Fiske Fiske på naturens villkor

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2000-04-10, 14:52
[email protected] (Tony Nordin)

fråga Drag-Räddare.

Hej, är det någon som vet vart jag kan köpa en "drag-räddare"? Alltså en mancik som man kan dra loss drag med när man fått bottennapp.

Mvh, Tony Nordin
Svara med citat
Gammal 2000-04-11, 14:57
mNBrvWBQ (Andreas Svensson)

idé Hemmabygge!!!

Nej, jag vet ej var man kan köpa en dragräddare men jag vet dock att dessa är ganska dyra (typ 200-250 spänn)!!!! Varför inte göra en själv!??

Tag en nyckel modell "Äldre" och skär upp en liten skåra i öglan. Fäst ett snöre i axet... Så där ja!!Nu har du en dragräddare som faktiskt fungerar (om du har tafs på linan dvs.)
Lycka till!!
Andreas
Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 21:08
zeke_4 zeke_4 är inte uppkopplad

Dragräddare

Hej Jag har hittat en person som säljer jätte fina dragräddare. Jag har själv beställt 3st. Jag och mina kompisar skall prova nu under höst fisket. Åter kommer med mer fakta.

Svara med citat
Gammal 2013-04-06, 17:59
Apeshaft Apeshaft är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av zeke_4 Visa inlägg
Hej Jag har hittat en person som säljer jätte fina dragräddare. Jag har själv beställt 3st. Jag och mina kompisar skall prova nu under höst fisket. Åter kommer med mer fakta.
Okej, tack för ditt svar. Det här lär nog vara Utsidans långsammaste informationsutbyte. Men jag är nyfiken på hur den avbildade dragräddaren fungerar?
Svara med citat
Gammal 2013-08-08, 10:38
FreaqOfNature FreaqOfNature är inte uppkopplad

idé Mitt första inlägg.

Hej, blev medlem endast för att svara i denna tråd!

BYGG EN EGEN DRAGRÄDDARE:

-1 st karbinhake (strlk beroende på strlk av drag)
-1st Blytyngd. ( strlk beroende av djup )
en kastdubb eller ett pennsänke fungerar på grundare vatten.
havsfiske trolling med tex "mackar" så brukar jag använda ett metallrör fyllt med bly. så det går fort ner till botten.
- Några buntband.
- 1 rulle nylonlina minst 0,50. (murarsnöre fungerar lika bra.. )
-en frigolitbit om man vill.

Ta karbinhaken, bunta fast tyngden på baksidan. dvs den sida man inte kan öppna.
knyt fast snöret/linan i karbinhaken. Rulla sedan upp linan snöret på Frigolitbiten eller använd rullen till nylonlinan.

KLART!

om du fastnar så öppna karbinhaken och trä den över linan. släpp ner karbinhaken till draget, dra upp och ner tills den fastnar sen är det bara rycka tills du lossnar.

i värsta fall förlorar du draget.
ibland rätar krokarna ut sig och man får då byta, men det är billigare än att köpa nya drag.
För det mesta så får man loss drag med hela krokar!
Svara med citat
Gammal 2013-08-10, 19:40
WesslanVargkramare WesslanVargkramare är inte uppkopplad

Med en modern flätlina upplever jag dragräddare som överflödig - man lindar reven dunt tex en kort trästav och drar loss draget som oftast snäll släpper.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:08.

Logga in

Tips!