Lågbudgettält?

Handlar det om prisklassen strax över 3000 kr, som tältet från tältcentralen, är det nog många här som kan rekommendera Bergans Kompakt 4. Tältet finns i en light-version också, vilken är några hundra gram lättare, lite finputsad i formen (högre innerhöjd, inte lika slutt luttning vid fötterna (ursäkta dialekt!), silikonbehandlad ytterduk liksom HBs tält, och säkert något mer), men några hundralappar dyrare.

Bästa internetpris är 3200 kr för Kompakt 4, och 3800 kr för light-varianten.

Det finns ett otalt trådar om Bergans Kompakt-tälten här på utsidan om du använder sökfunktionen, och om du är lingvistiskt bevandrad kan du kika på norska sidor också.

http://bergans.no/sider/start_telt.asp

Ja, Bergans tälten är fina och omtyckta.
Men, vi tycker det är lite för litet. Många menar att det blir väldigt trångt att vara 4 i det. Det är svårt...
Tältcentralens innertält smalnar inte av vid fotändan och är dessutom högre. Men är det usla tält? Finns inte många omdömen om dem.
 
ja det blir mycke pengar

Jag är väldigt tacksam för alla hjälpsamma inlägg!

Idén med inlägget var att hitta prisvärda lågbudgetalternativ till de dyrare märkestälten, vilket har visat sig vara en klurig uppgift.

Jag, och min familj, vill utrusta oss för att kunna leva friluftsliv i sommar. Detta innebär inköp av det mesta man kan tänka sig... tält, sovsäckar, liggunderlag, ryggsäckar, kök etc. Vi har en begränsad budget, men hoppas ändå kunna få ihop det. Att låna grejer från kompisar och släktingar verkar omöjligt.

Det handlar om icke-extremt vildmarksliv och jag önskar att det ska vara möjligt med små medel.
Att billig utrustning kan bli dyr i längden är sant, men vi har inte råd. Att komma ut är det viktiga!

Är det någon som kan rekommendera något av följande alternativ före det andra, även om det kanske upplevs som att välja mellan pest eller kolera?
Tält1 från Tältcentralen
Tält2 från Dansk sida

Jag inser att tält2 är tungt, men det handlar som sagt om enklare vandringar. Kanske kan man dela på tyngden.

Liggunderlag: Är det OK att använda bättre standardliggunderlag (ej självuppblåsbara)?

Tacksam för svar!
/daniel

Kunde ju ha kollat vart du hör hemma, men här kommer lite tips i STHLM för att komma billigt undan.

Hi-sport brukar ha REC liggunderlag och sovsäckar. där kommer du undan med små pengar för helt OK kvalitet. Deras 0grader säckar funkar utmärkt även en kallare sommarnatt och liggunderlagen (självuppblåsande) håller OK kvalitet och väger under KG för fullstora modeller.

Tältcentralen brukar vara bra att gå in och prata med. de har ibland tältprototyper eller test-tält till salu dvs. sånt de sytt där, testat och nu säljer som beggat. Vet dock att de har lite skojjiga öppettider nu (är kanske mest i sälen, eller syr tält :))

Förutom dessa två så har man ju alltid möjlighet att kolla Stadium m.fl. deras prylar håller oftast helt OK (finns ju på fler ställen i sverige)

Begg-marknaden är ju fortfarande ett tips.

BZ/
 
Tack för tips BZ!

Jag bor dessvärre i Skåne, Hi Sport har ingen webshop. Men jag har varit i kontakt med Tältcentralen och tycker de verkar schyssta. Det känns i alla fall som om de tar ansvar för sina tält.

För tillfället känns begagnat marknaden inte speciellt het.

Enligt mail från den danska webshopen som, bland flera andra, har det där lågbudget Nordpol tältet, så tillverkas det faktiskt (ja, ja) av samma sömmerskor som syr Helsport tälten. Tälten ska vara framtagna av en dansk scoutledare och är ganska omtyckta i Danmark. Dessutom ska de klara av kondens bra. hihi

men.. om tältet håller några år vid snälla påfrestningar och inte tar in vatten skulle det väl kunna vara ett alternativ?

och... Stadium har jag kollat in när det gäller liggunderlag och sovsäckar. Där handlar det om att bestämma sig. Har man tur kan man kanske hitta bättre grejer på rea.
 
tältcentralen?

Är det någon som har tält ifrån Tältcentralen?
Det skulle vara roligt om någon kan säga något om deras tält.
 
Är det någon som har tält ifrån Tältcentralen?
Det skulle vara roligt om någon kan säga något om deras tält.

Alla deras modeller är ju kopior av andras design.
En del är bra förlagor och en del är mindre bra.
För att ha en chans att bedöma tälten mâste dom ju ses i verkligheten. Du fâr väl ta en helg i Stockholm och gâ runt och titta lite. Det finns ju mânga butiker med hyfsat utbud.
Naturkompaniet, Addnature, Säck (inga tält i o f s) mfl.
Eller sâ tar du en sväng till Smâland bara och besöker Get Out´s mässa nu snart. Den är en upplevelse i sig.

Och, Tältcentralen, om du läser detta, ta och styr upp hemsidan. Fixa stavfel, särskrivningar, syftningsfel mm. Bättre bilder vore ocksâ välkommet.
 
Senast ändrad:
Du har rätt, gundj!
Jag tänkte bara att någon kanske har erfarenhet av tälten.
För mig lutar det åt ett tält därifrån, men om det skulle visa sig att flera personer här på forumet är kritiska mot deras tält kommer jag leta vidare.
Jag är full av okunskap när det gäller tält. I början av diskussionen var det flera som påtalade att det kommer bli trångt att vara fyra i ett tält som funkar för vandring. Tältcentralens innertält är lite större och högre än många liknande budgettält med relativt låg vikt.
 
Finns ett lite använt Hilleberg Nammatj 3 på Blocket. Från 2005 och 1500 kr, superklipp om det är i det skick som anges.
 
Du har rätt, gundj!
(klipp)
Jag är full av okunskap när det gäller tält. I början av diskussionen var det flera som påtalade att det kommer bli trångt att vara fyra i ett tält som funkar för vandring. Tältcentralens innertält är lite större och högre än många liknande budgettält med relativt låg vikt.

Tänk på att flera av oss också har motsatt erfarenhet, nämligen att det inte alls blir trång i ett 4-mannatält.

Tror det är smart om du och din familj tar er till närmsta tältsäljare och helt enkelt bildar er en egen uppfattning om storlek och sådant. Vad som upplevs som trångt/rymligt är väldigt personligt...märkesrekommendationer kan du lätt hitta här, men känslan av att krypa in går inte att förmedla...

...Gåsen från tältcentralen har jag för mig att jag har sett i en tråd någonstans....

Lycka till :)!

//J
 
Vårt tält har kommit

Nu har jag beställt och fått levererat vårt tält. Allt efter djupa funderingar utifrån era tips här i diskussionen. Valet föll på tältet som ingen sagt något om, ett Nordpol Fagerfjell 4 från danska Spejdergear.

Det blev alltså ett lågbudgettält för 1859 DKK (2400 SEK) eftersom priset var en avgörande faktor. Dessutom är tältet något större och högre (och tyngre) än sina dyrare (och självklart bättre) konkurrenter. Gott om plats är ett krav från min sambo. Totalvikt på tältet är 4400 gram, alltså mindre än vad som anges. Blixtlås från YKK. För övrigt ser det mycket bra ut och det känns som om vi har fått mycket för pengarna.

Ett billigare tält ger oss möjlighet att lägga lite mer pengar på annan utrustning. Vi beställde även liggunderlag från den danska webshopen. Det blev 3 st Pacific Outdoor PEAK OYL Aero Mtn för 499 DKK (650 SEK). De väger 765 gram/st. Vi har ett Therm-A-Rest Trail Pro sedan tidigare.

Allt levererades fraktfritt hem till oss på 2 dagar.

Ryggsäckar och sovsäckar är på väg från annan webshop. Jag kommer att redogöra för dem när de har kommit.

Som sagt, tältet är ett lågbudgettält. Men kvaliteten känns bra (uppsatt i vardagsrummet:)) och det viktiga är att kunna skrapa ihop utrustning billigt för att faktiskt kunna komma iväg. Dessutom känns det enklare att ersätta ett billigt tält i framtiden när vi faktiskt vet mer vilken typ av tält vi vill ha.

Tack, än en gång, för all hjälp!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.