Göran Kropp - karbinbrott?

Jag har tänkt lite på Göran Kropps olycka, översta karbinen gick tydligen mitt av och det ska ju inte kunna ske.
Vet någon om det har startats någon form av utredning angående materialfel eller liknande?
Det brukar ju alltid bli en massa skriverier i media när något sådant händer, om detta har det varit förvånansvärt tyst.
 
Artikel i Utemagasinet

I senaste numret av Utemagasinet finns en artikel där bland annat Gerard Kropp spekulerar lite kring orsakerna till att det gick som det gick.

Martin
 
matterhorn; sa:
Jag har tänkt lite på Göran Kropps olycka, översta karbinen gick tydligen mitt av och

Jag har inte hållt mig så aktuell i det här fallet på länge men rent generellt kan man säga så här om karbiner. Om grinden är stängd så ska karbinen (>22 kN) inte kunna gå sönder. Om grinden emellertid har öppnats eller om karbinen korslastas så kommer den definitivt att gå sönder vid ett kraftigt fall (de flesta moderna lättviktskarbiner klarar bara 6-8 kN, den aktuella CAMP steelkar klarar 10 kN). 6-8 kN svarar ju mot ett fångryck på 3-4 kN vilket inte är särskilt mycket.

Mycket tänkvärd information finns i Pit Schuberts "Risiko in Fels und Eis - 25 Jahre Sicherheitskreis" eller vad den nu heter. Finns tyvärr bara på tyska (?) men den är otroligt lärorik!

/m
 
Utredning

Svenska Klätterförbundets Säkerhetsgrupp utför i samarbete med American Alpine Club en utredning av olyckan i Vantage. Resultatet kommer att publiceras i tidningen Bergsport så snart utredningen är klar.

/Mårten Johansson
Säkerhetsgruppen Svenska Klätterförbundet
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.