att det finns ett mått av subjektivitet i frågorna.

Ett annat problem är ju när klättrare inte medverkar i utformningen av klätterförbuden. (Jag tror inte att man brukar vägra.) Begreppsförvirring råder om man tittar på formuleringarna i exemplen ovan eller i Bornsjöområdet där det talas om linor osv.

Satt det klättrare med kunde man säkert hitta försiktiga, förståndiga kompromisser där man anger vad som är förbjudet. Förbudet kunde ibland begränsas till en del av året, till borrbultning, till rensning till repklättring osv osv. Inte för att kraftig rensning och borrbultning är tillåten annars, men för att tydliggöra avsikterna, istället för att förbjuda generellt för att mota Olle i grind. Jag skulle gärna ställa upp i ett sånt här sammanhang, även om det förstås primärt är SKK:s accessansvarige som kommer i fråga.
 
Mezzner; sa:
Jag skulle gärna ställa upp i ett sånt här sammanhang, även om det förstås primärt är SKK:s accessansvarige som kommer i fråga.

Mezzner: Jag tror inte SKK:s accessansvariga (Bosse Hagman och Magnus Blomqvist) skulle vara alltför ledsna om du hörde av dig till dem med dina idéer. Skicka ett mail till "skk@home.se".

Lägger du bara ner hälften av den energi som du använder till att posta inlägg i diverse forum på nätet så kan du gå hur långt som helst ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pecall Bispberg i Sverigeföraren Klättring allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.