Lågbudgettält?

Jag förstår att du (och jag) inte begriper...

Får man fråga varför ni tycker att tälten måste vara så himla bra och dyra? Visst, jag kan förstå att vissa vill ha saker av toppkvalité, men när ni snackar budget och 3000 kronor i samma mening så börjar man ju undra. Räcker det inte om det är ett vattentätt tält liksom? Snälla förklara.

Här är tex ett tält som duger till 4 personer.
http://www.intersport.se/Produkter/Utrustning/Outdoor/Talt/FLINDERS-4/
Vad är det för fel på det?

Jag ska ut i vildmarken en vecka i sommar och jag blir rädd när jag ser vad allt kommer kosta.

Du har ju fått väldigt bra svar men jag kan ju som motbild säga att jag klarat mig bra med 2 kupoltält inköpta via boklubb för 150 kr (tillsammans!) för sådär 30 år sen och dessa används fortfarande för kajakturer sommartid. Sen har jag ett Asaklitt enmanstält köpt på Classe för 199 kr (med innertält), och ett stängbart vindskydd av halv-kupolmodell inköpt på XXL för 400 kr. Alla funkar. Asaklitt-tältet har fått utstå 18 sekundmeter och 70 mm regn under ett minnesvärt dygn. Men jag har inte så många tältnätter per år och aldrig i riktig kyla eller på något fjäll. Sen är ju vikten en faktor att räkna med om man ska bära på tältet. Lätta tält kostar.

Annars har jag också problem med "lågbudgettält" i 3000 kr klassen.
Du kanske klarar dig fint med föreslagna tältet, om du orkar bära på det...

Jag kommer nog att fortsätta att köpa mina "festival"-tält.
Allmängiltigt är väl att ett lågt tält klarar vinden bättre, ett "footprint" är ett bra komplement (kan göras själv) och ett litet tält är det lättare att hitta en bra uppsättningsplats för. Några extra tältpinnar kan också vara bra att ha.

thomas
 
Vattentätheten är inte det avgörande hur bra ett tält är utan placeringen av stormlinefästen, att dom verkligen håller och så dessa förb* dragkedjehelv*ten som tenderar att rasa redan när man sätter upp tältet första gången hemma. Det är en jäkla skillnad på både kvalitet och placering på mitt Hilleberg och mitt slit-och-släng som används enbart till att förvara packning i och laga mat i, det skittältet fick jag dessutom från en som skulle slänga det och det skulle inte palla en vecka i skärgården ensamt pga. just kassa dragkedjor och deras placering och jag har sett betydligt dyrare tält med samma placering rämna.
 
När jag startade tråden sökte jag efter ett lågbudgetalternativ till hilleberg-, helsport-, fjällräven-, etctälten. Tältet var tänkt att användas på vandringar t ex i fjällen med familjen.

Under vår allra första tältnatt på fjället blåste det 20m/s och då var vi glada att vi inte hade ett festivaltält. Både när vi skulle sätta upp det och när vi sov i det. Det är naturligtvis möjligt att även ett billigt tält hade överlevt natten. Vi sov tryggt i vårt fjälltält, men jag tror inte man behöver komma upp i dyrtältsklassen för att göra det.

Ett sönderblåst tält på premiärvandringen med familjen hade varit botten.
/daniel
 
Billigt och bra...

Bekantingen använde ett kupoltält i lågbudgetklassen på flera fjällvandringar. Ansåg att dyra fjälltält var onödiga. Tills de för första gången fick lite hård vind. Vindtrycket fick tältet att kollapsa och bågarna gick nu inåt istället för utåt dvs inverterad kupol.

De har alltsedan detta använt ett halvdyrt tält, de är nöjda och sover gott även i skitväder.

...skillnaden mellan värstingtälten och de halvbilliga brukar vara vikt och livslängd. För de billigaste tälten gäller på egen risk, noname-dragkedjor, stänger och geometrin kan vara åt fanders, inverterade kupoler är t. ex. väldigt obekväma att bo i ;)...

Om undertecknad skulle köpa budget så vore Northstars eget märke högt på listan, bra stänger, dragkedjor, linor och utformning i linje med andra väl fungerande modeller från namnkunniga tillverkare.

//J
 
Jo det finns många (och kloka) invändningar mot "festivaltält".
Men jag tältar inte i fjällen och jag använder tält bara på sommaren. Så många tältnätter blir det tyvärr inte heller på en säsong. Så någon katastrof av det allvarligare slaget räknar jag inte med om tältet blåser sönder. Jag brukar ha en lättviktspress med mig också, inte så skrymmande i kajaken. Så det löser sig nog.
Poängen är inte att man ska köpa billiga skräptält utan mera att det för det mesta går bra med lite enklare grejor också. Och jag kan dessutom ha helt fel och sparar mina pengar på fel saker. Får väl lära mig den hårda vägen i så fall. För mina behov köper jag enklare tält tills jag lär mig annorlunda.

thomas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.