Göran Kropp död

Till minne av Kroppen

...en av mina stora förebilder har försvunnit ur verkligheten. Det känns overkligt, han var ju ett sådant energiknippe såväl vid samtal och via telefonen som på scenen. Vid de tillfällen jag hade nöjet att träffa eller prata med honom.

-"Det är svårt att inte vara glad när Kroppen är i närheten."

En sann legend inom klätterkretsar och i hela Sverige var du. En av våra största män. Det kommer att bli tomt nu när inte du finns kvar Göran... Vill inte att detta ska vara sant. Du kommer alltid att finnas i våra minnen som en av de roligaste och främsta äventyrarna, föreläsarna och personlighterna i modern historia.

Göran, du skulle bara veta hur många människor unga som gamla du har inspirerat och roat med dina historier och berättelser samt bedrifter. Du är en sann äventyrare. Du kommer att leva för alltid!

Djupaste sorg till Renata, familj, släkt och vänner.


/Mathias Mellgren
 
Hemskt tråkigt

Kropp var en profil med förmåga att inspirera andra. Jag vet inte hur många friluftsmänniskor som inspirerats, eller som har börjat med ett aktivare friluftsliv, tack vare Göran, men han har i alla fall inspirerat mig. I mina ögon en vanlig "helyllekille", med ovanliga och småtokiga upptåg (vem skulle komma på tanken att cykla till Mt Everest och tillbaka?).
Stor saknad!
 
Stor sorg

Liksom alla andra här vill jag utrycka min stora sorg och saknad efter Göran.

En av mina stora inspirationskällor och en sann legend inom klättersverige har gått bort och jag känner en stor tomhet. Liksom många andra har sagt, det känns overkligt.

Du kommer dock alltid leva kvar i minnet, som en inspirerande föreläsare, nutida hjälte och underbar personlighet.

Jag vill framföra min djupa sorg och mina tankar går till Renata Chlumska, familj och vänner.
 
Tragiskt, knappt man tror det är sant...

Det började med att jag gav min far boken "8000+" i farsdagspresent, utan att känna till så mycket om vad den handlade om. Farsan tyckte den var mycket intressant så jag lånade den och läste själv. Och blev helt fascinerad, av såväl Göran som person som av hans beskrivning av den tragiska stormen på Everest 1996. Bokens litteraturförteckning gav tips om vidare läsning; Jon Krakauer, Lene Gammelgaard, m.fl. Som i sin tur inspirerade till tankar och drömmar om att själv någon gång åka till Himalaya och trekka till Annapurnas eller Everests basläger... Började i liten skala med att för första gången klättra upp på Kebnekaises sydtopp i påskas. Detta hade knappast blivit av om jag aldrig läst "8000+".

Tack Göran, för all inspiration!

Jan Bengtsson
Uppsala
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.